להלן עקרונות מנחים בהתייחסות להיבטים רגשיים הבאים לידי ביטוי בתהליכי הוראה ולמידה. העקרונות ניתנים ליישום גם בקרב תלמידים עם צרכים מיוחדים, תוך שימוש באסטרטגיות להוראה מותאמת.
- היוועצות עם גורמים מומחים בתחום כגון: יועצת, פסיכולוגית, מטפלים רגשיים, מומחי תחום מוגבלויות נפשיות במתי"א
- שימת דגש על היבטים רגשיים כחלק מהעשייה השוטפת: בשיעורים, בהפסקות ובפעילויות השונות
- שימת דגש על היבטים רגשיים במעברים שונים: לאורך היום (בין מרחבים במוסד החינוכי, בין שיעורים ופעילויות, בין שיעור להפסקה), לאורך השנה (בחזרה מסוף השבוע, לאחר חופשות) ולאורך שנות הלימוד (בתחילת שנת הלימודים ובסיומה, במעבר בין הגן לבית הספר ובמעבר בין חטיבות הגיל בבית הספר)
- הרחבת הידע הפסיכו-פדגוגי כחלק מהפיתוח המקצועי של כלל הצוות ותרגומו לכלי עבודה בשיתוף גורמים מקצועיים בתחום
- קיום תהליכים של למידה מהצלחות, למידת עמיתים ורפלקציה בסיוע גורמים מקצועיים בתחום, לשם יישום עקרונות הפסיכו פדגוגיה בתהליכי ההוראה והלמידה
- שימוש בכלי עזר שונים להבניה של תפיסה פסיכו פדגוגית בקרב הצוותים החינוכיים וליישומה כגון החומרים המקושרים לעיל, המזמנים:
- אפיון המרכיב הרגשי שהינו דומיננטי וחשוב בעבודת הצוותים בחינוך המיוחד, זיהוי היבטים פסיכו פדגוגיים ייחודיים לתחומם
- תיאור של מרכיבים פדגוגיים ופסיכולוגיים/רגשיים בתהליך ההוראה-למידה וההדדיות שביניהם
- הגדרת המושג פסיכו-פדגוגיה מנקודת מבטם של העוסקים במלאכה, במקרה זה אנשי חינוך מיוחד
- התבוננות רפלקטיבית על תהליכי הוראה בהווה תוך התייחסות לתהליכי למידה בעבר
- ראיית התלמיד כשלם
- ראיית הכיתה כקבוצת השווים, קבוצת ההתייחסות וקבוצת השייכות והבנת ההשפעה של התהליכים הקבוצתיים על הלמידה
- רפלקציה על תהליך ההוראה-למידה מנקודת מבטו של איש החינוך ומנקודת מבטו של התלמיד
- שימוש בכלים פסיכו-פדגוגיים בפעילות עם התלמידים תוך התאמה של מהלכי ההוראה והכלים השונים לרמת התפקוד של התלמיד ולמאפייניו הייחודיים. ראה להלן לדוגמה להתאמה
שימוש מותאם בכלים לעבודה פסיכופדגוגית
להלן דוגמאות לשימוש מותאם בכלים לעבודה פסיכופדגוגית, אשר פותחו ע"י השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) - "פסיפס" ו"פסיעות":
התאמה ברמת תלמידים
הפעילות: "בוא נשמע מה נשמע" - כלי לעידוד שיח אישי עם תלמיד על הלמידה שלו
דגשים לשימוש מותאם: עפ"י הכלי עוצרים בנקודות זמן שונות את מהלך השיעור ושואלים את התלמיד מס' שאלות. כדי להתאים את השאלון למגוון רחב של תלמידים ניתן:
- לשאול בע"פ ולא בכתב
- להחליף את המילים הכתובות בסמלי תקשורת תומכת וחליפית
- לאפשר מענה באמצעות הצבעה על מילה/סמל/תמונה
- להזכיר לתלמיד מה התרחש עד כה כדי לאפשר לו להתייחס לתהליך
- לצלם את מהלך השיעור ולקיים את השיח מול הקטע המצולם
הפעילות: "שדר של אופטימיות" - הדגמה של חשיבה אופטימית
דגשים לשימוש מותאם: הכלי מציג היגדים מנקודת מבט פסימית ומדגים כיצד ניתן לאמרם מנקודת מבט אופטימית. לצורך התאמה של הכלי למגוון רחב של תלמידים ניתן:
- להמחיש את המושגים – אופטימי / פסימי במגוון דרכים
- לחבר סיפורי מקרה קצרים ופשוטים המדגימים נקודות קושי בלמידה של התלמיד (כישלון במשימה, תסכול מול משימה קשה וכו') – סיפורים במלל / בתמונות.
