חזון
אגף א' חינוך ילדים ונוער בסיכון, במשרד החינוך מעניק שירותים לכ - 260,000 ילדים ונוער שאותרו על רצף הסיכון.
אנו שואפים להעניק לתלמידים ונוער בסיכון השכלה מיטבית במטרה להביא לצמצום פערים חברתיים וכלכליים ולייצר מוביליות חברתית ושוויון לכלל תלמידי ישראל.
תפיסת העבודה של האגף - פדגוגיה טיפולית
חינוך והשכלה הן אבני דרך משמעותיות בחייו של הילדה והמתבגר, העשויות לעצב תפיסת עולם בקבלת החלטות בתחום האישי והמקצועי ובצמצום פערים חברתיים.
תפיסת העבודה האגפית הינה - פדגוגיה טיפולית - תפיסה הרואה בלמידה כלי טיפולי מרכזי.
פדגוגיה טיפולית היא תפיסה תיאורטית ומקצועית העוסקת בקשר שבין נפש התלמיד שחווה בחייו מצבי כישלון, אכזבה ופגיעות רגשיות ופיזיות, לבין תהליכי למידה ועמידה בהישגים לימודיים נורמטיביים.
החיבור בין הפדגוגיה לטיפול, התכנים, שיטות ההוראה ועולם הרגש, מאפשר לקדם את התלמיד לעבר הישגים משמעותיים המובילים לשינוי התודעה שלו כבוגר עצמאי ומצליח.
אגף א' חינוך ילדים ונוער בסיכון אמון על מימוש מטרות המשרד בכל הקשור לצמצום פערים לימודיים ולמניעת נשירה ומפעיל מאמצים רבים ב:
- מניעת נשירה וחיזוק אוכלוסיות חלשות ואוכלוסיות בסיכון בתוך המסגרות המוסדיות
- פעולות חינוכיות טיפוליות עבור ילדים ובני נוער שנותקו מהמערכות המוסדיות.
האגף פועל למיצוי הפוטנציאל האישי ולגיבוש תפיסת העתיד של ילדים ובני נוער בסיכון
תחומי אחריות ומטרות
עבודת האגף מתבססת בעיקרה על שני צירים מרכזיים
- מניעת נשירה וחיזוק הישגים לימודיים של תלמידים בסיכון
- קידום נוער מנותק (נושר) בתחומי השכלה, תעסוקה, התנדבות, גיוס לצה"ל והשתלבות קהילתית
עשייתו החינוכית של האגף
פעילה ברצפי הגיל, החל מגילאי הינקות המוקדמים ובכלל המגזרים הקיימים במדינת ישראל.
פעילות האגף מכוונת לילדים בגילאי לידה עד 18 שנים, החיים במצבים המסכנים אותם במשפחתם ובסביבתם, וכתוצאה ממצבים אלו נפגעת יכולתם לממש את זכויותיהם על פי האמנה לזכויות הילד.
תכניות האגף
פועלות לאורה של תפיסה כוללנית המדגישה את ההתבוננות בילד כמכלול שלם.
מבוססות על שותפויות הכוללות:
- משרדים ממשלתיים
- גופים רלוונטיים מהמגזר השלישי
- רשויות מקומיות
- רשתות חינוך
- הורים ועוד.
מטרות
- מניעת נשירה (גלויה וסמויה) ממערכת החינוך
- טיפול בנושרים.
- צמצום פערים לימודיים.
מחלקות האגף
במסגרת האגף פועלות מספר מחלקות ותחומים כדלקמן:
מחלקת כספים ותקציבים
אחריות על תקצוב התכניות הפועלות במסגרת האגף ועל ניהול הכספים.
מנהלת:
נטלי אטדגי.
מרכז הדרכה, מחקר ופיתוח מקצועי
אחריות על גיבוש תפיסה וידע מנחה לפיתוח התערבויות אפקטיביות ומענים חדשניים לעבודה עם ילדים ונוער בסיכון מבוססי מחקר ופרקטיקה ורגישי תרבות, מגדר ומגזר. בנוסף, המחלקה פועלת להובלת מסלולי ההכשרה והפיתוח המקצועי בכל שלבי העבודה באגף .
מנהלת:
ענת יצחקי.
