המשחק התנועתי קבוצתי, כמו כל סוגי המשחק, הוא חלק מחיי היום יום של הפעילות החופשית של הילדים בתוך הגן ומחוצה לו. בחורף הילדים לובשים שכבות בגדים רבות ומבלים פחות זמן בפעילות בחצר ועל כן - מתנועעים פחות. בתקופה זו חשוב במיוחד לעודד את הילדים לפעילות תנועתית.
במשחקים המובאים כאן אין מנצחים ומפסידים וכל ה"כיף" הוא בעצם המשחק. באמצעות המשחקים הלא- תחרותיים אלה נוכל לסייע לילדים להתנועע, להפיג מתחים וליצור קשרים חברתיים. .
המשחקים יכולים להיות משוחקים בתוך הגן ומחוצה לו, ברחבה מרוצפת או במשטחי החצר.
אם המשחקים משוחקים בתוך חלל הגן יש לפנות מרחב כדי לאפשר לילדים להתנועע. על המקום להיות פנוי מכל ציוד העלול לסכן את בריאותם.
אפשר ורצוי לשתף את הילדים בארגון הגן לקראת המשחק. השתתפות בארגון הגן לקראת המשחק מאתגרת את הילדים ומאפשרת להם לפעול יחד בשיתוף פעולה. הפעילות הגופנית הכרוכה בכך מחזקת את את עצמות הגוף.
גם בימות גשם ובימים בהם שלוליות בחצר אפשר להוציא קבוצות ילדים למשחק (בהשגחת מבוגר ובלבוש מתאים). יציאות כאלה מאפשרות לילד להתנסות בתנועה בסביבה שהשתנתה בעקבות מזג אויר חורפי, לחוש את השינויים המתרחשים בטבע בכל מערכות החושים בדרך חוויתית.
חשוב כי פעילות הילד תלווה בתיווך של מבוגר, המסתכל בפעילות, מלווה אותה במלל, בפעילות תנועתית ועוזר לילד בתהליכי המשחק והלמידה.
אין צורך לשחק את כל המשחקים ביום אחד.
משחק בשניים
עומדים בזוג פנים אל פנים ואוחזים בכפות הידיים. עולים ויורדים כמו נדנדה ביחד (לא עוזבים ידיים) אחד עולה והשני יורד לסירוגין (לא וזבים ידיים).
חישוק עובר במעגל
הילדים נותנים ידיים במעגל כשהחישוק מושחל על אחת מידי המשתתפים. על הילדים להעביר את החישוק במעגל מבלי לעזוב ידיים.
תופסת ישיבה
משחק תופסת רגיל, אך ההתקדמות של כולם היא בישיבה. התופס יכול לתפוס באמצעות כף רגלו, או כף ידו. ילדים שהתופס נגע בהם נשכבים. כדי להצילם על אחד הילדים לעבור מעליהם ואז הם חוזרים למשחק.
כדורים בפנים ובחוץ
בתוך קופסא גדולה מונחים כדורי בד, ספוג, נייר. הילדים מחולקים לשתי קבוצות. על קבוצה אחת להוציא את הכדורים מתוך הקופסא ועל האחרת להכניס אותם לקופסא. משחקים דקה. בודקים כמה כדורים נשארו בקופסא. מחליפים קבוצות.
טיול בגשם
בכל טיול בחוץ או בחצר הגן ניתן לפתח את המוטוריקה הגסה: הליכה, ריצה, קפיצה, שיוו-משקל וכד'. לדוגמא: ללכת בזהירות מסביב לשלולית, לעבור בקפיצה או בצעד מעל המים הזורמים. איך נוכל לעשות זאת מבלי להרטב?
טיול דמיוני בגן
בטיול דמיוני אפשר לעבור בזהירות בין השלוליות (חישוקים, קוביות, מטפחות צבעיוניות וכד') לקפוץ מעל השלוליות, להזהר לא ליפול פנימה. אפשר לצרף לטיול הדמיוני צפרדעים שדווקא אוהבות לקפוץ בתוך השלולית. לעבור משלולית לשלולית (חישוקים או עיגולים מצויירים על הרצפה). ניתן להגביל את הקפיצות לפחות שלוש פעמים בכל שלולית לפני שעוברים לשלולית אחרת.
הרחבה על עקרונות שילוב המשחק תנועתי-קבוצתי והצעות למשחקים נוספים ראו בתכנית הלימודים בחינוך גופני לגן הילדים בחינוך הממלכתי וממלכתי –דתי, משרד החינוך, ירושלים, תשס"ח עמודים 77-62.
_________________________________
תמר אילון, אביבה סברדלוב
מטרות מתוכנית הלימודים: הילדים יזהו את השפעה של המאפיינים השונים הקשורים למזג אויר על הסביבה.