עקרונות רבים בתכנון, בהוראה ובהערכה לתלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, מתאימים לכל חטיבות הגיל בבית הספר.
התייחסות מובחנת לחטיבות הגיל מתבטאת בתכניות הלימודים ובדרכי ההערכה של החינוך הרגיל, המהוות בסיס לתכנון הלימודים וההוראה בחינוך המיוחד. כמו כן תתבטא התייחסות זו בדגשים לחטיבות הגיל המופיעים במתנ"ה לחינוך הרגיל ולחינוך המיוחד.
ניתן ליישם את עקרונות התכנון הפדגוגי, המופיעים בפרקים של מסמך זה, בחינוך היסודי והעל יסודי, תוך הקפדה על הדגשים הבאים:
- התייחסות מכבדת לאישיותו של התלמיד ולגילו הכרונולוגי בתהליכי הלמידה, בפעילויות השונות ובתקשורת השוטפת עמו.
- התאמת תכנים, כלי הערכה, חומרי למידה ועזרים לגילו הכרונולוגי של הלומד, תוך התייחסות לרמת התפקוד שלו, ותוך חתירה לצמצום פערים ביניהם.
- תכנון רצף מתפתח בתוכנית הלימודים לאורך חטיבות הגיל, תוך צמצום פערים במיומנויות היסוד מחד והתקדמות בתכני הלימוד של שכבת לגיל מאידך.
- תכנון המעבר בין חטיבות הגיל בהתייחס לתוכנית האישית של התלמיד ולהיבטים פדגוגיים, רגשיים, חברתיים ואחרים.
- זימון דרכים וערוצים להבעה ולמיצוי של ידע, כישורים ותחומי עניין של הלומד בהתאם לגילו.
- קיום דיאלוג עם התלמיד להגברת מעורבותו בתהליך הלמידה וכן במטרה להגביר את מודעותו לחזקותיו, להעדפותיו ולקשייו.
- יישום תכניות ומגמות של כלל מערכת החינוך לחטיבות הגיל השונות בקרב תלמידים עם צרכים מיוחדים.
דגשים מרכזיים בזיקה לתלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך העל יסודי
להרחבה: איכות חיים - הכנה לחיים למתבגרים עם צרכים מיוחדים ; חינוך בלתי פורמלי
- קידום תהליכים לביסוס מיומנויות יסוד, תוך הלימה לגיל בתכנים ובדרכי ההוראה.
- קידום תלמידים מתאימים להבחנות בבחינות הבגרות לקראת בגרות מלאה או חלקית, תוך הוראה מותאמת, ותוך העמקת ההתמחות של מורים המלמדים תלמידים לקראת בחינות בגרות, או לומדים במסלולים טכנולוגיים. להרחבה: מידע אודות הנחיות בנושא הבחנות בבחינות בגרות.
- בחירה מושכלת של מסלולי למידה והבחנות בחטיבה העליונה המקנים תעודות סיום לסוגיהן (להלן).
תעודות סיום לימודים
בחירת מסלולי למידה והבחנות לתלמידים עם צרכים מיוחדים בחטיבה העליונה
סיום הלימודים במערכת החינוך מהווה ציון דרך משמעותי עבור כל תלמיד בוגר.
המעבר מגיל הנעורים ומבית הספר לחיים עצמאיים מביא עמו שינוי בצרכים ובשירותים להם נזקק הבוגר. בוגרים עם מוגבלות נדרשים בשלב זה של חייהם להשתלב במסגרות המשך נורמטיביות של צעירים בני גילם - בשירות צבאי או בשירות לאומי ובהמשך בעולם העבודה (דו"ח לרון, 2005). השתלבות מיטבית בחברה מחייבת יכולת לקחת אחריות, לשתף פעולה ולממש כישורים ויכולות.
