אודות
תל"ם בחנ"מ - תכנון למידה משמעותית והוראה איכותית לתלמידים עם צרכים מיוחדים במוסדות החינוך
מדריך פדגוגי לצוותים חינוכיים
העשייה החינוכית-טיפולית בחינוך המיוחד מכוונת להידוק
הרצף בין החינוך המיוחד לבין החינוך הרגיל, תוך מתן מענה מקצועי מותאם במסגרות
החינוך לסוגיהן לתלמידים עם מגוון מוגבלויות ובכל רמות התפקוד.
תל"ם בחנ"מ כולל מידע, עקרונות, הנחיות וכלים לשיח פדגוגי וליישום בפועל, המהווים תשתית משותפת לתכנון ולפיתוח פדגוגי מיטבי בכל מסגרות הלימוד בהן לומדים תלמידים עם צרכים מיוחדים ברצף המוגבלויות ורמות התפקוד.
המדריך הפדגוגי מציג הדגשים ייחודיים בהתאם להיבטים בתכנון ופיתוח פדגוגי בחינוך המיוחד:
- רצף חטיבות הגיל (קדם יסודי- יסודי- על יסודי)
- רצף רמות התפקוד (ביחס לתוכנית הלימודים הרגילה)
- מסגרות החינוך הרגיל והחינוך המיוחד בהן ניתנים שירותי החינוך המיוחד
- מישורי התכנון הפדגוגי
- מקצועות הליבה של החינוך המיוחד
תל"ם בחנ"מ מתבסס על המסמך "תכנון לימודים במסגרות לתלמידים עם צרכים מיוחדים", שנכתב והתפרסם בשנת תשס"ז ע"י ד"ר דליה טל, מפקחת באגף חינוך מיוחד וע"י גב' דורית לשם, מדריכה ארצית לתכנון לימודים באגף חינוך מיוחד, בשיתוף הוועדה לתכנון לימודים בחינוך המיוחד. מסמך זה הציג לראשונה עקרונות גנריים לתכנון לימודים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, על אף השונות הרבה במאפייני התפקוד והלמידה, במוגבלות ובסוג המסגרת.
בתל"ם בחנ"מ עודכנו הדברים ונוספו פרקים חדשים לאור ידע ומידע רב שהצטבר במהלך השנים.
תל"ם בחנ"מ מיועד לכלל עובדי ההוראה והטיפול במערכת החינוך, השותפים לתהליך התכנון והפיתוח הפדגוגי עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים, וליישומו במוסדות החינוך.
תודה לשותפים אשר לקחו חלק בשלש השנים האחרונות ביצירת תל"ם בחנ"מ.
תודה מיוחדת ליעל בכר, מדריכה מרכזת לתכנון ופיתוח פדגוגי באגף א' חינוך מיוחד, על עבודתה המקצועית בריכוז מהלך יצירת תל"ם בחנ"מ, לרבות כתיבה, עריכה והפקה.
בברכת הצלחה,
רחל אברמזון רונית שרביט
מנהלת אגף א' חינוך מיוחד מנהלת גף פיתוח פדגוגי, אגף א' חינוך מיוחד
תודות
תכנון, פיתוח והובלה:
רונית שרביט, מנהלת גף פיתוח פדגוגי, אגף א' חינוך מיוחד
יעל בכר, מדריכה מרכזת ארצית - תכנון ופיתוח פדגוגי, אגף א' חינוך מיוחד
כתיבה, עריכה והפקה:
יעל בכר, מדריכה מרכזת ארצית - תכנון ופיתוח פדגוגי, אגף א' חינוך מיוחד
כתיבת פרקים ייחודיים:
- עקרונות בתכנון פדגוגי לתלמידים עם צרכים מיוחדים ; עקרונות מרכזיים בהוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים – יעל בכר, מדריכה מרכזת ארצית - תכנון ופיתוח פדגוגי בשיתוף מדריכי צוות פדגוגיה, אגף א' חינוך מיוחד
- תהליכי הערכה לתלמידים עם צרכים מיוחדים – אילנה קלר, מדריכה מרכזת ארצית – תחום הערכה ושפה בחינוך המיוחד, בשיתוף צוותים בתחום המוגבלויות השונות: מירב עוזיאל ולידיה ג'אן (הפרעות התנהגות); ד"ר לינדה וגנר ואורנה מידן (הפרעות נפשיות); ד"ר ענת קסירר וד"ר מטי זכאי-משיח (אוטיזם); ציפי אלדן, אלכס מלול וטלי מנו (לקויות למידה); לידיה שוורץ ונילי ויסברג (מוגבלות פיזית); ליאת גולד, ד"ר דליה רינגוולד, ד"ר הינדי שטרן, טלי אילני ומנאר חדד (מוגבלות שמיעה); אילנה רוזנבך, אורית שפירא, סיגל מרגלית-הלחמי ועאמר דכוור (מוגבלות ראיה); יפית כהן בוננה, נירי דוד ורונית סבן (מוגבלות שכלית התפתחותית); ד"ר מירב צהר-רוזן, מדריכה ארצית לתחום מתמטיקה בחינוך המיוחד (לשעבר) ; ד"ר חגית הרטף ועפרה רטנר-אברהמי, הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה).
