ילדי הגיל הרך זקוקים לתנועה לשם התפתחות מטורית תקינה ולשם העמקת למידתם אודות מושגים ותהליכים שרלוונטיים לגילם ולטבעם.
שילוב תנועה בשגרת הגן הינה משימה חשובה מדרגה ראשונה המתחשבת במאפייני וצרכי ילדים בגיל הרך. מתוך הנחה בסיסית שהתנועה, בדומה לשאר החושים, לא ניתנת להפרדה ממקום שהותם ופעילותם של הילדים. תכנון הסביבה התנועתית, ארגונה ועידוד הפעילות בה הם באחריותה של הגננת וצריכים להיות חלק בלתי נפרד משיקוליה בניהול סדר היום של הגן ובארגון הסביבות שלו.
שילוב התנועה ייעשה באותו אופן בו נהוג לשלב את תחומי הדעת האחרים, כמו שפה, אמנות, מוזיקה, מדעים ועוד. מצד אחד לשלבה באופן טבעי ורלוונטי למתרחש ולנלמד בגן וללא הפרדה מההתרחשות הכללית ומצד שני לעסוק בה גם בזמן ייחודי משלה, לשם ביסוס ההרגלים והמודעות לפעילות גופנית יומיומית (גמישות, הרפייה, חיזוק ונשימה)- כבעלי ערך בפני עצמם לאיכות חיים לאורך החיים.
עקרונות לשילוב התנועה בשגרת הגן
- פעילות בתנועה מהווה הזדמנות לטפוח מאפיינים חברתיים-רגשיים
- השפה והתנועה משפיעות ותומכות זו בזו
- התנועה הינה חלק מהווייתו וצרכיו של הילד בגיל הרך
דרכים לשילוב התנועה בשגרת הגן
- בפעילות מעבר
- במפגש בוקר
- בעבודה בקבוצה קטנה
- בחצר הגן
- בחלל הגן
- טיולים בסביבה הקרובה
עלון לגננת - שילוב תנועה בסדר היום בגן הילדים, תשע"ח