(ראה בהמשך: הנחיות ועדכונים)
בקיץ שנת 2018 אישרה הכנסת את תיקון מספר 11 לחוק החינוך המיוחד. יישום החוק מתקיים לצד מהלך
מערכתי המקדם הכלה של תלמידים עם מגוון צרכים, בהם תלמידים עם מוגבלויות, במוסדות החינוך הרגיל, מהלך המהווה אתגר משמעותי במערכת החינוך. המהלך מכוון למתן מענה מותאם לכל תלמיד בהתאם לצרכיו הייחודיים, למאפיני התפקוד שלו ולתמיכה הנדרשת לו כדי לאפשר לו השתתפות בתהליך הלמידה, מיצוי יכולות וקידום בתחום הלימודי, החברתי והרגשי.
המטרות של שירותי החינוך המיוחדים, כפי שמופיעות בתיקון 11 לחוק החינוך המיוחד עוסקות בפיתוח כישורי הלמידה של התלמיד, כישורי החיים שלו, כישוריו החברתיים ותפקודו בתחומים השונים. כמו כן עוסק החוק בעיגון זכותו של התלמיד להשתתף באופן פעיל ושוויוני בחברה ובכל תחומי החיים, וכן לקבל מענה הולם לצרכיו הייחודיים בכל סוג מסגרת חינוכית שיבחרו הוא והוריו.
חוזר מנכ"ל חדש - ועדות מתוקף חוק
בחודש מרץ 2022 תשפ"ב, פורסם עדכון לחוזר מנכ"ל בנושא וועדות מתוקף חוק החינוך המיוחד, אשר נכתב בשיתוף מגוון גורמים במשרד החינוך ומחוצה לו. החוזר מייצג את התפיסה של התיקון לחוק החינוך המיוחד וכולל הנחיות ליישומה.
קישור לחוזר - הוראת קבע מס' 0287 - יישום חוק החינוך המיוחד - ועדות מתוקף חוק: צוות רב-מקצועי, ועדת זכאות ואפיון ביושבה כהשגה על החלטת צוות רב-מקצועי, ועדת זכאות ואפיון, לרבות דיונים במקרים חריגים וועדת השגה.
מידע ועדכונים בנוגע ליישום תיקון 11 לחוק החינוך המיוחד תשע"ח, 2018:
סל שילוב מוסדי – תשפ"ג
בשנה"ל תשפ"ג, ימשיך משרד החינוך בתקצוב תמיכה במסגרת סל השילוב המוסדי לתלמידים בכל שלבי הגיל, בהתאם לזכאות לשירותי חינוך מיוחדים שנקבעה להם בוועדות מתוקף חוק, עפ"י המפורט להלן:
סל שילוב מוסדי לתלמידים בגני הילדים –
סל שילוב מוסדי בגני ילדים
סל שילוב והכלה לתלמידים בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים –
הנחיות למימוש סל שילוב והכלה
סל שילוב מוסדי – 08 – לתלמידים בחטיבה העליונה –
מימוש סל מוסדי 08