- דגשים בתכנון פדגוגי ובהערכה עפ"י סוגי מסגרות וחטיבות גיל:
- חינוך קדם יסודי – גליה רן-כשכש, מדריכה ארצית לגיל הרך החינוך המיוחד (לשעבר); אילנה מלחי, מדריכה ארצית לחינוך קדם יסודי בחינוך המיוחד, בשיתוף אורה גולדהירש ומוניקה וינוקור, מדריכות מרכזות ארציות, אגף א' חינוך קדם יסודי
- חינוך יסודי ועל יסודי – כנרת שמואלי, מדריכה ארצית – חינוך על יסודי בחינוך המיוחד, בשיתוף מדריכי צוות פדגוגיה, אגף א' חינוך מיוחד
- דגשים בתכנון פדגוגי ובהערכה – תחומי ליבה בחינוך המיוחד:
- הכנה לחיים – מימי פלצ'י, מפקחת ארצית באגף א' חינוך מיוחד וצוות מדריכות ארציות בתחום הכנה לחיים: ליאורה שור-ברק, יסמין לסאג'-דרגן, יפעת גרשונוביץ' ואילנה שיפמן
- חינוך לשוני/שפת אם - אילנה קלר, מדריכה מרכזת ארצית – תחום הערכה ושפה בחינוך המיוחד
- מתמטיקה – ד"ר מירב צהר-רוזן, מדריכה ארצית (לשעבר) – תחום מתמטיקה בחינוך המיוחד
- אנגלית – יעל בכר, מדריכה מרכזת ארצית – תחום תכנון ופיתוח פדגוגי בחינוך המיוחד בשיתוף אהרונה גבריהו, מדריכה ארצית להוראת אנגלית לתלמידים מתקשים, הפיקוח על הוראת אנגלית במזכירות הפדגוגית
- מדע וטכנולוגיה – ד"ר מירב צהר-רוזן, מדריכה ארצית (לשעבר) – תחום מתמטיקה בחינוך המיוחד
- שילוב ערכים בהוראה ובלמידה – הילה שרון, מדריכה ארצית בחינוך המיוחד (לשעבר) ונועה וימן– מדריכה ארצית, התפיסה המערכתית לחינוך ערכי בחינוך המיוחד
- אמנויות – סיגל רז, מדריכה ארצית וד"ר אורית ארז, מדריכה ארצית (לשעבר) – תחום אמנויות בחינוך המיוחד
- היבטים פסיכו-פדגוגיים בהוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים – יעל בכר, מדריכה מרכזת ארצית - תכנון ופיתוח פדגוגי בחינוך המיוחד בשיתוף עינב לוק, מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה ונועה טייך-פייר, מדריכה מרכזת ארצית - ייעוץ, המינהל הפדגוגי , אגף א' שירות פסיכולוגי יעוצי
- קידום מצוינות בקרב תלמידים עם צרכים מיוחדים - יעל בכר, מדריכה מרכזת ארצית - תכנון ופיתוח פדגוגי בחינוך המיוחד בשיתוף מאירה אבידר, מפקחת ממונה על תכניות יחודיות לתלמידים מצטיינים, המינהל הפדגוגי, אגף תלמידים מחוננים ומצטיינים
- מקצועות הבריאות –פנינה אלתר, מפקחת ארצית באגף א' חינוך מיוחד וצוות מדריכות ארציות בתחום מקצועות הבריאות - עינת פולק ויערה גרינשטיין (הפרעות בתקשורת); ד"ר יונת יבזורי ומירב גליס (ריפוי בעיסוק); ענת מנדלסון וענת מרנין (טיפול באמנויות); לידיה שוורץ וסיגל חיימוביץ' (פיזיותרפיה ומוגבלות פיזית)
- פיתוח מקצועי – פנינה אלתר, מפקחת ארצית באגף א' חינוך מיוחד ואילנה רוזנבך, מדריכה ארצית – תחום פיתוח מקצועי ומוגבלות ראיה
קריאה, הערות והארות:
ד"ר דליה טל, יועצת אקדמית
מלכה וידיסלבסקי, יועצת פדגוגית
צוות הנהלת אגף א' חינוך מיוחד – רחל אברמזון, שרית שריקי, רונית שרביט, פנינה אלתר, חיה הראל, נירית גולוב, שולמית כהן, שמחה הלוי, מימי פלצ'י, רויטל בר
מדריכים ארציים, אגף א' חינוך מיוחד – תחומי פדגוגיה, הכנה לחיים, מוגבלויות, מקצועות הבריאות
ד"ר אודט סלע, יועצת מדעית, לשכת המדען הראשי
עפרה קפלנסקי –מנהלת המדור לחינוך מיוחד במרכז פסג"ה, מנח"י (לשעבר)
רונית קציר – מנהלת המדור לחינוך מיוחד במרכז פסג"ה, מנח"י
תכנון והקמת האתר:
קובי קאולי, מדריך מרכז ארצי בחינוך המיוחד
יעל בכר, מדריכה מרכזת ארצית בחינוך המיוחד– תכנון ופיתוח פדגוגי