המחלקה לביקור סדיר ולמניעת נשירה
פועלת להבטיח ביקור סדיר ומניעת נשירה גלויה וסמויה של תלמידים בגני הילדים ובתי הספר עד תום כתה יב', על פי חוק חינוך חובה. המחלקה מפעילה מערך של 660 קציני ביקור סדיר ב-256 רשויות חינוך מקומיות.
מנהל:
רפי בטיט.
המחלקה לכיתות ותכניות שח"ר במוסדות החינוך
המחלקה פועלת בעל יסודי - חטיבות הביניים וחטיבה עליונה, במטרה לחזק אוכלוסיות חלשות, באמצעות מגוון רחב ביותר של תכניות שנועדו לקדם את ההישגים הלימודיים של התלמידים ולהגדיל את מספר הזכאים לקבלת תעודת הבגרות בקרב אוכלוסיות לא מבוססות.
מנהלת:
ליאת צוריה קליין.
המחלקה לקידום נוער-היל"ה
המחלקה אמונה על הטיפול בבני נוער בגילאי 14-18 אשר נשרו ממסגרות החינוך הפורמליות או המתקשים לתפקד ולהסתגל בתוכן (נשירה סמויה). המענים המוצעים כוללים שירותים חינוכיים-טיפוליים למימוש הפוטנציאל בתחום ההשכלה, התעסוקה, בשירות הצבאי והלאומי, תרומה לקהילה ובמניעת התנהגויות סיכון. לנוער המנותק, מוצעת תכנית השלמת השכלה מותאמת אישית, במסגרת תכנית היל"ה, במגוון מסלולי לימוד בדרך לבגרות.
מנהלת:
יפעת קלמרו.
המחלקה לרווחה, קהילה והורות
המחלקה אמונה על מתן המענים הקהילתיים המספקים שירותי חינוך ברצף היום לילדים והורים ביישובי רווחה ושיקום. פעילות המחלקה מושתתת על תפיסת הילד וסביבתו – משפחה, קהילה והמסגרת החינוכית. מבין תכניות המחלקה ניתן למנות את תכנית רווחה חינוכית, התכנית לשיקום שכונות, מרכזים לגיל הרך, מרכזי נוער, מרכזי למידה ביישובי רווחה ומועדוניות.
מ"מ מנהלת:
דר' אילן שמש.
המחלקה לבתי ספר ומסגרות ייחודיות
המחלקה אמונה על הפעלת תכניות הוראה להשלמת השכלת יסוד תיכונית, מיסוד הכשרה מקצועית לבני נוער ומתן מענה חינוכי, ייעוצי ולימודי בשעת משבר במסגרות הקשורות למשרד הרווחה (בתי כלא, מסגרות חסות הנוער ומפת"נים) והנהנות משרותי השכלה ממשרד החינוך במגוון תחומים.
מנהלת: נעמה כץ.
המחלקה לנוער עובר חוק ובצל החוק
המחלקה אמונה על מערך ההשכלה, במסגרת תוכנית היל"ה, של בני נוער אשר נשרו ממסגרות החינוך הפורמליות, ובשל רמת סיכון גבוהה או קיומם של תיקים פליליים, הושמו בצו בית משפט במסגרות חסות הנוער.
כמו כן, על מערך ההשכלה של בני נוער אשר נשפטו ומרצים את עונשם בבתי הכלא לנוער.
בנוסף, המחלקה אמונה על תוכניות ייחודיות שמטרתן למנוע נשירה גלויה וסמויה במגזרים השונים. מתוכניות המחלקה: "כנפי רוח" במגזר הדתי לאומי, "שמיים" במגזר הערבי ו"חנוך לנער" במגזר החרדי, "חוות הרועה העיברי" שמטרתה להחזיר ולשלב את נוער הגבעות בקהילה. תוכנית ייחודית נוספת הינה שיתוף הפעולה בין משרדי עם המחלקה למשרד המשפטים לשם יצירת מענים ורצף חינוכי טיפולי עבור בני נוער במסגרות כופות ובתי הכלא לנוער לאחר סיום הצו והשתלבות מטיבה בקהילה.
מנהלת: שרונה מוסאי.
למידע על כיתות ותוכניות שח"ר בפורטל מוסדות חינוך
למידע על ילדים ונוער בסיכון (שח"ר) במרחב הפדגוגי
למידע על ילדים ונוער בסיכון בפורטל רשויות ובעלויות חינוך