מעברים כדוגמת המעבר לחיי בוגר בקהילה מצריכים הכנה וליווי של התלמיד לשם טיפוח כושר ההשתלבות במשפחה ובחברה, הגשמה עצמית תוך התחשבות בנתונים אישיים וטיפוח תחושת שייכות ומשמעות (טור כספא, 2002). במעברים צפויים מראש, ניתן להקל על התלמידים ואף לאפשר להם תהליכים של צמיחה והתפתחות.
קבלת תעודת סיום בתום הלימודים במערכת החינוך הינה ציון דרך משמעותי להשתלבות בחברה. לאור האמור לעיל, חשוב לתכנן בקפידה את מסלול הלמידה והסיום המתאים לכל תלמיד, ולהפעיל שיקול דעת אל מול צרכיו ויכולותיו.
להלן מידע אודות סוגי תעודות הסיום, לצד שאלות מנחות שיכולות לסייע בהפעלת שיקול הדעת ובקבלת ההחלטות ביחס למסלול הלמידה וההבחנות של כל תלמיד.
תעודת בגרות
תעודת המוענקת לכל בוגר חטיבה עליונה או נבחן חיצוני שעמד בהצלחה בכל הדרישות הלימודיות כפי שהוגדרו על ידי משרד החינוך בישראל.
חוזר מנכ''ל עד/7(ד), מרץ 2014 - התכנית הלאומית ללמידה משמעותית – החטיבה העליונה: ארגון הלימודים ותעודות הסיום
תעודת הסמכה טכנולוגית
תעודה המוענקת לכל בוגר בית ספר על-יסודי שעמד בהצלחה ב-3 מקצועות מתוך אחד המסלולים של החינוך הטכנולוגי (בסיס/ מוביל/ התמחות)
חוזר מנכ"ל- מבנה הלימודים, ההיבחנות ותעודות הסיום בחינוך הטכנולוגי
תעודת גמר
תעודה המעידה על סיום 12 שנות לימוד לבוגרים שאינם זכאים לתעודת בגרות מלאה או לתעודה טכנולוגית אשר נכחו ב-80% מתכנית הלימודים בחטיבה העליונה ועמדו בהצלחה בהיבחנות חיצונית במקצוע אחד לפחות.
חוזר מנכ''ל עד/7(ד), מרץ 2014 - התכנית הלאומית ללמידה משמעותית – החטיבה העליונה: ארגון הלימודים ותעודות הסיום
תעודת סיום 12 שנות לימוד
תעודה המוענקת לכל בוגר בית ספר תיכון שלקח חלק בפעילות בית ספרו ונכח ב-80% מתכנית הלימודים בחטיבה העליונה בכל אחת משנות הלימודים עד סוף כיתה י"ב לפחות.
חוזר מנכ''ל עד/7(ד), מרץ 2014 - התכנית הלאומית ללמידה משמעותית – החטיבה העליונה: ארגון הלימודים ותעודות הסיום
שאלות לשיקול דעת בבחירת מסלול תעודת הסיום
סוג התעודה:
- מהי התעודה המתאימה לתלמיד עפ"י מאפייני התפקוד שלו?
- מהי מידת השיתוף של התלמיד בבחירת מסלול הסיום?
- מהן הדרישות והאפשרויות במסגרת מקצועות החובה ומקצועות הבחירה בהתאם לכל סוג תעודה?
משאבים:
- מהם המשאבים הנדרשים להוראה בכל סוג תעודת סיום – משאבי כוח אדם, שעות הוראה, משאבים כלכליים, תשתיות פיזיות וכד'?
- מהם המשאבים העומדים לרשות בית הספר ומה נדרש על מנת להתאימם לסוג התעודה שנבחר?
- מהי המומחיות הקיימת/הנדרשת של המורים בתחום הדעת במקצועות החובה והבחירה?
- מהן האפשרויות לארגון הלמידה בכל מקצוע (כחלק מאיגום משאבים)?
מקצועות:
אתרי המקצועות במזכירות הפדגוגית
בבחירת המקצועות לכל סוג תעודה:
- מהן דרישות התוכן?
- מהו היקף ההבחנות?
- מהו אופן ההבחנות (בחינה חיצונית, מעבדה, עבודת חקר וכו')?
