(ראה ארגז כלים להרחבה ולהעמקה בסוף הדף)
תל"ם בחנ"מ - תכנון למידה משמעותית והוראה איכותית לתלמידים עם צרכים מיוחדים במוסדות החינוך
מדריך פדגוגי לצוותים חינוכיים
על העשייה החינוכית-טיפולית בחינוך המיוחד
התפיסה המובילה את העשייה החינוכית-טיפולית בחינוך המיוחד מושתתת על מחויבות ערכית לכבוד האדם, לשוויון הזדמנויות ולסובלנות.
בהתאם לכך מפותחים שירותים ותהליכים חינוכיים המותאמים לצרכים ולמאפיינים הייחודיים של כל תלמיד, באופן המאפשר לו לחוות איכות חיים - לממש את עצמו תוך פיתוח יכולותיו, כישוריו והעדפותיו, ולהתפתח כבוגר עצמאי ואוטונומי, המשתלב בחברה ובקהילה כמשתתף שווה זכויות. מערך השירותים ניתן לתלמיד בהתאם למאפייני התפקוד שלו. להרחבה: אתר אגף א' חינוך מיוחד.
מטרה מרכזית בתכנון תהליכי הוראה-למידה-הערכה (הל"ה) היא לאפשר לתלמידים עם צרכים מיוחדים נגישות מירבית לתכניות הלימודים של החינוך הרגיל, כדי שיוכלו לממש את זכותם להשתתפות מלאה בתכניות הלימודים ובמהלכים החינוכיים המיועדים לבני גילם. זאת, תוך תכנון תהליכי הוראה מותאמים ומתן מענה מקצועי לצרכי התלמידים.
התכנון יכוון לקידום ידע, מיומנויות וערכים, המשותפים לכלל מערכת החינוך, תוך דגש על זהות תרבותית ומגזרית (תיק תכניות לימודים לעובדי הוראה).
עקרונות רוחב בעשייה החינוכית
ההדגשים הבאים מיצגים ערכים ועקרונות מנחים בעשייה החינוכית בכל רצף הגילאים, המוגבלויות ורמות התפקוד, ובכל סוגי המסגרות בהן לומדים תלמידים עם צרכים מיוחדים:
מענה
מקצועי לתלמיד בהתאם לגילו, תפקודו וכלל צרכיו במישור האישי והקבוצתי
למידה משמעותית; קידום עצמאות ואוטונומיה של התלמיד ומיצוי כישוריו
הגברת הנגישות לתכניות הלימודים של החינוך הרגיל
קידום השתלבות בחברה ובקהילה בהתאם למאפייני התלמיד
עבודת צוות רב- מקצועי בהתאם למאפייני התלמידים והמסגרת החינוכית
הערכה של איכות ההוראה והתקדמות התלמידים
- קיום תקשורת רציפה עם הורי התלמיד ומשפחתו במגוון דרכים
אוכלוסיות החינוך המיוחד
אגף א' חינוך מיוחד אחראי על מתן מענה מותאם לתלמידים בגילאי 3-21, אשר קבלו זכאות לתמיכה משירותי החינוך המיוחד. להלן סוגי המוגבלויות:
- לקות למידה
- הפרעת התנהגות
- הפרעה נפשית
- עיכוב שפתי ועיכוב התפתחותי
- אוטיזם
- מוגבלות שכלית התפתחותית
- עיוורון וכבדות ראיה
- חרשות וכבדות שמיעה
להרחבה: אתר אגף א' חינוך מיוחד ופורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים
כמו כן ניתן מענה לתלמידים חולים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד בתקופת מחלתם, בהתאם לחוק חינוך חינם לילדים חולים. להרחבה: אתר אגף א' חינוך מיוחד – ילדים חולים
מסגרות הלימוד לתלמידים עם צרכים מיוחדים
תלמידים עם צרכים מיוחדים, אשר קבלו זכאות לתמיכה משירותי החינוך המיוחד, לומדים במסגרות חינוכיות מסוגים שונים ברצף שבין חינוך רגיל לחינוך מיוחד בחטיבות הגיל השונות:
קדם יסודי (3-6 שנים)
- גן ילדים בחינוך הרגיל בו לומדים ילדים עם צרכים מיוחדים
- גן משולב
- גן ילדים לחינוך מיוחד
יסודי ועל-יסודי (6-21 שנים)
- בית ספר לחינוך רגיל בו לומדים תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתה הרגילה
- כיתת חינוך מיוחד בבית ספר בחינוך הרגיל
- בית ספר לחינוך מיוחד
שירותי החינוך המיוחד ניתנים לתלמיד על פי מאפייני התפקוד שלו, בכל מסגרת בה הוא לומד, בהתאם למאפיינים של כל סוג מסגרת. להרחבה אודות מסגרו הלימוד לסוגיהן
תכנון חינוכי-פדגוגי לתלמידים עם צרכים מיוחדים מתקיים
לאורך כל שנת הלימודים, וכולל גם את תכנית
החופשה לתלמידים הזכאים להארכת שנת הלימודים בחופשות (תוכנית הפעלה בחופשה
– הארכת שנת הלימודים).
תכנון חינוכי-פדגוגי לתלמידים עם צרכים מיוחדים מתקיים בזיקה לחוקים העומדים בבסיס פעולתו של האגף לחינוך מיוחד: חוק החינוך המיוחד ; חוק חינוך חינם לילדים חולים ; חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
שלושת החוקים מעגנים את זכותו של התלמיד לקבל מענה
מקצועי בהתאם לצרכיו, תוך ציון התמיכות וההנגשות הנדרשות בהיבט הפיזי, הטכנולוגי
והלימודי בתקופת לימודיהם במערכת החינוך. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
מתייחס לכלל האנשים עם מוגבלויות בסביבות חייהם השונות, לרבות מערכת החינוך.
מסמך זה עומד בזיקה לחוקים אלו וכן למקורות הבאים:
התכנון הפדגוגי לתלמידים עם צרכים מיוחדים כולל גם התייחסות לימי הארכת שנת הלימודים בחינוך המיוחד בחופשות (תוכנית הפעלה בחופשה – הארכת שנת הלימודים).
תכניות החינוך הרגיל המתקיימות בחופשות כגון: מחנכים מסביב לשעון – קיץ מיוחד וכן בתי ספר של החופש הגדול מיועדות גם לתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בכתה הרגילה או בכיתת חינוך מיוחד בבית הספר לחינוך רגיל, ואינם נכללים במסגרת "הארכת שנה"ל בחינוך המיוחד" (סל חופשות) או נכללים בחלקה.

ארגז כלים