כתבה ד"ר אסתר ברוקס
מבוסס על תיאוריית "החלקים האבודים" של ניקולסון
LOOSE PARTS” THEORY
אם לילדים תהיה נגישות למגוון חומרים שאין בהם תכלית מוגדרת הם יוכלו לפתח מגוון גדול יותר של סוגי משחק ויהיו יצירתיים יותר בדרכי המשחק שלהם: בכל סביבה, רמת היצירתיות, ההמצאה ואפשרויות הגילוי תלויות בצורה ישירה בכמות ובסוג החומרים בה.
חומרים פתוחים מאפשרים לילדות ולילדים:
- להיות מעורבים במגוון התנסויות שמקדמות את הלמידה וההתפתחות שלהם
- לחוות למידה חווייתית ומשמעותית
- להיות פעילים, יצירתיים וקומפטנטיים
- לחוות השראה ולפתח את החוש האסתטי
- להיות עצמאיים וגמישים בחשיבה
- להעז, להמציא ולהיות מקוריים
- לבחור במה, איפה ועם מי לשחק
- להיות שותפים שיוצרים הזדמנויות להדדיות במשחק
- לרכוש מיומנויות וכישורי חיים כלליים וספציפיים: לאסוף, להוביל ממקום למקום, לחבר, וליצור קומבינציות עם חומרים אחרים
- לטפח ערכים סביבתיים של שימוש חוזר, כבוד לסביבה
- לחזק את הדימוי העצמי החיובי בעקבות הצלחה (כל דרך נכונה)
דוגמאות לחומרים פתוחים
חומרים וכלים לשימוש חוזר
- משחקים, חפצים וחומרים המיועדים ליצור חיבורים והרכבות
- בובות, בובות בעלי חיים, מבנים ומשחקים לטיפוח המשחק הדרמטי
- חומרים לפיתוח הסקרנות, החקר והניסוי
- משחקים וצעצועים מיניאטוריים קנויים
- בגדים ואביזרים משומשים (לעידוד המשחק הסוציו-דרמטי)
- משחקים המיועדים לחצר הגן
- חומרים מן הטבע

חומרים פתוחים מהטבע
חומרים שמקורם בטבע המזמנים משחק חופשי על פי בחירת הילדות והילדים הם מאפשרים:
- להתפלא מהיופי של הטבע וליצור קשר בלתי אמצעי עם הטבע
- לטפח ערכים סביבתיים של אהבה לטבע ושמירה על הסביבה
- לטפח ערכי כבוד לבעלי חיים
- לחזק ערכים של זיקה למקום
משחק ב"אוצרות טבע"
- ילדים מוצאים "אוצרות" בטבע והופכים אותם לאוספים
- הילדים רשאים לבחור כיצד להציג אוספים, את הסדר והארגון של ה"אוצרות" על פי קריטריונים
אישיים (צבע, צורה, טקסטורה, גודל...) ואף קריטריונים אחרים חדשים שלא חשבו עליהם קודם לכן.
יתרונות המשחק עם חומרים פתוחים מן הטבע
- הם קלים להשגה ואינם עולים הרבה
- הם מזמנים משחק חופשי במגע ישיר עם הטבע וחוויה חושית ומוטורית
- הם מאפשרים אתגרים והתנסויות חוזרות וגילויים חדשים
- הם מזמנים אפשרויות למפגש בלתי אמצעי עם תופעות הקשורות למזג האוויר
- הצבעים והגוונים שלהם משקפים את הצבעים של הטבע
- ניתן להחביא ולמצוא, לבנות, לצרף ולפרק...ולשחק לאורך זמן, וכך להעמיק ולהרחיב את ההבנה בעקבות חקר וגילוי
דוגמאות לחומרים פתוחים מהטבע: זרדים, אבנים, מים, אדמה, חול, זרעים, בלוטים, ענפים, אצטרובלים, צמחים, עלים, קונכיות, פרחים ועוד
ניתן לזמן/לאסוף/להנגיש ולהציע אותם בסלסלות, קופסאות, מיכלים, עגלות, קערות.
לחומרים בגן-הילדים חיים פנימיים משלהם וסיפור משל עצמם לספר ובכל זאת... הם רק יוכלו להתעורר לחיים במפגש הבלתי אמצעי שלהם עם הילדים