- מהי החלוקה בכל מקצוע בין הבחנות חיצונית לבין הערכה בית ספרית?
- אילו מקצועות מאפשרים למידה אקדמית לצד התנסות מעשית, תוך שילוב הקניית כישורי חיים ותוך חשיבה על השתלבות בחברה ובחיי עבודה כבוגרים?
- באיזה אופן נלקחה בחשבון רמת התפקוד של התלמיד וכן קשיים קוגניטיביים, רגשיים ואחרים?
- מהו היחס המתאים בין הוראה בהלימה מרבית לתכניות הלימודים בשכבת הגיל בחינוך הרגיל, לבין המחויבות ללמד נושאים ומיומנויות הכנה לחיים בהתאם למאפייני התלמידים?
ארגון הלמידה:
- בראיה רב-שנתית – מהו פרק הזמן המשוער, הנדרש לצורך הכנת התלמיד להבחנות במסלולים השונים?
- באיזה אופן משפיע תכנון מסלול הסיום על תכני הלמידה בחטיבת הביניים?
- אילו תכנים ניתן ללמוד מבעוד מועד כבר בחטיבת הביניים, גם אם טרם הוחלט על מסלול סיום?
- מהם התכנים/המקצועות המשותפים לכל מסלולי הסיום שאת למידתם ניתן לתכנן מבעוד מועד (לדוגמה: 90 שעות במקצועות החובה במסלול הטכנולוגי – שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים, אשר מהווים בסיס גם לתעודות הנוספות)?
שאלות לשיח עם התלמיד:
- מה רמת המוטיבציה שלי ללמידה, באלו מקצועות אני טוב ומהן השאיפות שלי?
- האם אני מכיר את כל מסלולי הסיום?
- מה מידת הידע, המיומנות וההשקעה הנדרשת בכל אחד ממסלולי הסיום ?
- האם ההישגים שלי תואמים את הדרישות במסלול הסיום שאני חושב עליו?
- מה היתרונות והחסרונות של כל אחד ממסלולי הסיום?
- האם מסלול הסיום שאני רוצה קיים בביה"ס או שעליי לחפש מסגרת אחרת?
- מהן האפשרויות לעתיד בבחירת כל מסלול סיום?
להרחבה אודות תכנון פדגוגי לתלמידים עם צרכים מיוחדים בחטיבה העליונה – אתר אגף א' חינוך מיוחד – פדגוגיה
דגשים בזיקה לסוג המסגרות ברצף שבין החינוך הרגיל לחינוך המיוחד:
הדגשים מתייחסים לתלמידים ברצף חטיבות הגיל בבית הספר (גיל 6-21), במסגרות בלימוד השונות בהן לומים תלמידים עם צרכים מיוחדים.
תכנון לימודים והערכה לתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בכיתה לחינוך רגיל
עיקרון מוביל
- השתתפות מיטבית של התלמיד בתהליכי הלמידה ובמכלול העשייה הכיתתית של בני גילו, תוך צמצום פערים בתפקוד וברמת ההישגים של התלמיד לעומת בני כיתתו ומתן מענה לצרכיו הייחודיים.
תכני לימוד
- הוראה על פי תכניות הלימודים לחטיבות הגיל בחינוך הרגיל במקצועות השונים, וכן הנחיות בחוזרי מנכ"ל, במסמכי מפמ"ר במקצועות השונים ובמסמך מתנ"ה.
הקצאת שעות שבועיות
- הקצאה למקצועות השונים – בהתאם לכלל הכיתה לפחות, תוך התבססות על המתנ"ה
- הקצאה לשיעורים ע"י מורת השילוב ולטיפולים ע"י עובדי הוראה ממקצועות הבריאות - כחלק ממערכת השעות, בהיקף שלא יעלה על שליש משעות הלימודים השבועיות באופן קבוצתי ו/או פרטני.
