(ראה ארגז כלים להרחבה ולהעמקה בסוף הדף)
תכנון פדגוגי לכלל התלמידים
תכנון פדגוגי נועד להשביח את תהליכי ההוראה, הלמידה וההערכה, וליצור מערכת משותפת של ציפיות ותובנות בין הגורמים השותפים בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה. זהו תהליך מתמשך של הפעלת שיקולי דעת וקבלת החלטות לגבי גיבוש התהליכים, דרכי ביצועם, עיצוב התכנים, הסביבה הלימודית ופיתוח חומרי ההוראה-למידה, תהליך המתהווה באמצעות מערכת יחסי הגומלין בתוך המסגרת החינוכית, ועם גורמים נוספים מחוצה לה. (
קווים מנחים, תשס"ד).
תכנון פדגוגי לתלמידים עם צרכים מיוחדים
תכנון פדגוגי לתלמידים עם צרכים מיוחדים נועד לאפשר להם נגישות לתכניות הלימודים הרגילות ולקדם את השתתפותם בתכניות אלה (access to general curriculum). מידת הנגישות לתוכנית הלימודים הרגילה משתנה בהתאם לרמת התפקוד של התלמידים, ובהתאם לכך ייעשה שימוש באסטרטגיות התאמה הכוללות התאמות, שינויים וחלופות אשר יפורטו בהמשך הפרק. תכניות הלימודים מהוות נקודת מוצא לתכנון מותאם של הוראה איכותית ולמידה משמעותית בהיותן בסיס ידע תאורטי באשר למבנה תחום הדעת, המטרות וההישגים הנדרשים (טל, 2017).
סוג המוגבלות, רמת התפקוד ומה שביניהם
במסגרות השונות לתלמידים עם צרכים מיוחדים, בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, לומדים תלמידים עם מוגבלות אחת או יותר ברמות תפקוד שונות. מענה מותאם לצרכי התלמידים מחייב הכרות מעמיקה עם מאפייני המוגבלות, מאפייני התפקוד ורמת התפקוד, תוך התייחסות לאופן בו משפיעים מאפייני התפקוד והמוגבלות אלו על אלו.
בין נגישות לתכנית הלימודים לבין מענה מותאם
תחומי ליבה בחינוך המיוחד
תכנון הלימודים של החינוך הרגיל מהווה בסיס לתכנון הלימודים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, קרי: חוזרי המנכ"ל לארגון העבודה הפדגוגית בשכבות הגיל, תכניות הלימודים בתחומי הדעת והנחיות המפמ"ר במקצועות השונים. תכנון פדגוגי מותאם כולל שלושה סוגים של אסטרטגיות התאמה לתוכנית הלימודים הרגילה, בהתייחס לתהליכי הוראה-למידה-הערכה: התאמות, שינויים וחלופות.
למידה משמעותית ופיתוח תפקודי לומד
קידום למידה משמעותית וטיפוח תפקודי לומד מהווה עיקרון בסיסי בעבודה בחינוך המיוחד ברמה האישית והקבוצתית.
מישורי תכנון פדגוגי
בכל אחד מסוגי המסגרות בהן לומדים תלמידים עם צרכים מיוחדים, יכלול תהליך תכנון הלימודים התייחסות למישורי התכנון הפדגוגי: ארצי, בית ספרי, כיתתי ואישי על מאפייניהם הייחודיים. תהליך התכנון עשוי להתחיל בכל אחד מהמישורים, תוך הלימה רעיונית ביניהם, בהתאם למאפייני התלמידים.
גישות תיאורטיות בבסיס העשייה החינוכית בחינוך המיוחד
בחלק זה תוצג סקירה קצרה של גישות תיאורטיות המהוות בסיס לתכנום הפדגוגי לתלמידים עם צרכים מיוחדים. הגישות שיוצגו הן: עיצוב אוניברסלי בלמידה, הגישה האקולוגית בהתפתחות ובלמידה, איכות חיים ותגובה להתערבות.

ארגז כלים
תכניות לימודים וחוזרי מנכ"ל
- ס"ו/3 (א) - יסודי
- ס"ט/8(א) - חטיבת הביניים
- ע"ד/7(ד) - חטיבה העליונה
למידה משמעותית
גישות וכלים בהוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים
- מודל התגובה להתערבות - RTI - Response to intervention שפינ"ט, אתר השירות הפסיכולוגי ייעוצי
- מודלים אקולוגיים של התפתחות אנושית, שפינ"ט – אתר השירות הפסיכולוגי ייעוצי, משרד החינוך
- פדגוגיה בחינוך מיוחד – תכניות, מסמכים, מידע וחומרי עזר
- לקראת בגרות (ל"ב 21), תכנית לימודים למתבגרים ולמבוגרים בני גיל 21-16 בחינוך המיוחד, תשנ"ט-תשס"ג
- אבישר. ג'. (2010), הכלה ונגישות, על תכנון לימודים ותכניות לימודים לתלמידים עם מוגבלויות, מכון מופת
- הכלה למעשה, העלון למדריכי ההכלה - איגרת מספר 3 עיצוב אוניברסאלי ללמידה ניסן תשע"ה, מרץ, 2015
- התאמות על רצף הלמידה וההבחנות, 2013, משרד החינוך, השרות פסיכולוגי ייעוצי אגף לקויות למידה והפרעות קשב
- וידיסלבקי מ'. צאירי, א'. תשע"ד, הלומד, המלמד ומה שביניהם - מתפיסה ליישום, ערכה למפקחים, למנהלים ולצוותי החינוך. המינהל הפדגוגי, מאגר חומרי הוראה-למידה-הערכה, האגף לחינוך יסודי
- זילברשטיין. מ', ועוד, 1998, תכנון לימודים בית ספרי בחדר המורים, ספר למנחים, משרד החינוך ואוניברסיטת ת"א
- קווים מנחים לכתיבת תכנית לימודים למקצוע או נושא, תשס"ד, משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתוכניות לימודים
- רוזנטל, מ. גת, ל. צור, ח.,2008, לא נולדים אלימים: החיים הרגשיים והחברתיים של ילדים קטנים, הקיבוץ המאוחד