(ראה ארגז כלים להרחבה ולהעמקה בסוף הדף)
מתכנון לימודים לתכנון הוראה
תכניות הלימודים של משרד החינוך מפרטות את תכני הלימוד במקצועות השונים בכל שכבת גיל, בהתאם לתפיסות ולמטרות בהוראת המקצוע. לתכניות אלו נלוות הנחיות מאת מנהלי תחום הדעת באשר להקצאת השעות להוראת המקצוע ולאופי הוראתו. תכנון הלימודים לתלמידים עם צרכים מיוחדים מכוון, כאמור, לאפשר להם נגישות לתכניות הלימודים הרגילות במקצועות השונים לאורך חטיבות הגיל ולקדם את השתתפותם בתכניות אלה. תכניות הלימודים מהוות בסיס ידע תאורטי באשר למבנה תחום הדעת, המטרות וההישגים הנדרשים ונקודת מוצא לתכנון מותאם של הוראה איכותית ולמידה משמעותית. בהתאם לכך, ובהתייחס למאפייני התלמידים ולצרכיהם, נבנית תוכנית הוראה לכל המקצועות והנושאים הנלמדים בכתה, תוך התייחסות דיפרנציאלית לתתי-קבוצות בכיתה וליעדים בתכניות האישיות של התלמידים. הרחבה בנוגע לתכנית כיתתית כללית ותכנית הוראה.
תיווך בהוראה ובלמידה
הוראה מתווכת הינה גישה חינוכית, המכירה בקיומה של שונות בין בני-האדם ומציבה את התלמיד במרכז התהליך הלימודי. עפ"י גישה זו יש לאפשר לתלמיד קצב למידה והתפתחות המותאמים לו, להציב בפניו מטרות לימודיות, חברתיות ואישיות ההולמות את יכולתו, את נטיותיו ואת צרכיו, תוך שיתופו בתהליך והבטחת קידומו כיחיד וכחבר בקבוצת הלומדים. בהתאם לכך, תפקידו של בית-הספר הוא להיענות לשונות על-ידי התאמת הסביבה הלימודית לצורכי הלומדים ולדרישות תכנית הלימודים.
להמשך קריאה...
הוראה מותאמת
הוראה מותאמת נועדה לאפשר לתלמידים עם צרכים מיוחדים ללמוד בהלימה מירבית לתכנית הלימודים הרגילה למרות מוגבלותם. מתן התאמות בתהליכי הוראה נועד לסייע לתלמיד לעקוף קשיים העלולים לפגוע ביכולתו למצות את יכולותיו בתחומי הלימוד השונים, וכן לבטא את ידיעותיו ואת שליטתו בנלמד. לצד זאת יש לאפשר לתלמיד לרכוש ולפתח מיומנויות למידה שונות טרם ההחלטה על התאמות בהוראה, כדי למצות תהליכי פיתוח של מיומנויות וידע.
להמשך קריאה...
עקרונות מרכזיים בתכנון תהליכי ההוראה
ובישומם
התייחסות לגיל התלמיד
תכנון פדגוגי תוך התייחסות מכבדת לגילו הכרונולוגי של הלומד ולצרכיו בכל רמות התפקוד בהיבטים כגון: בחירת תכנים והוראתם, בחירת פעילויות, ארגון הסביבה החינוכית ושימוש בחומרי למידה. קיום תקשורת שוטפת ברמה המותאמת לגילו הכרונולוגי של הלומד מחד ולרמת התפקוד שלו מאידך, גם במקרים בהם יש פער בין השניים (ראה התייחסות במתנ"ה, מטרה ג').
ארגון הלמידה
- בחירה וארגון של תכני הלימוד
- ארגון הלומדים
- ארגון הצוות
- ארגון זמן והקצאת שעות
הנגשה
התאמת הסביבה הפיזית והלימודית לצרכי הלומד:
- הנגשה סביבתית
- הנגשה טכנולוגית
- הנגשה לימודית / הנגשה קוגניטיבית
- הנגשה בטיולים ובפעילות חוץ בית ספרית
להמשך קריאה...