להרחבה: הקצאת שעות בהתייחס לתכני הלימוד בבמסגרות הלימוד לסוגיהן ברצף רמות התפקוד
התכניות הנכתבות ע"י הצוות
שותפים לתכנון
- מחנכת הכיתה ומורת השילוב, תוך חלוקת תחומי האחריות והגדרת שיתופי הפעולה. שיתוף צוות רב-מקצועי הכולל בעלי תפקידים כגון: מנהל בית הספר, מורים בתחומי הדעת, עובדי הוראה ממקצועות הבריאות, פסיכולוג המוסד החינוכי, יועץ, מנהל המתי"א, התלמיד והוריו.
דרכי הערכה
להרחבה: פרק תהליכי הערכה
תעודה
- מתן ציון בתעודה - על פי משימות הערכה חלופית ומבחנים:
- ציון הניתן על חומר הלימוד של שכבת הגיל יינתן בהתאם לשיקולי הדעת הנוגעים לכלל תלמידי הכיתה, גם אם אושרו התאמות.
- ציון הניתן על חומר שונה משאר תלמידי הכיתה – יינתן בהתאם להישגי התלמיד ביעדים שנקבעו לו, תוך כתיבת הערכה מילולית המפרטת את החומר העיקרי שנלמד ועליו קבל ציון.
להרחבה: פרק תהליכי הערכה - כתיבת תעודות לתלמידים עם צרכים מיוחדים
תכנון לימודים והערכה לתלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתה לחינוך מיוחד בבית הספר לחינוך רגיל
עיקרון מוביל
- קידום ההשתלבות של תלמידי הכיתה לחינוך מיוחד בפעילויות הלימודיות והחברתיות של השכבה, באופן פרטני וקבוצתי, תוך צמצום פערים בתפקוד וברמת ההישגים ביחס לבני גילם הלומדים בשכבה ותוך מתן מענה לצרכיהם הייחודיים.
תכני לימוד
- הוראת המקצועות על פי תכניות הלימודים של שכבת הגיל המקבילה באותו בית ספר, תוך ביצוע התאמות ושינויים והוספת חלופות בהתאם למאפייני התלמידים.
- הוראת נושאים המקדמים תפקוד מיטבי במגוון תחומי חיים בהתאם לגיל התלמידים ולרמת התפקוד שלהם. פירוט הנושאים מופיע בפרק הכנה לחיים.
- הוראת נושאים בהתאם לצרכים הנובעים ממאפייני התפקוד והמוגבלות של התלמידים.
הקצאת שעות שבועיות
- הקצאת שעות למקצועות הלימוד בכלל רמות התפקוד - בהלימה מרבית להקצאה בשכבת הגיל המקבילה בחינוך הרגיל, תוך התבססות על המתנ"ה.
- תלמידים עם משכל תקין ילמדו את המקצועות: שפה, מתמטיקה, מדעים ואנגלית על פי הקצאת השעות בחינוך הרגיל. שאר המקצעות עפ"י ההקצאה במתנ"ה ולא פחות מ- 1 ש"ש מורשת ומסורת, 1 ש"ש אזרחות, 2 ש"ש אמנויות, ו- 2 ש"ש חינוך גופני. הוספת שעות למקצועות אלו והקצאת שעות למקצועות נוספים תתבצע כחלק מתקן השעות, תוך הפעלת שיקול דעת ובהלימה מרבית לשכבת הגיל, בהיוועצות עם גורמי פיקוח והדרכה .
- הקצאה לטיפולים פרטניים או קבוצתיים מתחומי מקצועות הבריאות – על פי החלטת הצוות הרב-מקצועי (צוות הכיתה ומומחי תחום מטעם המתי"א).
להרחבה: הקצאת שעות בהתייחס לתכני הלימוד בבמסגרות הלימוד לסוגיהן ברצף רמות התפקוד
התכניות הנכתבות ע"י הצוות
- תוכנית לימודים כיתתית (תל"כ) לכל כיתה, המתארת את מכלול העשייה הכיתתית המשותפת בהיבט התוכני והאירגוני וכן תכניות הוראה בכל אחד מהמקצועות הנלמדים.
