(ראה ארגז כלים להרחבה ולהעמקה בסוף הדף)
על תהליכי הערכה
תהליכי הערכה הינם בעלי חשיבות רבה, כחלק מתכנון הוראה ולמידה ולשם קבלת החלטות לגבי המענה לו זקוקים התלמידים. כדי להבטיח שממצאי ההערכה ישפיעו על עיצוב תהליך ההוראה והלמידה בכללותו (ולא יתמקדו רק בהערכת הישגים), מתחייבת הלימה בין:
יעדי תוכנית הלימודים >> יעדי ההוראה >> יעדי ההערכה
למידה משמעותית מחייבת קיומה של תרבות ארגונית להערכת תהליכים ותוצרים ברמת המוסד החינוכי, הכיתה והתלמיד, באופן המאפשר ביטוי ומתן מענה לצרכים הייחודיים של הלומד, ומזמן לו כלים וערוצים לבטא את ידיעותיו ואת כישוריו באופן מיטבי. תרבות זו מזמנת שימוש במגוון חלופות להערכה - כלי הערכה סטנדרטיים המיועדים להעריך את הישגי הלומדים ביחס להישגים המצופים מבני גילם לצד כלים בלתי פורמאליים, המיועדים להעריך היבטים נוספים בתהליך הלמידה ("אבני דרך ללמידה משמעותית"). בהתאם לכך יש לקיים תהליכים של הערכה חלופית, הכוללת שימוש במגוון רחב של כלים, כדי לקדם הוראה המטפחת מגוון כישורי למידה לצד מיומנויות ניהול הלמידה (הערכה לשם למידה, מנוחה בירנבוים, 2007). כמו כן, יש חשיבות רבה לקיום תהליכי הערכה דינאמיים לאורך השנה מעבר לנקודות זמן שנקבעו, כדי לקבל החלטות לגבי אופי ההתערבות החינוכית, תדירותה ועוצמתה.
כל האמור לעיל, בנוגע לתהליכי הערכה לכלל התלמידים, נכון ומתאים גם לתלמידים עם צרכים מיוחדים. עם זאת, קיימים היבטים ייחודיים לנושא הערכה בקרב תלמידים עם צרכים מיוחדים.
תהליכי הערכה לתלמידים עם צרכים מיוחדים
בדומה לתכנון הלימודים, כך גם תהליכי ההערכה לתלמידים עם צרכים מיוחדים מבוססים על אלו המתקיימים בחינוך הרגיל. הדבר מאפשר העלאת הציפיות של הצוות החינוכי מהלומדים, כך שישפיעו על הישגי התלמידים ועל איכות ההוראה והלמידה. לצד זאת, מתקיימים תהליכי הערכה מותאמים, המתבססים על עקרונות וכלים שגובשו ע"י הצוותים החינוכיים, כדי לאפשר לתלמידים עם צרכים מיוחדים לעקוף את קשייהם, ולבטא את יכולותיהם למרות מוגבלותם.
להמשך קריאה...
מטרות הערכה
בבואנו להעריך תלמידים עם צרכים מיוחדים יש להבחין בין שתי מטרות הערכה (בירנבוים, 2007):
- הערכה לשם למידה - הערכת מאפייני התפקוד בגין המוגבלות והערכה של תהליכי הלמידה
- הערכה של הלמידה - הערכת הישגיהם של התלמידים ביחס להישגים הנדרשים מבני גילם וביחס ליעדים שנקבעו עבורם בתוכנית האישית
להמשך קריאה...
הערכה במישורי התכנון
מורכבותם של תהליכי הלמידה וההוראה, מחייבים לקיים תהליכי הערכה, כחלק מתכנון הלימודים, בשלושת מישורי התכנון: הערכה ברמה הבית ספרית, הערכה ברמה הכיתתית והערכה ברמת התלמיד.
להמשך קריאה...
סוגים של הערכה
תהליכי הערכה מגוונים מתקיימים בשני הקשרים:
- הערכה פנימית לצד הערכה חיצונית
- הערכה מעצבת הערכה מסכמת
להמשך קריאה...
הערכה פנימית לתלמידים עם צרכים מיוחדים
תהליכי הערכה פנימיים נועדו להערכת ההתקדמות של התלמידים ולצורך תכנון מיטבי ומותאם של תהליכי הלמידה וההוראה ושל תכניות ההתערבות הנדרשות. בקרב תלמידים עם צרכים מיוחדים ההערכה מתקיימת בזיקה להישגים הנדרשים בתכניות הלימודים וליעדים האישיים שנקבעו לתלמידים, והינה חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה-למידה.