פישוט, המחשה והדגמה
עקרונות כגון:
- הטרמה לקראת למידה באמצעות בירור ידע קיים, הצגת הנושא באופנים שונים המעוררים סקרנות ועניין, שיח מקדים אודות הנושא, פירוט אתגרים צפויים וכיוב'
- חיבור לידע קודם שנלמד ושימוש בעולמו של הלומד כנקודת מוצא ללמידה, גם כשמדובר בתכנים מתוכנית הלימודים
- שימוש באמצעי הדגמה והמחשה - חפצים, תמונות/תצלומים, סמלי תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח), סרטים, כלים אמנותיים, כלי מדידה בכל שלבי תהליך הלמידה
להמשך קריאה...
התנסות ותרגול
- למידה בסיטואציה אותנטית, תוך התנסות במצבי חיים אמיתיים בסביבתם הטבעית
- התנסות פעילה במיומנויות הנלמדות בתחומים השונים: מקצועות הלימוד, תחומי ההכנה לחיים, הכישורים החברתיים ועוד
- שימוש בהדמיה (סימולציה) ובמשחקי תפקידים
- תרגול התכנים והמיומנויות שנלמדו באמצעות חזרות מגוונות בקשת רחבה של מצבים
טיפוח מיומנויות למידה וחשיבה
- קידום תפקודי לומד, מיומנויות ואסטרטגיות למידה בהוראה ישירה וכן באמצעות התכנים הלימודיים
- הכנת משימות חשיבה תוך שימוש בכל ממדי ההבנה - זכירה, מיון, דרוג, השוואה, הכללה, פרשנות, הסק ועוד לתלמידים בכל רמות התפקוד (בכל אחד ממדי ההבנה ניתן להכין פעילות פשוטה ובסיסית המותאמת לרמות התפקוד הנמוכות ופעילות מורכבת המותאמת לרמות הגבוהות
- הוראה ישירה של שפת החשיבה בהקשר לכל מיומנות נלמדת ובכל אחד מממדי ההבנה. להרחבה: מסמך חשיבה בתהליך הלמידה בעידן הידע
- שילוב משימות בחירה ואתגר בתהליך הלמידה
- יצירת הזדמנויות לשיח ולהבעת עמדה אישית, הצגת טיעון, הסבר והדגמה
- שילוב משימות המשלבות דילמות, משימות המזמנות מצבי סיעור מוחות וסתירות ביחס לידע קודם
- שילוב משימות המזמנות חשיפה של נקודות מבט מגוונות ולעיתים מנוגדות
- שילוב משימות המעודדות שאילת שאלות של תלמידים
- מתן משוב המכוון תלמיד להתבוננות מטה קוגניטיבית על תהליך הלמידה והחשיבה שלו
ספרי לימוד וחומרי הוראה-למידה
- עקרונות לשימוש בספרי לימוד מאושרים למקצועות השונים
- עקרונות להכנת חומרי למידה בהתייחס לאופן הצגת החומר לתלמיד, לתכנים ולמשימות
להמשך קריאה...
בחירת טקסטים ללמידה
- שימוש בטקסטים מתוך ספרי הלימוד וחוברות העזר לחינוך הרגיל לצד טקסטים נוספים להרחבה ולהעשרה
- הכנת טקסטים מותאמים תוך הקפדה על: התאמת גודל הגופן, ריווח, הדגשת משפטי מפתח, חלוקה לפסקאות, הוספת מקדמי ארגון (טבלאות, תרשימים) ותומכים חזותיים (תמונות)
- הכנת טקסטים המורכבים ממילים בודדות, סמלי תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח) ותמונות לתלמידים שאינם קוראים
- בחירה/הכנה של הטקסטים בהתאם לרמת התפקוד ויכולת ההסמלה של התלמיד, באופן המכבד את גיל התלמיד ומותאם לו
- שימוש בטקסטים ממגוון סוגות כגון: טקסט מידעי, סיפור אישי, יומן, מכתב, טקסט מפעיל, סיפור היסטורי. בטקסט מקראי: ביאור הטקסט בהתאם לרמת ההבנה ומשלב השפתי של התלמידים, בד בבד עם חשיפה הדרגתית לטקסט המקורי
- שימוש בטקסטים המזמנים תהליכי חשיבה ופיתוח תיאורית מיינד (TOM Theory of mind), תוך תיווך והבניה של תהליך הלמידה
הרחבה בדף ספרי לימוד וחומרי הוראה-למידה.