- לכל תלמיד:
- לתלמידים בגילאי 6-21 - תוכנית מעבר אישית, המתמקדת בחמש השנים האחרונות ללימודיו בבית הספר. התוכנית מתווה את המהלכים בתהליך המעבר של התלמיד ממעמד של תלמיד בבית הספר למעמד של אדם מבוגר המשתלב בחברה ובקהילה. מתוכנית המעבר יגזרו יעדים לתוכנית הלימודים האישית של התלמיד בכל שנה. להרחבה: תכנית מעבר, אגף א' חינוך מיוחד
הערכה
- הערכה של התקדמות התלמידים במקצועות הלימוד – בהתבסס על כלים ומשימות הנהוגות בשכבת הגיל המקבילה, תוך ביצוע התאמות נדרשות. עבור תלמידים מתקשים במיוחד, ניתן להשתמש במשימות הנבנות ע"י הצוות החינוכי בהתאם לתכנים ולמיומנויות שנלמדו ולמאפייני התפקוד של התלמידים.
- הערכת התקדמות התלמידים בתוכנית האישית – בהתאם ליעדים שנקבעו בה בתחומים השונים.
- בחינוך היסודי:
- שימת דגש על הערכת מיומנויות היסוד - קריאה, כתיבה וחשיבה מתמטית – הערכת תהליך הרכישה והתפקוד של התלמיד.
- הערכה בהתייחס לנורמה, תוך זיהוי גורמים מקדמים ומעכבים ברכישת מיומנויות היסוד לשם תכנון של תכניות התערבות מותאמות לכל תלמיד לצמצום הפערים.
- שימוש במבחנים פנימיים וחיצוניים בהתאם לשיקולי דעת והנחיות משרד החינוך.
- בחטיבת הביניים:
- שימוש במבחנים פנימיים וחיצוניים ובכלים מותאמים עפ"י שיקולי דעת הצוות.
- בחטיבה העליונה:
להרחבה: פרק תהליכי הערכה
תעודה
- מתן ציון בתעודה - על פי משימות הערכה חלופית ומבחנים:
- ציון הניתן על חומר הלימוד של שכבת הגיל יינתן בהתאם לשיקולי הדעת הנוגעים לכלל תלמידי הכיתה, גם אם אושרו התאמות.
- ציון הניתן על חומר שונה משאר תלמידי הכיתה – יינתן בהתאם להישגי התלמיד ביעדים שנקבעו לו, תוך כתיבת הערכה מילולית המפרטת את החומר העיקרי שנלמד ועליו קבל ציון.
להרחבה: פרק תהליכי הערכה - כתיבת תעודות לתלמידים עם צרכים מיוחדים
תכנון לימודים והערכה לתלמידים עם צרכים מיוחדים בבית הספר לחינוך מיוחד
עיקרון מוביל
- תכנון בראיה רב-שנתית, תוך התייחסות לטווח הגילאים המצוי בבית בספר ולמאפיינים ייחודיים לגילאים אלו, תוך יצירת רצף הדרגתי בין התוכניות המיועדות לשכבות גיל שונות ותוך ראיית רצף רמות התפקוד של התלמידים בתחומים השונים.
- התייחסות לטווח רמות התפקוד הקיים בבתי ספר לחינוך מיוחד, מתלמידים הקרובים לתפקוד תקין ועד תלמידים עם מוגבלות קשה עמוקה.
- ראיית תכניות הלימודים של החינוך הרגיל כבסיס רעיוני ותיאורטי באשר למבנה תחום הדעת ומטרותיו וכמתווה לתהליך התכנון בכל רמות התפקוד.
- קידום ההשתתפות וההשתלבות של התלמידים בחברה ובקהילה, לטיפוח כישורים חברתיים ולהידוק הקשר והמעורבות החברתית בין התלמידים והקהילה.
תכני לימוד
- הוראת המקצועות ונושאי הלימוד על פי תכניות הלימודים לחינוך הרגיל, תוך בחירת התכנים ודרכי ההוראה בהתאם למאפייני התפקוד של התלמידים ולגילם הכרונולוגי.
