מרחבי חינוך צוות יחידת מרחבי חינוךפירוט הרשויות בתוכנית מרחבי חינוךפדגוגיה מוניציפליתמנווטים למרחב waze spaceאודות תוכנית מרחבי חינוך-אזורי בחירה מבוקרת וייחודיות בית ספריתבחירה מבוקרתכליםמעריכים אותנוכתבו עלינודוגמאות להנגשת מידעיחידת מרחבי חינוך עוסקת בפדגוגיה מוניציפאלית - בפרספקטיבה הרשותית של מערכת החינוך. היחידה התמחתה בתהליכי שינוי מערכתיים הכוללים נדבכים פדגוגיים וארגוניים ומפעילה את תכנית "מרחבי חינוך – אזורי בחירה מבוקרת וייחודיות בית ספרית". תכנית זו יצאה לדרך בעקבות החלטת ממשלה מיולי 2010, ביוזמת הנהלת משרד החינוך. התכנית יושמה בתשע"ז ב-48 רשויות ובלמעלה מ-700 בתי-ספר. במסגרתה מתפתחים מרחבי חינוך, אשר מביאים לידי ביטוי את החזון החינוכי הרשותי ויישומו, בשילוב של בחירה מבוקרת של הורים, הנגשת מידע לכלל האוכלוסייה ופיתוח ייחודיות בית ספרית.הרשות אחראית על ביצוע התוכנית והובלתה, בשיתוף הפיקוח והפסג"ה, ובליווי מרשתים מטעם אגף מו"פ ניסויים ויוזמות. התוכנית מתוקצבת במשך ארבע-שש שנים ומאפשרת הטמעה ארוכת טווח, המזמנת תהליכי פיתוח-התנסות-עיבוד חוזרים ונשנים.במסגרת יישום התכנית, מוקמת מנהלת בחירה יישובית הכוללת את נציגי כלל השותפים בתהליכי החינוך המתקיימים ברשות. מנהלת הבחירה היישובית מקדמת את מערכת החינוך באמצעות בחירה וייחודיות.הורים בוחרים את מוסדות החינוך התואמים את השקפת עולמם ואשר עונים על צורכי הילד, תוך שמירה על איזון ושוויון הזדמנויות. הרשות מאפשרת ניוד של תלמידים בין בתי-הספר, ומתחשבת ברצונות ובצרכים של כל תלמיד ותלמיד, לצד שמירה על איזון בין בתי-הספר. הבחירה מעצימה את אפשרות הילדים לממש את עצמם בנושאים המועדפים עליהם ועל הוריהם ומגבירה את שביעות רצון ההורים ממערכת החינוך.כחלק מתהליך הבחירה מתוכנן מודל בחירה, מנגנון וויסות ובקרה ומתעצב קוד אתי המכתיב את התנהלות מנהלי בתי הספר וגני הילדים. קוד זה מייצב תחרות הנובעת משותפות. בנוסף, המנהלת מתכללת מערך הנגשת מידע רחב המיועד לחשוף בפני ההורים את תהליכי הבחירה והייחודיות.על מנת להציע מגוון ולטייב את העשייה הבית ספרית, כלל בתי הספר ביישוב מפתחים ומטמיעים ייחודיות בית ספרית. בתי הספר משרטטים את ההבטחה החינוכית שלהם ומגדירים זהות ומשנה חינוכית ברורה וייחודית, הבאה לידי ביטוי בכלל נדבכי העשייה הבית-ספרית. פיתוח ייחודיות הוא תהליך מקיף להשבחה ולטיוב החינוך הציבורי בארץ, מנוף לשיפור הישגי הלומדים, כלי לחיבור הצוות החינוכי לחזון משותף ודרך ליצירת קשר עם ההורים והקהילה. הייחודיות משתקפת בתפיסת הפעלה פדגוגית, באידאולוגיה ובעולם התוכן בית ספרי.כחלק מהתפיסה הרשותית ומפעולת מנהלת הבחירה היישובית, מתפתחים ברשות מרחבי חינוך. השותפות מזמנת הפעלת מערכת מתכללת ליצירת רשת חיבורים תוך-ישוביים, הממוקדת במיצוי החינוך ברשות ובפיתוחו. זאת בהתבסס על עיצוב נרטיב מקומי, הנשען על התרבות המקומית, איתור "נכסי הרשות". אלו ועוד יסמנו כיווני התפתחות עתידיים ויזמנו חדשנות חינוכית.ההבטחה החינוכית שהתכנית מזמנת, מובילה לעבודה משותפת ומעודדת אקלים של אחריות חברתית, קהילתית וסביבתית.