קידום שפה, שיח ותקשורת
- עידוד שיח במגוון נושאים בין המורה לתלמיד ובין התלמידים לבין עצמם
- זימון מגוון ערוצים לביטוי ולהבעה עצמית כגון: דיבור, כתיבה, יצירה, תנועה
- שימוש במגוון אמצעי הבעה ותקשורת, לרבות תקשורת תומכת חליפית ועזרים טכנולוגיים בהתאם למוגבלות
- ליווי השיח והדיון באמצעים חזותיים המארגנים את מהלך הדיון, ומאפשרים את ניהולו לפי כללי שיח ברורים
- הנחיית השיחה בדגמי שיח שונים (סבב, שאילת שאלות, שמש אסוציאציות, דיון בזוגות וכיוב')
- שימוש במגוון משלבי שפה, תוך התאמה לרמת התפקוד השפתי מחד ותוך חשיפה למשלבים גבוהים יותר מאידך
- פישוט לשוני (אך לא דלות לשונית) בהתאמה לגיל ולרמת התפקוד של התלמידים
- פירוש מילים קשות, שימוש במילים נרדפות, שימוש בדוגמאות, חלוקה למקטעים
- דיבור בקצב מותאם תוך הקפדה על בהירות ושפה תקינה
- הקניית מיומנויות תקשורת בהתאם למאפיינים ייחודיים של כל מוגבלות
- זימון אפשרויות להבעת רגשות ומחשבות במגוון ערוצים: בע"פ, בכתב, בכלים אמנותיים ועוד
- חשיפה לספר ולספרות במגוון אופנים בהתאם למאפייני התלמידים לרבות הקמת ספריה בית ספרית וכיתתית, השתתפות ביוזמות כגון מצעד הספרים, מפגשים עם יוצרים וכיוב'
להרחבה: מסמך בנושא - פיתוח מיומנויות תקשורת לתלמידים עם צרכים מורכבים
שיתוף/השתתפות התלמיד
- שיתוף התלמיד בגיבוש מטרות ויעדים לתוכנית האישית שלו ובהערכת התקדמותו
- עידוד תגובה, יוזמה ופעולה של התלמיד במצבי למידה בתחומים שונים, לצורך שמירה על עניין וקשב ולהעמקת ההבנה
- קיום תהליכים המשתפים את התלמיד ומעודדים אותו לייצוג עצמי (סינגור), קבלת משוב ומתן משוב, שיתוף בהחלטות, הערכה עצמית, בחירה והעדפה אישית החל מהגיל הרך.