להמשך קריאה...
הערכה חיצונית לתלמידים עם צרכים מיוחדים
תהליכי הערכה חיצוניים מיועדים לשיקוף הישגים ומתמקדים בתוצרים לימודיים בתחומי דעת שונים ובמהלכים חינוכיים באוכלוסיות שונות ובדרגות כיתה שונות. הערכה חיצונית מכוונת להערכת הביצועים של התלמידים בזיקה להישגים הנדרשים בתוכנית הלימודים בתחומי הדעת.
להמשך קריאה...
שלבים בתהליך העבודה ובקבלת ההחלטות בנוגע להתאמות הנדרשות בהערכה פנימית:
להרחבה: מסמך: התאמות בתהליכי הערכה פנימית וחיצוניתלתלמידים עם צרכים מיוחדים ברצף הגילאים, אגף א' חינוך מיוחד, תשע"ח
- יש למצות תהליך הוראה-למידה ללא מתן התאמות, תוך תיעוד תהליכי ההתערבות שהתקיימו.
- יש לקיים מפגשים קבועים של הצוות הרב-מקצועי בבית הספר (בעלי תפקידים מהחינוך הרגיל ומהחינוך המיוחד בתחומי החינוך והטיפול ומומחית התחום במתי"א), לצורך דיון במתן ההתאמות בהוראה ובהבחנות ולערוך אינטגרציה בין הממצאים לנתוני ההערכה השונים.
- יש לקיים את תהליך קביעת ההתאמות בהובלת מחנך הכתה בה לומד התלמיד, תוך התייחסות ללו"ז שנת הלימודים ותוכנית ההבחנות השנתית.
- יש להתייחס לטבלת העקרונות למתן התאמות בהערכה פנימית (ר' במסמך זה) בעת דיון צוות רב-מקצועי לקביעת ההתאמות.
- יש להתבסס על מידע שנאסף בעקבות תהליכי הערכה ובניית פרופיל התלמיד, כחלק מתכנון התוכנית האישית (להרחבה בנודע לתוכנית האישית קישור).
- יש לעקוב אחר תפקוד התלמיד לאחר מתן ההתאמות ולבחון את מידת נחיצותן עבורו בעקבות התנסות בפועל במתן התאמות במשימות ההערכה מגוונות במקצועות השונים.
- יש לערוך מעקב השוואתי אחר הישגי התלמיד כחלק מבדיקת יעילות ההתאמות, עם וללא התאמות בדרכי ההבחנות.
- יש לקיים שיח עם התלמיד על אודות תפקודו ותחושתו בעקבות מתן ההתאמות.
- יש לעדכן את ההתאמות במידת הצורך (צמצום או הרחבה) על בסיס כל המידע שייאסף בתהליך המעקב כפי שפורט לעיל.
- יש לשתף את הורי התלמיד בכל שלבי התהליך.
- יש לתעד את התהליך בכללותו.
כתיבת תעודות בחינוך המיוחד
פיסקה בהכנה

ארגז כלים
מיצ"ב חיצוני ופנימי
בחינות בגרות
- פורטל בחינות בגרות
- תוכנית ההבחנות החדשה בבחינות הבגרות
- חוברת הקמת בסיס הדיווח בחטיבה העליונה, פרק ג' - חינוך מיוחד
- עקרונות ומתווים בתחומי הדעת ליישום עקרון 30/70 – הבחנות פנימית וחיצונית, אגף א' חינוך על יסודי
- אתר המזכירות הפדגוגית – מדור תחומי הדעת
- בירנבוים, מ'. 2007, הערכה לשם למידה, הד החינוך, 81(7)
- וידיסלבקי מ'. צאירי, א'. תשע"ד, הלומד, המלמד ומה שביניהם, ערכה למפקחים, למנהלים ולצוותי החינוך.
- נבו. ד'. 2001, "הערכה בית ספרית : דיאלוג לשיפור בית הספר, רכס הוצאה לאור
- עמר, נ'. שחר, ח'. 2007, "הערכה חלופית: עקרונות וקשיים", פנים- תרבות חברה וחינוך , גיליון 38
- פרץ, ח. (2017), עיצוב אוניברסלי בלמידה, בית איזי שפירא, היחידה למחקר והערכה)