- ליצור ציר מוחשי בין פסימיות לאופטימיות ולבקש מהתלמיד למקם את הסיפור במקום במתאים ברצף – להניח מדבקה / תמונה.
- להדגים אמירה פסימית ולשאול את התלמיד: ,איך אפשר להגיד את אותו הדבר בדרך אחרת? נעימה יותר? מעודדת יותר?
- לערוך משחק תפקידים בין התלמידים – האחד אופטימי והשני פסימי
התאמה ברמת צוות
"פסיעות"
הפעילות: הכרות עם הגדרות המושג פסיכופדגוגיה, חלק א' (הצעה מס' 1) - היכרות, ציפיות, חוזה
דגשים לשימוש מותאם: הפעילות מהווה פעילות פתיחה לצוות כמפגש ראשון עם הפסיכו-פדגוגיה, ומטרתה להרחיב את הידע של הצוות בתחום הפסיכו פדגוגיה ותפקידם בהובלת תהליכים פסיכו פדגוגיים בתהליך ההוראה.
כדי להתאים את הפעילות לצוותים העובדים בחינוך המיוחד ניתן:
להפנות לצוות שאלה לבירור עצמי - למה בחרתי להיות מורה לחינוך מיוחד? מה הביא אותי לבחור בחינוך מיוחד ולא בחינוך רגיל?
"פסיעות" ו"פסיפס"
הפעילות: הכרות עם הגדרות המושג פסיכו פדגוגיה, חלק ב' (הצעה מס' 2) – ידיים רושמות
מטרת הפעילות היא לבסס את הידע על אודות פסיכו פדגוגיה מתוך החוויה, הידע וההבנה של המשתתפים.
לצורך התאמה של הפעילות לצוותים העובדים בחינוך המיוחד ניתן:
- לבקש מהצוותים לבנות יחד רשימה של המרכיבים הרלוונטיים לדעתכם לצלע ה"פסיכית" (הרגשית) ולצלע ה"פדגוגית" (לימודית) במושג פסיכו פדגוגיה.
- להתייחס להיבטים בהגדרה זו שהם ייחודיים לחינוך המיוחד באם ישנם כאלה.
- לתת את הדעת על השאלה האם קיימים הבדלים בין החינוך הרגיל והחינוך המיוחד בהטמעה של גישות פסיכו-פדגוגיות בהוראה. אם כן, מהם?
במערכת החינוך המיוחד מפותחים כל העת כלים לקיום שיח רגשי, להבעת רגשות ולקיום חשיבה רפלקטיבית. לדוגמה:
במסגרת תוכנית לקראת בגרות – ל"ב 21 (תוכנית לימודים למתבגרים ולמבוגרים בני גיל 21-16 בחינוך המיוחד) פותח מודל לקידום חשיבה רפלקטיבית ושיח אודות תהליך הלמידה. המעגל כולל שלבים של חשיפה לחוויה או אירוע, למידת הידע הקשור לאירוע, התנסות במצבי חיים אותנטיים, ניתוח ההתנסות, התנסות חוזרה וכן הלאה, עד להפנמה של תובנה ויישומה באופן המתאים לתלמיד. ניתן לראות את דגם המעגל בקישור לתוכנית. כדי להתאים את המודל לתלמידים שאינם קוראים או אינם מדברים, נבנה מודל מעגל ההפנמה בסמלים. להלן דוגמה.
כלים מותאמים הנבנים במוסדות החינוך המיוחד לצורך ניהול שיח רגשי ורפלקטיבי.