תכנון לימודים בגני הילדים לתלמידים עם צרכים מיוחדים מתבסס על התפיסה החינוכית בגיל הרך בחינוך הרגיל, כפי שבאה לידי ביטוי בתכניות האגף לחינוך קדם יסודי.
גישות חינוכיות ועקרונות לעשייה החינוכית בגן
צרכים ילדיים המניעים את ההתפתחות ואת הלמידה כגון: משחק, יצירה, תנועה ופעילות יזומה על ידי ילדים, הם הבסיס לעשייה החינוכית ולתכנון הלימודים בגני הילדים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, בדומה לגני הילדים בחינוך הרגיל. הצרכים המיוחדים של הילדים, לצד הצרכים הילדיים שלהם, מהווים אבן דרך להתערבות חינוכית טיפולית מותאמת. השילוב בין השניים - מענה לצרכים ילדיים ולצרכים מיוחדים, מאפשר את השגת המטרות החינוכיות, מבלי לוותר על ההתייחסות לצרכים ההתפתחותיים האופייניים לילדים בגיל הרך.
העבודה החינוכית בגן הילדים מתבססת על גישה מערכתית-חינוכית (הגישה האקולוגית), המתייחסת לכל סביבות החיים של הילדים: גן הילדים, בית ומשפחה, מסגרות פנאי ומסגרות טיפוליות וכן למצבים שונים ולפעילויות שונות בכל אחת מהסביבות.
העשייה החינוכית בגן הילדים, הנגזרת מגישה זו, מתקיימת בהקשרים טבעיים, ומורכבת מפעילויות מזדמנות ויזומות על ידי ילדים לצד פעילויות מכוונות על ידי מבוגרים, הכוללות עבודה פרטנית וקבוצתית בהרכבים הטרוגניים והומוגניים. זאת תוך עידוד הסקרנות הטבעית של הילדים, תוך קיום אינטראקציות איכותיות בין הילדים ובינם לבין המבוגרים ותוך התייחסות ליחסי הגומלין ולהשפעות ההדדיות בין תחומי ההתפתחות השונים (לדוגמא: ההשפעות ההדדיות שבין שפה וזיכרון, בין תפקודי קשב ותפקודים ניהוליים). עשייה זו מביאה בחשבון תהליכי למידה והתפתחות האופייניים לגיל הרך, לצד צרכים ייחודיים לכל ילד, הנובעים משונות בתפקוד, אפיוני מזג ואישיות, תחומי עניין, מקורות תרבותיים וכיוב'.
הסביבה החינוכית בגן מכוונת ליישום גישה זו, ועליה להיות דינאמית ומתפתחת, ולאפשר מגוון גירויים ואינטראקציות בין הילדים לבין עצמם, בין הילדים לבין המבוגרים ובין הילדים לסביבתם הפיזית.
המשחק בגן, על ביטוייו המגוונים (סימבולי, סוציו-דרמטי, דידקטי וכו'), מהווה גורם מרכזי לקידום התפתחותו של הילד ומניע מהותי ללמידה. תרומתו ניכרת במגוון תחומים: רגשי, חברתי, קוגניטיבי שפתי ותחושתי-מוטורי, והוא מהווה חלק בלתי נפרד מתכנון הלימודים בגן הילדים, עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים ותלמידים עם התפתחות תקינה כאחד.
תכנון לימודים והערכה לילדים עם צרכים מיוחדים הלומדים בגן לחינוך רגיל
אוכלוסיית יעד
ילדים בגילאי 3-6 אשר עברו ועדת שילוב (להרחבה בנוגע לועדת שילוב: פורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים).
עיקרון מוביל
השתתפות מיטבית של הילד בתוכנית הלימודים הרגילה ובמכלול העשייה של בני גילו בגן, תוך צמצום פערים לעומת בני גילו ומתן מענה לצרכיו הייחודיים.
תכני לימוד
התבססות על תכניות הלימודים לגן הילדים בחינוך הרגיל ומסמכי יישום של האגף הקדם יסודי, וכן על הנחיות בחוזרי מנכ"ל ובמסמך מתנ"ה, תוך התאמת דרכי העבודה למאפייני התפקוד של הילד.
סדר היום בגן
תכני הלימוד והפעילות - בדומה לסדר היום של הגן הרגיל בו משולב הילד.
שיעורים, תמיכות וטיפולים ע"י גננת השילוב וע"י עובדי הוראה ממקצועות הבריאות - כחלק מסדר היום של הגן, בהיקף שלא יעלה על שליש מהשעות השבועיות באופן קבוצתי ו/או פרטני, תוך צמצום פגיעה אפשרית במהלך התקין של סדר היום בגן.