- הוראת תחומי הליבה של החינוך המיוחד, המהווים תוכנית בסיס משותפת ומחייבת לכלל בתי הספר לחינוך מיוחד. המקצועות יופיעו בתוכנית הלימודים הבית ספרית כמקצועות בפני עצמם ו/או כחלק מנושאים אינטגרטיביים רחבים יותר. פירוט התכנים וההישגים הנדרשים בכל מקצוע, יקבע על ידי כל בית ספר על פי מאפייני התלמידים, על בסיס תוכנית הלימודים הרגילה במקצוע, ותוך ראיית רצף הלימודים על פני שנות הלימוד.
- להלן תחומי הלימוד הנכללים בליבה:
- איכות חיים - הכנה לחיים – התחום כולל עשרה תתי-נושאים
- חינוך לשוני/שפת אם – האזנה ודיבור כחלק מכשירות תקשורתית, קריאה, כתיבה, ידע לשוני, ספרות
- מתמטיקה - מתמטיקה וחשבון שימושי
- אנגלית – תלמידים בכל סוגי המסגרות בתפקוד תקין עד גבולי עפ"י תוכנית הלימודים, בשאר רמות התפקוד תוכנית מותאמת עפ"י שיקול מקצועי
- מדע וטכנולוגיה
- מולדת/אזרחות - הרחבה: פרק שילוב ערכים בהוראה
- מורשת ומסורת - הרחבה: פרק שילוב ערכים בהוראה
- אומנויות משני סוגים לפחות
- חינוך גופני
- הוספת מקצועות מעבר לתחומי הליבה על פי הצרכים ורמת התפקוד של התלמידים, תוך הלימה מרבית לשכבת הגיל המקבילה בחינוך הרגיל.
- הוראת נושאים בהתאם לצרכים ייחודיים הנובעים ממאפייני התפקוד של התלמידים ומהמוגבלות שלהם, הנלמדים בהרכב אישי או קבוצתי.
הקצאת שעות שבועיות
- הקצאת שעות לתחומי הליבה ולמקצועות נוספים - בהלימה מרבית להקצאה בשכבת הגיל המקבילה בחינוך הרגיל, בהתבסס על מסמך המתנ"ה, תוך הפעלת שיקול דעת רב-מקצועי של צוות בית הספר והיוועצות עם גורמי פיקוח והדרכה.
- תלמידים עם משכל תקין ילמדו את המקצועות: שפה, מתמטיקה, מדעים ואנגלית על פי הקצאת השעות בחינוך הרגיל. שאר המקצעות עפ"י ההקצאה במתנ"ה ולא פחות מ- 1 ש"ש מורשת ומסורת, 1 ש"ש אזרחות, 2 ש"ש אמנויות, ו- 2 ש"ש חינוך גופני. הוספת שעות למקצועות אלו והקצאת שעות למקצועות נוספים תתבצע כחלק מתקן השעות, תוך הפעלת שיקול דעת ובהלימה מרבית לשכבת הגיל בהיוועצות עם גורמי פיקוח והדרכה.
- תלמידים בשאר רמות התפקוד – הקצאת שעות תוך התייחסות להקצאה לחינוך הרגיל כבסיס לשיקול דעת, תוך התאמת המענה לצרכי התלמידים ותוך שמירה על איזון מיטבי בין נושאים אקדמיים ונושאי ההכנה לחיים.
- טיפולים פרטניים או קבוצתיים מתחומי מקצועות הבריאות – יינתנו לתלמידים על פי צרכיהם. סוג הטיפול והמינון יקבעו על פי החלטת הצוות הרב-מקצועי בבית הספר (צוות הכיתה, עובדי הוראה ממקצועות הבריאות וגורמים נוספים כגון: יועצת, פסיכולוגית, עובדת סוציאלית).
