פדגוגיה מוטת עתיד צוות היחידה לפדגוגיה מוטת עתידFuture-Oriented Pedagogyיעודה של יחידת פדגוגיה מוטת עתיד הוא לפתח ולספק למערכת החינוך מחקרים, מתודולוגיה, שירותים, והטמעה בתחומי חשיבת עתיד ופדגוגיה מוטת עתיד, כדי לשמר את רלוונטיות החינוך ולהתאימו באופן מתמיד לעידן של מציאות משתנה. תהליך פיתוח פדגוגיה מוטת עתיד המהלך כולל מספר שלבים מרכזיים סריקת מגמות עתידיות - זיהוי, מיפוי וניתוח מגמות עתידיות בארץ ובעולם, לטווח זמן של עד 10 שנים ובתחומי ה-STEEP (חברה, טכנולוגיה, כלכלה, סביבה ופוליטיקה), המשפיעות על עולם החינוך, לצד חקירת מגמות עתידיות ואתגרים בעולם החינוך. הסריקה כוללת סקירת ספרות וסדרת ראיונות עם מומחים מובילים בתחום החינוך וחשיבת העתיד.כתיבת מתווה מדיניות (ספר שנתי) ודוחות מגמות עתיד מבוססי מחקר על פי בקשות, ובהם ינוסחו הצעות להתמקדות במגמות ואתגרים והמלצות לפעולה.ביצוע תהליכי חשיבת עתיד כדוגמת דיון קולקטיבי, כתיבת תרחישים, אופן עתידים, ניתוח בשלות של מגמות, מודל בשלות ארגוני..שלושה עיקרי התפיסה תפיסת תכנון פדגוגיה מוטת עתיד מייצגת שלושה עיקרים: טווח תכנון עתיד רצוי לאור מגמות עתידיות עולמיות על-פי מודל ה-STEEP ב-10 השנים הקרובות.מנגנון קבלת החלטות, הפועל על-סמך חקר מגמות, זיהוי אתגרים וכלים לחשיבת עתיד.תכנון ופיתוח פדגוגיה עכשווית, כמתן מענה לצורך עתידי במציאות משתנה.> העמקה במפת מגמות העתידמודל פדגוגיה מוטת עתידהיחידה פיתחה את מודל פדגוגיה מוטת עתיד, המהווה מצפן מערכתי במציאות משתנה. בליבת המודל ששה עקרונות פעולה המושפעים ממגמות העתיד ומיושמים באופן הוליסטי בהיבטים פדגוגיים וארגוניים, תוך ניצול ההזדמנויות, הטכנולוגיות והסביבות המאפשרות. > עוד על המודל לפדגוגיה מוטת עתיד עקרונות הפעולה הםפרסונליות - התאמת תכנים, מוצרים ושרותים לצרכים הייחודיים של הפרט.שיתופיות - תהליך בו שתי ישויות או יותר פועלות יחדיו כדי לממש או להשיג יעד משותף בהצלחה.אי-פורמליות - ארועים וחוויות למידה בכל עת ומקום, במרחבי החיים השונים שאינם מתוחמים במסגרות למידה פורמלית ומשפיעים על הלומד לאורך זמן.גלוקליות - פיתוח זהויות ותודעה גלובלית ולוקלית ויצירת איזון ביניהן כדי לפעול ולשגשג בו זמנית במרחב העולמי והמקומי.תמורתיות - יכולת ארגונית ואישית לפעול, לשגשג ולשמר את הרלוונטיות בעידן של מציאות מורכבת המשתנה באופן מואץ.תכלול של זהות וייעוד אישי - יצירת משמעות אישית, תחושת תכלית וגיבוש עצמי שלם במציאות של תמורות מואצות. כיחידה אנו פועלים לקידוםיכולת תכנון המבוססת מחקרים ומתודולוגיות לזיהוי מגמות עתידיות ואתגרים נגזרים, ועיצוב פדגוגיה מוטת עתיד למערכת החינוךמינוף הלמידה ושיתוף הפעולה עם המרחב המו"פי הבינלאומיהגברת היכולת של גופים במערכת להטמעת פדגוגיה מוטת עתידשיפור היכולת הארגונית לחשיבת עתידהיחידה פועלת בשיתוף גורמים רבים פנים וחוץ משרדייםמרחבי חינוך, פורום פדגוגיה מוניציפלית, חמ"ד מחוז מרכז, פיקוח מחוז ת"א, אגף מחוננים, M21+P21 אגף בינוי ומינהל עובדי הוראה, מרכזי פסג"ה, מסלול י"ג-י"ד מינהל מדע וטכנולוגיה, אסטרטגיה ארגונית - אגף תכנון ואסטרטגיה, פדרציית גופי המו"פ החינוכי, רשת אמי"ת, ברנקו וייס, תכנית אשלים-ג'וינט, ראשית וכן ליווי פרטני של פסג"ה מנח"י.אנו מאמיניםהארגונים המצליחים בארץ ובעולם מתאפיינים במנהיגות ובערכים המקדמים חשיבת עתיד ועיצוב עתיד רצוי, הם מתכננים את פעולתם בדרך של חקר מגמות עתיד עולמיות, על האתגרים ועל ההזדמנויות שהן מציבות בפנינו. המגמות הן המפתח לקיומו של ארגון רלוונטי, מסתגל ומשגשג במציאות משתנה ורבת תהפוכות. על מערכת החינוך בארץ לנהוג באופן דומה. דוח מגמות עתיד בכשירות תרבותית (יוני 2019)מגמות עתיד בכשירות תרבותית - אתגרים והמלצות לפיתוח.> לקריאהפדגוגיה מוטת עתיד 2 (ינואר 2019)הספר השני של פדגוגיה מוטת עתיד - מגמות, עקרונות, השלכות ויישומים.> לקריאת גרסת שני עמודים (מומלץ)> לקריאת גרסת עמוד בודד > לקריאת התקציר> לקריאת התקציר באנגלית עיור וחינוךמסמך העוסק במגמת העיור הבולטת ובחינוך( יצא באוגוסט 2018)> לקריאה בגרסת עמודים בודדים> לקריאה בגרסת כפל עמודים מתווה מדיניות מו"פ לפדגוגיה מוטת עתיד מתווה מדיניות מו״פ לפדגוגיה מוטת עתיד - ספר ראשון(יצא בדצמבר 2016)> המתווה המלא > תקציר המתווה מניפת גווני עתיד סריקת מגמות העתיד והדיון הקולקטיבי שהתבצע בעקבותיו הניב סל עשיר של מגמות עתיד בחינוך. קבוצת מומחים גדולה ניתחה מגמות אלה, ודרגה את 56 המגמות המשפיעות ביותר. מניפת גווני עתיד מציגה בקצרה כל אחת ממגמות אלה כולל דוגמאות מהעולם האמיתי בישראל ובעולם. > לעיון במניפה