התכניות הנכתבות ע"י הצוות
תוכנית אישית לכל ילד המשולב בגן, על פי ההנחיות בחוזר מנכ"ל סח /3(ד) 2007, אשר תכלול מטרות ייחודיות לילד, יעדים ודרכי ביצוע. התוכנית תגובש ע"י מנהלת הגן וצוות השילוב היישובי, תוך היוועצות בצוות הרב-מקצועי. בנוסף יצוינו בת: שינויים בסביבת הלימודים, סייעת, עזרים ייחודיים, וכן התאמות בפעילויות, בתכנים ובחומרי למידה ופירוט הטיפולים האישיים שנקבעו לילד. (להרחבה: תכנית אישית לתלמיד).
שותפים לתכנון וליישום
שיתוף מלא בין מנהלת הגן, גננת השילוב והצוות הרב-מקצועי (הכולל: פסיכולוג הגן, מומחית תחום מהמתי"א, מטפל ממקצועות הבריאות), תוך חלוקת תחומי האחריות והגדרת שיתופי הפעולה. שיתוף הילדים (במידת האפשר) והוריהם.
הערכה
קיום תהליכי הערכה כדי להבטיח איתור מוקדם ככל האפשר של קשיים ברכישת מיומנויות וכשרים בסיסיים המהווים תנאי ללמידה בבית הספר, לצורך התאמת ההתערבות בגילאי הגן.
קיום תצפיות בסביבה הטבעית ע"י צוות רב-מקצועי של הגן, ברוח הגישה האקולוגית ובחירת תהליכי הערכה נוספים בהתאם למידע שעלה מתוך התצפיות.
- בשלב ראשון – עריכת תצפיות ע"י הגננת באמצעות כלים הנהוגים בחינוך הרגיל, כגון: "מבטים – מסתכלים בסביבה טבעית על ילדים" - האגף לחינוך קדם יסודי - כלי תצפית המשמש להיכרות מעמיקה עם אישיותו הייחודית של הילד, העדפותיו, סגנון הלמידה שלו ואף עם קשייו, ומסייע במעקב אחר פעילותו והדרך בה הוא נוטל חלק בחיי הגן.
- בעקבות התצפית הראשונית - עריכת תצפיות מעמיקות בסביבה הטבעית ע"י הצוות הרב-מקצועי, תוך שימוש במחוונים מותאמים המבוססים על תכניות הלימודים בגיל הרך ונבנים ע"י הצוותים החינוכיים וצוותי ההדרכה, או על כלי הערכה תפקודית המצויים בידי עובדי ההוראה ממקצועות הבריאות.
תכנון לימודים והערכה לילדים עם צרכים מיוחדים בגן משולב
אוכלוסיית יעד
ילדים בגילאי 3-6 עם עיכוב התפתחותי, עיכוב שפתי, מוגבלות בשמיעה או מוגבלות בראייה המשולבים בגן רגיל באופן קבוצתי, בהתאם לחוזר מנכ"ל עד/5(א), 2014 – נספח מס' 11 ועל-פי החלטתה של ועדת השילוב המוסדית (להרחבה בנוגע לועדת שילוב: פורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים).
עיקרון מוביל
השתלבות של קבוצת ילדים עם צרכים מיוחדים יחד עם ילדים מהחינוך הרגיל. מספר הילדים עם הצרכים המיוחדים הלומדים בגן יעמוד על כשליש מסך הילדים בגן.
תכני לימוד
הוראה על פי תכניות הלימודים לגן הילדים בחינוך הרגיל ומסמכי יישום של האגף הקדם יסודי, וכן על פי הנחיות בחוזרי מנכ"ל וב מסמך מתנ"ה, תוך התאמת דרכי ההוראה למאפייני הילדים.
סדר היום בגן
תכני הלימוד והפעילות - בדומה לסדר היום של הגן לחינוך רגיל.
מתן תמיכות וטיפולים ע"י צוות הגן לרבות עובדי הוראה ממקצועות הבריאות - כחלק מסדר היום של הגן.
התכניות הנכתבות ע"י הצוות
תוכנית אישית לכל ילד עם צרכים מיוחדים הלומד בגן - תוכנית חינוכית יחידנית (תח"י) על פי ההנחיות בחוזר
מנכ"ל סח /3(ד) 2007, או תוכנית לימודים אישית (תל"א) על פי ההנחיות בחוזר
מנכ"ל נח' 7, 1998. התוכנית תכלול מטרות ייחודיות לילד, יעדים ודרכי ביצוע. (להרחבה: תכנית אישית לתלמיד).
