כלי התצפית ‘מבטים’, להיכרות מעמיקה עם ילדי הגן, הוטמע בשנים האחרונות בקרב הגננות וצוותי החינוך כאחד מהכלים המקצועיים בבסיס העשייה החינוכית.
השימוש בכלי לצורך התבוננות בסביבה הטבעית של הגן, בילדים משחקים, יוצרים, מתנסים בקשרים חברתיים ובפעילויות חקר, הולם את התפיסה החינוכית שמקדם האגף לחינוך קדם יסודי. תפיסה זו מבוססת על מחקרים בארץ ובעולם המצביעים על רצף התפתחותי בתחום הפיזי, הרגשי החברתי, השפתי והקוגניטיבי.
תחומים אלה קשורים זה בזה, משפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה. כלי התצפית ‘מבטים’ נמצא בהלימה לקווים המנחים את הצוותים החינוכיים המוצגים בחוברת עשייה חינוכית בגן הילדים (2010), בהדגשה כי: “לגננת מחויבות מקצועית כלפי כל אחד מילדי הגן, כלפי קבוצת הילדים וכלפי הורי הילדים”.
כחלק ממחויבותה של הגננת נכתב שם: “היכרות מעמיקה עם כל אחד מן הילדים באמצעות תצפיות ומעקב אחר תוצרי הלמידה של כל ילד, תיעוד בתיקו האישי ואחריות לקידומו של כל ילד על-ידי התבוננות ומעקב שיטתיים לאורך כל השנה”.
כלי התצפית ‘מבטים’ מאפשר להעמיק את ההיכרות עם אישיותו הייחודית של כל אחד מן הילדים, עם העדפותיו, עם רגישויותיו, עם סגנון הלמידה שלו, ועם חוזקותיו בצד קשייו.
הוראות המנהל הכללי בנושא למידה משמעותית מדגישות את נחיצותם של כלי הערכה שאינם כוללים היבחנות במבחנים פרטניים או קבוצתיים (חוזר מנכ”ל תשע”ו/ 1א), והדים מן השדה הצביעו על צורך בעדכון כלי התצפית ‘מבטים’. השינויים שהוכנסו בו והרחבתו במהדורה המעודכנת בחוברת, הנמצאת בידיך כעת, עולים בקנה אחד עם הנהלים בחוזר המנכ”ל:
“הערכת תפקודם של ילדי הגן תיעשה באמצעות כלים המותאמים לגיל הילדים ולמסגרת החינוכית, תוך שמירה על התנהלות המחזקת למידה בסביבה הטבעית. ההערכה תיעשה באמצעות תצפיות מתמשכות לאורך יום הפעילות ובמהלך כל שנת הלימודים”.
בחוזר מודגש מקומם המרכזי של צוותי החינוך:
“ההערכה תתבצע על-ידי הגננת ועל-ידי הצוות החינוכי של הגן. זאת, משום שיש חשיבות לביצוע ההערכה על-ידי דמויות משמעותיות עבור הילדים, דמויות המלוות אותם באופן המבטיח היכרות מעמיקה עם אישיותם הייחודית בסביבתם הטבעית. הגננת וחברות צוות הגן נמצאות לצד הילדים באורח יום-יומי, במצבים שבהם יכולותיהם של הילדים באות לידי ביטוי אופייני באופן טבעי וכחלק משגרת החיים בגן. הגננת מנהלת הגן תרכז את תהליך ההערכה ותאסוף מידע מצוות הגן כולו לצורך הערכת כל ילד וילד בנפרד ולצורך מיפוי הגן כולו”.
השפה המקצועית המתבססת באמצעות ההיגדים של הכלי ‘מבטים’ מאפשרת התבוננות בתפקוד בתחומים השונים. ומתוך גישה שתומכת בכוליות הילד היא מאפשרת לתעד באופן שיטתי את התפתחותו של כל פרט, לתכנן דרכי עבודה מותאמות ולעקוב אחר התקדמותו. התיעוד מאפשר להישען על חוזקותיו של כל ילד לבניית תכנית עבודה להתמודדות עם קשייו ולקידומו.
כולי תקווה שהמהדורה החדשה של כלי התצפית ‘מבטים’ תענה על צורכי הצוותים החינוכיים ותתרום להובלת המערכת לעשייה מיטבית למען הילדים ומשפחותיהם.
___________________________________
החוברת המלאה (76 עמודים)
______________________________
חלקי החוברת, לנוחות השימוש
הערכת תפקוד הילדים בגן
תצפיות בסביבה הטבעית של הגן
חשיבות ההתערבות המוקדמת בעקבות זיהוי יכולות וקשיים של ילדים
התצפית כהסתכלות שיטתית
סוגי תצפיות
תובנות של הגננת בעת תצפית
הנחיות כלליות לעריכת תצפיות
תיעוד התצפיות
פענוח והסקת מסקנות
סיכום
- דרכי השימוש בדפי התצפית
- בניית תכנית עבודה אישית
- עקרונות לבניית תכנית עבודה אישית
דפי התצפית להדפסה:
תצפית על תפקוד הילד - תיאור כללי
תצפית בתחום החברתי והרגשי
תצפית בתחום התקשורת, השפה והדיבור
תצפית בתחום התחושתי-מוטורי
תצפית בתחום הקוגניטיבי
דפי התצפית לארגון ועיבוד במחשב (קבצי אקסל)
הקבצים מעודכנים לתאריך 20.12.18
תשומת לב במילוי השאלון קבצי מבטים לגילאי 3-4
בגיל זה חלק מההתנהגויות שאינן מקובלות בגילאי 3 ומעלה, יכולות עדיין להתפס כהתנהגויות נורמטיביות.
במילוי מבטים לילדים צעירים אלה דרושה התבוננות מעמיקה של הגננת ומעקב אחר תגובה לליווי ותיווך.
כמו כן, נדרשת הפעלת שיקול דעת מתי נערכת התצפית בהתייחס לגיל הילד/ה ולזמן במהלך השנה, בו נערכת התצפית:תחילת שנה, תקופה המאופיינת בתהליכי הסתגלות ולהבדיל אמצע שנה או סוף שנה.
מרכיבים אלו משמעותיים בבניית תכנית העבודה הנבנית עבור הילד/ה וחשוב להתייחס למרכיבים אלה ולא רק לסימון היגד מסויים כתקין או לא תקין.
קבצי מבטים לגילאי 3-4
מבטים גילאי 3-4 – תצפית על תפקוד הילד – תיאור כללי
מבטים גילאי 3-4 – תצפית בתחום החברתי והרגשי
מבטים גילאי 3-4 - תצפית בתחום של תקשורת, שפה ודיבור
מבטים גילאי 3-4 – תצפית בתחום של התחושתי-מוטורי
מבטים גילאי 3-4 - תצפית בתחום הקוגניטיבי
קבצי מבטים לגילאי 4-6
מבטים – תצפית על תפקוד הילד – תיאור כללי
מבטים – תצפית בתחום החברתי והרגשי
מבטים- תצפית בחום של תקשורת, שפה ודיבור
מבטים – תצפית בתחום של התחושתי-מוטורי
מבטים- תצפית בתחום הקוגניטיבי
משותף לכל הגילאים
מבטים – תצפית על איתותי מצוקה