- מתן אפשרות למילוי תפקידים ומשימות שונות ע"י התלמיד במסגרת החינוכית בהתאם לבחירתו ולתחומי החוזק שלו
קשר עם הורים ומשפחה
- קיום ביקורים בבית בתלמיד ע"י הצוות, לשם היכרות עם סביבת חייו הטבעית ושיח בלתי אמצעי עם ההורים
- קיום מפגשים קבוצתיים ופרטניים עם ההורים בגן/בבית הספר ביוזמת הצוות או ההורים
- העברת מידע ע"י ההורים אודות התלמיד במגוון הקשרים ומצבי חיים
- העברת מידע רפואי ע"י ההורים הרלוונטי למוגבלות התלמיד ולמצבים רפואיים משתנים במעגל החיים. דיווח ע"י הצוות להורים אודות אירועים הקשורים למצבים אלו
- שיח אודות ציפיות ההורים לגבי מטרות העבודה עם ילדם תוך התייחסות להתקדמותו במהלך השנה
- הצגת התוכנית האישית של התלמיד להורים תוך התייחסות לציפיותיהם ועמדותיהם לצד היעדים שנקבעו ע"י הצוות הרב-מקצועי
- קידום יעדים אישיים של התלמיד בבית, תוך הנחיה וליווי של הצוות הרב-מקצועי
- שמירה על קשר הדדי שוטף לאורך שנת הלימודים במגוון אמצעים: שיח טלפוני או פנים אל פנים, מחברת קשר, אמצעים דיגיטאליים וכיוב'
מידע כללי להורים ומידע אישי אודות ילדיהם (באמצעות קוד וסיסמה) – בפורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, משרד החינוך
תכנון פדגוגי והוראה מותאמת - סרטוני הסבר
אגף א' חינוך מיוחד, בשיתוף המזכירות הפדגוגית, הפיק סרטונים בהנחיית צוות האגף, אודות העשייה החינוכית בחינוך המיוחד, בדגש על תכנון פדגוגי, הוראה והערכה לתלמידים עם צרכים מיוחדים. הסרטונים הופקו כחלק מקורסים מקוונים למורים בתחומי הדעת, המלמדים תלמידים עם צרכים מיוחדים.
הסרטונים עשויים לסייע למורים המלמדים תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך המיוחד והחינוך הרגיל. לקישורים לסרטונים ...
ארגז כלים
- עקרונות מרכזיים בהוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים
- הגדרות וקריטריונים להכנת תכניות הוראה לחינוך המיוחד, תשס"ב, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים והאגף לחינוך מיוחד
- תקנות נגישות השירות, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
- חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
- פדגוגיה בחינוך מיוחד – תכניות, מסמכים, מידע וחומרי עזר
- מתנ"ה – מארז תכנון, ניהול והערכה, משרד החינוך, המנהל הפדגוגי
- עקרונות בהוראת תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית – אגף א' חינוך מיוחד, תשע"ו, 2016
- טיול מונגש - טיולים ופעילות חוץ בית-ספרית - השתלבות תלמידים עם מוגבלות, אגף א' חינוך מיוחד
- תפקודי לומד
- מסמך חשיבה בתהליך הלמידה בעידן הידע, משרד החינוך
- רשימת הספרים המאושרים לחינוך הרגיל ולחינוך המיוחד, אגף ספרי לימוד
- שימוש בספרי לימוד בחינוך המיוחד – אתר אגף א' חינוך מיוחד
- פיתוח מיומנויות תקשורת לתלמידים עם צרכים מורכבים, אגף א' חינוך מיוחד
- קווים מנחים לעבודת מטפלים ממקצועות הבריאות ומטפלים באמצעות אמנויות במערכת החינוך, תשע"ח, משרד החינוך
- חוזר מנכ"ל סח/ 3 (ד) 2007 וחוזר מנכ"ל עד/5 (א), 2014 (תוכנית חינוכית יחידנית)
- תוכנית כישורי חיים, השירות הפסיכולוגי ייעוצי – שפ"י, משרד החינוך
- תוכנית לקראת בגרות (ל"ב 21) לחינוך המיוחד, משרד החינוך
- בן-פרץ. מ'. 2001, פיתוח קוריקולום, עיונים בחינוך, 5(1), עמ' 59-67
- חצרוני, א' (2010). תקשורת תומכת וחליפית - מדריך לצוות הרב-מקצועי במסגרות החינוך המיוחד. מעלות הוצאה לאור
- טל, ד' (2017). הכשרה ל"הוראה מכילה"- מסע בשלושה נתיבים. בתוך: ש' סיטון וי' גילת (עורכים). כותבים חינוך- על הקשר שבין התיאוריה למעשה החינוכי, 225-247, פרדס הוצאה לאור
- להרחבה בנוגע לתיווך - מאמרה של קלודי טל (בפרט מעמוד 17): תיווך מטפח אוריינות בגיל הגן כדוגמה ליישום של הוראה תואמת התפתחות