שותפים לתכנון וליישום
התוכנית תבנה ותיושם תוך שיתוף מלא בין מנהלת הגן, גננת החינוך המיוחד, עובדי ההוראה ממקצועות בריאות, שתי הסייעות ומומחית התחום מטעם המתי"א, תוך חלוקת תחומי האחריות והגדרת שיתופי הפעולה. שיתוף הילדים (במידת האפשר) והוריהם.
הערכה
קיום תהליכי הערכה לצורך איתור מוקדם ככל האפשר של קשיים ברכישת מיומנויות וכשרים בסיסיים המהווים תנאי ללמידה בבית הספר, לצורך התאמת ההתערבות בגילאי הגן.
קיום תצפיות בסביבה הטבעית ע"י צוות רב-מקצועי של הגן, ברוח הגישה האקולוגית ובחירת כלי הערכה בהלימה למידע שעלה מתוך התצפיות.
- בשלב ראשון – עריכת תצפיות ע"י הגננת באמצעות כלים הנהוגים בחינוך הרגיל, כגון: "מבטים – מסתכלים בסביבה טבעית על ילדים" - האגף לחינוך קדם יסודי - כלי תצפית המשמש להיכרות מעמיקה עם אישיותו הייחודית של הילד, העדפותיו, סגנון הלמידה שלו ואף עם קשייו, ומסייע במעקב אחר פעילותו והדרך בה הוא נוטל חלק בחיי הגן.
- בעקבות התצפית הראשונית - עריכת תצפיות מעמיקות בסביבה הטבעית ע"י הצוות הרב-מקצועי, תוך שימוש במחוונים מותאמים המבוססים על תכניות הלימודים בגיל הרך ונבנים ע"י הצוותים החינוכיים וצוותי ההדרכה, או על כלי הערכה תפקודית המצויים בידי עובדי ההוראה ממקצועות הבריאות.
תכנון לימודים והערכה לילדים עם צרכים מיוחדים בגן לחינוך מיוחד
אוכלוסיית יעד
ילדים בגילאי 3-6 עם מגוון מוגבלויות אשר עברו ועדת השמה (להרחבה בנוגע לועדת השמה: פורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים).
עיקרון מוביל
תפישת העבודה ותכניות הלימודים של האגף לחינוך קדם יסודי בחינוך הרגיל, כבסיס רעיוני ותיאורטי לתהליך התכנון, תוך מענה לצרכים הייחודיים של הילדים בכל רמות התפקוד.
עבודה במגוון סביבות בגן ובסביבתו, תוך חיבור בין התכנים הנלמדים.
תכני לימוד
הוראת נושאים מתוך רצף השנה, נושאים ייחודיים לגיל הרך ותחומי הליבה של החינוך הקדם יסודי - שפה ואוריינות, מדע וטכנולוגיה, כישורי חיים ואמנויות, תוך:
- הלימה מירבית לתכניות הלימודים לגן הילדים בחינוך הרגיל וביצוע התאמות או שינויים בתוכנית וכן הצעת חלופות בהתאם לתפקוד התלמידים.
- אינטגרציה בין רכיבי התוכן בהתאם לגישה המערכתית-חינוכית (הגישה האקולוגית), המתווה את אופי העבודה בגן.
- קידום שפה וחשיבה ולמידה בדרך החקר במסגרת פעולות מתוכננות בתוכנית הלימודים ומצבי משחק מזדמנים במרחבי הגן השונים.
הוראת נושאים מתחומי הכנה לחיים מתוך תחומי הליבה של החינוך המיוחד בהתאם לגיל הילדים ולמאפייני התפקוד שלהם, כגון: טיפול עצמי, חינוך לבריאות ובטיחות, טיפוח תרבות פנאי.
הוראת נושאים מותאמים לצרכים ייחודיים הנובעים ממאפייני התפקוד והמוגבלות.
פעילויות לקידום ההשתתפות וההשתלבות של התלמידים בחברה ובסביבת הגן, לטיפוח כישורים חברתיים ולהידוק הקשר בין הילדים לבין הקהילה, לדוגמה: הכרת השכונה וסביבת הגן, אימוץ אתר בסביבת הגן, מפגשים עם גנים רגילים/קשישים וכו'.
סדר היום בגן
יום הלימודים עשוי להתארך מעבר ליום הלימודים בגן לחינוך רגיל בהתאם למאפייני המוגבלות של הילדים.
תכני הלימוד והפעילות יילמדו על פי עקרונות התכנון של סדר היום בגן לחינוך רגיל.
טיפולים ע"י עובדי הוראה ממקצועות הבריאות יינתנו בהתאם לתוכנית האישית של הילדים כחלק מסדר היום של הגן.