להרחבה: הקצאת שעות בהתייחס לתכני הלימוד בבמסגרות הלימוד לסוגיהן ברצף רמות התפקוד
התכניות הנכתבות ע"י הצוות
- תוכנית לימודים בית ספרית (תלב"ס) לכלל בית הספר, אשר תתווה את רצף ההוראה והלמידה ואת ההישגים הנדרשים בתחומים השונים על פני שנות לימודם בבית הספר. התוכנית הבית ספרית תכלול את מקצועות הליבה לחינוך מיוחד וכן נושאים ומקצועות נוספים.
- תוכנית לימודים כיתתית (תל"כ) לכל כיתה, המתארת את מכלול העשייה הכיתתית המשותפת בהיבט התוכני והאירגוני וכוללת את תכניות הוראה וספרי הלימוד במקצועות הנלמדים.
- לכל תלמיד:
- לתלמידים בגיל 6-21 - תוכנית מעבר אישית לכל תלמיד, המתמקדת בחמש השנים האחרונות ללימודיו בבית הספר. התוכנית מתווה את המהלכים בתהליך המעבר של התלמיד ממעמד של תלמיד בבית הספר למעמד של אדם מבוגר המשתלב בחברה ובקהילה. מתוכנית המעבר יגזרו יעדים לתוכנית הלימודים האישית של התלמיד בכל שנה.
שותפים לתכנון
- תכנון בשיתוף צוות רב-מקצועי בהרכב כיתתי, שכבתי ובית ספרי, גורמי הדרכה ופיקוח. בתכנים האישית יהיו שותפים גם התלמיד (במידת האפשר) והוריו.
הערכה
- הערכת התקדמות התלמידים במקצועות הלימוד ברמה הכיתתית והאישית.
- הערכת התכניות האישיות ותכניות ה"מעבר" - בהתאם ליעדים שנקבעו בהן.
- כלי ההערכה יתבססו במידת האפשר על כלים בחינוך הרגיל תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות לצד משימות הערכה מותאמות להערכה חלופית שייבנו ע"י הצוות הרב-מקצועי.
- בחינוך היסודי:
- שימת דגש על הערכת מיומנויות היסוד – קריאה, כתיבה וחשיבה מתמטית, הערכת תהליך הרכישה ותפקוד התלמידים בהתייחס להישגים הנדרשים בשכבת הגיל, תוך זיהוי גורמים מקדמים ומעכבים ברכישת מיומנויות היסוד. תכנון תכניות התערבות מותאמות לכל תלמיד לצמצום הפערים על בסיס ממצאי ההערכה.
- שימוש במבחנים פנימיים וחיצוניים בהתאם לשיקולי דעת והנחיות משרד החינוך.
- בחטיבת הביניים:
- בהתאם למאפייני התלמידים - שימוש במבחנים פנימיים וחיצוניים בהתאם לשיקולי דעת והנחיות.
- בחטיבה העליונה:
- לתלמידים המתאימים - מתן אפשרות להבחן בבחינות הבגרות, באופן מלא או חלקי, בהתאם לנהלים הנהוגים בחינוך הרגיל, תוך מימוש הזכות להתאמות בדרכי הבחנות, בהתאם להנחיות משרד החינוך כפי שמופיעות חוברת הקמת בסיס הדיווח בחטיבה העליונה, בפרק ג' - החינוך המיוחד.
- שימוש בחלופות בהערכה בנושאים שהוגדרו כבחירה והעמקה, כחלק מהערכה בית ספרית בתוכנית ההבחנות החדשה. יש מקום לשיקולי דעת הצוות הרב-מקצועי בתכנון החלופות ובחירתן, במסגרת ההנחיות.
להרחבה: פרק תהליכי הערכה
תעודה
- תעודות יחולקו לתלמידים לפחות פעמיים בשנה. התעודות יישאו אופי דומה ככל הניתן לתעודות בחינוך הרגיל בכל רמות התפקוד. יש לציין בתעודה את הישגי התלמיד בכל המקצועות והנושאים שנלמדו בכתה.
להרחבה: פרק תהליכי הערכה - כתיבת תעודות לתלמידים עם צרכים מיוחדים