מִנהלת יישומית אשר הוקמה בשנת 2011 במטרה ליישם את החלטת הממשלה-העברת בתי ספר היסודיים לניהול עצמי .
המִנהלת אחראית בשנים האחרונות להטמעת תפיסת הניהול העצמי בכ- 2000 בתי ספר יסודיים והעברת תקציב משרדי ותקציב רשותי המתורגמים לסל תלמיד והחל משנת 2019 החלה המִנהלת בהטמעת ניהול התקציב הפדגוגי בחטיבות הביניים במחוזות הפריפריאליים.
בשנת 2015 הוקמה במִנהלת תוכנית מרום אשר נועדה לסייע לבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים המאופיינים באחוז גבוה של אוכלוסיה חלשה, בעלת הישגים ומדדי אקלים נמוכים והממוקמת בפרפריה ובמדדי טיפוח 1-5 .
חזון המינהלת
חיזוק האוטונומיה והגמישות הניהולית בהיבטים ארגוניים, פדגוגיים וכלכליים לשיפור האפקטיביות של בתי ספר בכלל ובתי ספר במיקוד בפרט.
מטרות המינהלת
- ליווי מעקב ובקרה תקציבית אחר יישום הניהול העצמי בבתי הספר היסודיים וניצול התקציב הפדגוגי בחט"ב.
- ליווי דיפרנציאלי פדגוגי-ארגוני-כלכלי בבתי ספר במיקוד לטובת שיפור הישגים ואפקטיביות בית ספרית.
- הפעלת מערך תומך במחוזות לקידום בתי ספר במיקוד.
ניהול עצמי בתי ספר יסודיים
המעבר לניהול עצמי של בתי ספר משמעותו הנהגת מדיניות ניהולית-חינוכית שבמסגרתה מועברים לבתי הספר ממשרד החינוך ומהרשויות המקומיות סמכויות, משאבים ואחריות. למנהל בית הספר ולצוותו ניתן מרחב של סמכות וגמישות בהיבטים פדגוגיים, ארגוניים וכלכליים לשם מימוש יעדיו וצרכיו של בית הספר - ומוקד קבלת ההחלטות מועבר לבית הספר.
כל בית ספר בניהול עצמי מקיים ועדה מלווה בית ספרית בהשתתפות המפקח, נציגי הרשות המקומית ונציגים אחרים בקהילה הבית ספרית. בפני ועדה זו מציגים מנהל בית הספר ושותפיו את תוכנית העבודה והמשאבים, דנים במכלול היבטיה ומאשרים אותה.
חטיבות ביניים בניהול פדגוגי
החל משנת תשע"ט משרד החינוך החל לתקצב (שקלית) את חטיבות הביניים לטובת קידום הצרכים הפדגוגיים במוסדות החינוך במסגרת מהלך שמטרתו:
- קידום הישגי הלומדים בחטיבות הביניים
- התאמת ההוראה והלמידה וקידום מיומנויות המאה ה-21 בחטיבות הביניים
- מענה רגשי חברתי לתלמידי חטיבות הביניים
- קידום גמישות ניהולית פדגוגית בחטיבות הביניים
במסגרת מהלך זה הנהלת ביה"ס מגבשת תוכנית עבודה פדגוגית מקושרת משאבים לכל שנת לימודים, המבטאת את מטרות המוסד החינוכי, יעדיו וסדר העדיפויות שלו.
לאיזור ניהול עצמי בפורטל רשויות ובעלויות
תוכנית מרום
תוכנית מרום פועלת במעל 640 בתי ספר במיקוד במדדי טיפוח גבוהים (5-10 ) הממוקמים בפריפריה הגיאוגרפית-חברתית (בשבעה מחוזות). התוכנית נועדה לסייע לבתי ספר המאופיינים באחוז גבוהה של אוכלוסיות מרקע סוציו אקונומי נמוך, לחזק תשתיות ארגוניות-פדגוגיות, לקדם הישגים לימודיים ומדדי אקלים ולאפשר צמיחה ושגשוג בני קיימא. גורמי ההדרכה והייעוץ מקדמים תהליכי שיפור אלה באמצעות: תכנון ויישום תוכנית עבודה; חיזוק מנהיגות הבית ספרית ועבודת הצוות; בניית שגרות וסדירויות, השבחת הפדגוגיה וחיזוק תהליכי הוראה, למידה והערכה.
מטרות התוכנית:
מיקוד בקידום האפקטיביות הבית ספרית במטרה לשפר הישגים ומדדי אקלים בבתי הספר על ידי:
- חיזוק תשתיות בית ספריות בחמש זירות: ארגון וניהול, צוות, פדגוגיה, אקלים וקהילה.
- הנגשת כלים ופרקטיקות מותאמות לאוכלוסיות במיקוד
- שיפור הישגים במקצועות יסוד וחיזוק מיומנויות PISA ( בשיתוף עם מזה"פ)
- הפעלת מערך תומך במחוזות תוך הערכה פנימית וחיצונית
מעטפת הליווי כוללת:
- מיפוי ואבחון בית ספרי ובניית תוכנית עבודה.
- ליווי פדגוגי- ארגוני –כלכלי מותאם לצוותי הוראה ומנהלים .
- ליווי ארגוני פרטני למנהל לצד אפשרות להשתתפות בקהילות מנהלים .
- פרקטיקות וכלים פדגוגיים וארגוניים להובלת תהליך שינוי .
לתוכנית מרום בפורטל מוסדות חינוך
ראש מנהלת ניהול עצמי ומרום
רחל אלניר
, 052-83656161