שנת הלימודים
שנת הלימודים בגן תוארך מעבר לשנת הלימודים הרגילה והלימודים בגן יתקיימו גם בתקופות של חופשת לימודים רגילה. מועדי הארכת שנת הלימודים נקבעים בהתאם למאפייני הילדים. קישור להרחבה.
התכניות הנכתבות ע"י הצוות
תוכנית לימודים גנית (תלג"ן) הכוללת היבטים רעיוניים, פדגוגיים וארגוניים ברצף שנות הלימוד בגן, תוך השענות על תוכנית הלימודים הרגילה, ובהלימה ליעדי המחוז, למאפייני הילדים בגן ולצרכיהם.
התוכנית הגנית תפרט את הנושאים והפעילויות בהם יינתן מענה ליעדים האישיים.
תוכנית אישית לכל ילד בגן, על פי חוזר מנכ"ל נח' 7, 1998, אשר תתמקד ביעדים ייחודיים לילד ובאמצעים להשגתם. בנוסף תכלול התוכנית פירוט של כלל התמיכות וההתאמות הנדרשות לילד לתפקוד בסביבה החינוכית-חברתית.
שותפים לתכנון וליישום
מנהלת הגן (גננת חינוך מיוחד), סייעת ועובדי הוראה ממקצועות הבריאות הפועלים בגן. שיתוף הילדים (במידת האפשר) והוריהם.
הערכה
קיום תהליכי הערכה לצורך איתור מוקדם ככל האפשר של קשיים ברכישת מיומנויות וכשרים בסיסיים המהווים תנאי ללמידה בבית הספר, לצורך התאמת ההתערבות בגילאי הגן.
קיום תצפיות בסביבה הטבעית ע"י צוות רב-מקצועי של הגן, ברוח הגישה האקולוגית ובחירת כלי הערכה בהלימה למידע שעלה מתוך התצפיות.
- בשלב ראשון - עריכת תצפיות בסביבה הטבעית ע"י הגננת בהתבסס על הכלי: "מבטים – מסתכלים בסביבה טבעית על ילדים".
- בעקבות התצפית הראשונית - עריכת תצפיות מעמיקות בסביבה הטבעית ע"י הצוות הרב-מקצועי, תוך שימוש במחוונים מותאמים המבוססים על תכניות הלימודים בגיל הרך ונבנים ע"י הצוותים החינוכיים וצוותי ההדרכה, או על כלי הערכה תפקודית המצויים בידי עובדי ההוראה ממקצועות הבריאות.
תכנון לימודים והערכה לילדים עם צרכים מיוחדים באשכולות גנים לחינוך מיוחד
הגדרה
אשכול גנים הינו מקבץ של גני חינוך מיוחד במתחם/בניין משותף, עם הנהלה משותפת.
אוכלוסיית יעד
ילדים בגילאי 3-6 עם מגוון מוגבלויות אשר עברו ועדת השמה (להרחבה בנוגע לועדת השמה: פורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים).
כללי
עקרונות התכנון, ההוראה וההערכה בגני חינוך המיוחד המצויים באשכול הגנים, וכן תכני הלימוד והפעילות וכתיבת התכניות האישיות והתכניות הגניות מתקיימים בדומה לגני החינוך המיוחד (ראה לעיל).
דגשים ייחודיים לאשכולות גנים
מבנה האשכול: אשכול הגנים מורכב ממספר גני חינוך מיוחד ברצף גילאי הגיל הרך, בהם ילדים עם אפיון מוגבלות דומה או שילוב מושכל של שתי מוגבלויות ויותר. יתכן אשכול גנים בו חלק מהגנים הם גני חינוך רגיל.
עיקרון מוביל: תכנון רב שנתי מתפתח של למידה, פעילות וטיפול ברצף דרגות הגיל ורמות התפקוד באשכול, תוך הידוק הקשר וההמשכיות במעבר משנה לשנה ולקראת המעבר לבית הספר.
הילד:
שימת דגש על התקדמות הילד ברצף הגילאים באשכול.
הרחבת מגוון האפשרויות להשתלבות עם ילדים בכיתות גן אחרות באשכול בקבוצות הומוגניות או הטרוגניות ולגיוון המפגשים והקשרים החברתיים.
צוות: שותפות ולמידת עמיתים כחלק מצוות רב-מקצועי רחב, בו פועלות מספר גננות (בשונה מגננת יחידה בגן).
משאבים: שימוש מושכל ואיגום של משאבים משותפים לכל גני האשכול (תקציבים, שעות, אנשי צוות, סביבה חינוכית, עזרים, מנהלה ועוד).