האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך מבקש לתקצב תכניות המיועדות לטיפוח ולהעצמת תלמידים מצטיינים באמנויות, בכתיבה היוצרת ובאקולוגיה במסגרת מרכז מצוינות יישובי או אזורי.
רקע כללי ומטרות
מרכזי מצוינות הם מרכזי למידה המומחים בתחומי דעת ייחודיים ובטיפוח תלמידים מצטיינים. האגף למחוננים ולמצטיינים תומך הן מבחינה פדגוגית והן מבחינה תקציבית במרכזים אלו, במטרה לתת מענה לרצף בטיפוח התלמידים המצטיינים מעבר לשעות הלימודים, ולהרחבת נושאי הטיפוח השונים.
משנת הלימודים תשע"ו ואילך המשרד מבקש לתקצב מרכזי המצוינות העוסקים בתחומי הדעת אמנויות (חזותית ובמה), כתיבה יוצרת ואקולוגיה.
אמנויות
בקרב אוכלוסיית המחוננים והמצטיינים בישראל ניתן למצוא תלמידים אשר כישוריהם הגבוהים מתמקדים באחד מתחומי האמנות: אמנויות חזותית: אמנות פלסטית, צילום וקולנוע; אמנויות הבמה: תיאטרון, שירה, מוסיקה ומחול; המצוינות של תלמידים אלו מתבטאת במיומנויות גבוהות במיוחד ובכישורים יוצאי דופן הן בתחום האינסטרומנטאלי – פרפורמריסטי והן בתחום היצירה האישית והכישרון לביטוי אמנותי ייחודי.
כתיבה יוצרת
בקרב אוכלוסיית המצטיינים בישראל ניתן למצוא תלמידים אשר כישוריהם הגבוהים הם בכתיבה יוצרת. המרכזים יאתרו את התלמידים המצטיינים בהתאם לקריטריונים שנקבעו. תלמידים אלו ישתתפו בקורסים ובסדנאות ייחודיים לאמנויות המילה אשר יאפשרו את מימוש כישוריהם ויכולותיהם תוך מתן דגש על פיתוח ערכי מצוינות. הקורסים אשר יפעלו במרכז יאפשרו פיתוח מיומנות אמנותית בכתיבה, פרוזה שירה ופזמונים.
אקולוגיה
תחום האקולוגיה מהווה כר פורה לחקר רב תחומי בו ניתנת הזדמנות לתלמיד המצטיין להעצים את כישרונו וידיעותיו בדיסציפלינות מדעיות, טכנולוגיות וחברתיות שונות, תוך העצמת מיומנויות החקר, התיעוד והכתיבה המדעית ודרכי הצגת הנתונים והממצאים. תלמידים מצטיינים בתחום האקולוגיה יביאו לידי ביטוי יצירה אישית מצטיינת לצד הרחבת מעגלי השייכות וההשפעה החברתיים של התלמיד, באזור מגוריו ובמעגלי חייו, תוך פיתוח כישורי הובלה, עבודת צוות ותרומה לקהילה.
לפיכך, האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך מפעיל תחום ייחודי לטיפול בסוגיית המצטיינים והמחוננים בכל התחומים הנ"ל. במסגרת זו האגף קובע את מדיניות הטיפוח של התלמידים, מתווה עקרונות לטיפוח מצטיינים, מפתח ומיישם תכניות מיוחדות בתחום.
כחלק ממדיניות הטיפוח לתלמידים אלו, האגף יעניק ליווי פדגוגי וכספי למרכזי מצוינות יישובים בתחומים הללו. במסגרת המרכזים יאותרו התלמידים המצטיינים בהתאם לקריטריונים שנקבעו. תלמידים אלו ישתתפו בקורסים ובסדנאות ייחודיים אשר יאפשרו את מימוש כישוריהם ויכולותיהם תוך מתן דגש על פיתוח ערכי מצוינות.
למידע נוסף, להנחיות ולטפסים:
קול קורא לתקצוב מרכזי מצויינות יישוביים- מעודכן ממרץ 2019