הפיתוח המקצועי במערכת החינוך
הפיתוח המקצועי הוא תהליך בו מתקיים פיתוח מתמיד של הידע והמיומנויות לאורך החיים המקצועיים של עובד ההוראה (Long Life Learning), בהתייחס להיבטים מקצועיים של ההוראה בשלבי ההתפתחות המקצועיים השונים כחלק מובנה מעבודתו מרחיב עובד ההוראה את הידע שלו ומעמיק את התובנות ביחס לתחומים ונושאים הקשורים לעבודתו במערכת החינוך, מפתח דרכי הוראה- למידה- הערכה חדשות, משכלל מיומנויות ומקבל כלים כדי לקדם את תפקודם והישגיהם של התלמידים.
הפיתוח המקצועי נועד לסייע לעובד ההוראה:
- לגבש זהות מקצועית
- להעלות את המסוגלות האישית מקצועית
- להבין וליישם את המחויבות המקצועית לתהליכי הוראה–למידה- הערכה וחינוך איכותיים
- לפעול באופן מיטבי כחבר בצוותי למידה ובבית הספר
- להעניק מענה יעיל ומקצועי לתלמידים ולהורים
- לנוע ולהתקדם בסולם הדרגות
- להטמיע את מדיניות משרד החינוך להשגת יעדיו
(מתוך אתר האגף לפיתוח מקצועי).
הפיתוח המקצועי בחינוך המיוחד
הפיתוח המקצועי בחינוך המיוחד מתנהל בהתאם להנחיות האגף לפיתוח מקצועי וליעדי המשרד, תוך התאמת הפיתוח המקצועי לצרכי החינוך המיוחד.
הפיתוח המקצועי בחינוך המיוחד כולל נושאים הנדרשים לכלל המורים במערכת החינוך לצד נושאים ייחודיים לחינוך המיוחד, בהתאם לתחום עיסוקם של עובדי ההוראה ולהגדרת תפקידם במסגרת החינוכית.
מאפייני אוכלוסיית עובדי ההוראה בחינוך המיוחד
עובדי הוראה:
- מורים/גננות לחינוך מיוחד
- מנהלי מתי"א
- מפקחים ומנהלי בתי הספר לחינוך מיוחד (מתקיים ב"אבני ראשה")
- צוותים מובילים בחינוך המיוחד
- עובדי הוראה ממקצועות הבריאות ומטפלים באמנויות.
מאפיינים:
- שלבי הגיל: קדם יסודי, יסודי, חטיבת ביניים וחטיבה עליונה
- מסגרות: חינוך רגיל וחינוך מיוחד
- מוגבלויות: ברצף רמות התפקוד
- תחומי דעת: מותאמים לחינוך המיוחד
מתווה הפיתוח המקצועי בחינוך המיוחד
המתווה נבנה על ידי אגף א' חינוך מיוחד, ומתעדכן בהתאם לצורך. המתווה של החינוך המיוחד גמיש ומאפשר התאמה לצרכים הייחודיים של מגוון עובדי ההוראה והטיפול בחינוך המיוחד, למגוון ההתמחויות וליעדי האגף לחינוך מיוחד.
מתווה הפיתוח המקצועי בחינוך המיוחד מתמקד בארבעה צירים מרכזיים:
- מאפייני אוכלוסיית התלמידים בחינוך המיוחד – לקויות/מוגבלויות
- ארבעת מקצועות הבריאות: ריפוי בעיסוק, הפרעות בתקשורת, פיזיותרפיה וטיפול באמצעות אמנויות
- הוראה ולמידה - תחומי דעת ומקצועות ליבה בחינוך המיוחד
- נושאים כלליים בעבודת עובד ההוראה בחינוך המיוחד
פירוט בנספח 1
עקרונות מנחים בפיתוח המקצועי לחינוך המיוחד
המאפיינים הייחודיים של אוכלוסיות עובדי ההוראה וצרכיהם המקצועיים, באים לידי ביטוי בעקרונות מנחים, כדי שניתן יהיה לתת מענה למגוון הצרכים:
- מסגרות הפיתוח המקצועי
כדי לתת מענה לכל עובד הוראה, לכל התמחות ולכל מקצוע, קיימות אפשרויות לקורסים בארבע רמות:
- פיתוח מקצועי במוסד חינוכי
- פיתוח מקצועי באזור השרות של המתי"א
- פיתוח מקצועי מחוזי
- פיתוח מקצועי ארצי
- נושאי הפיתוח המקצועי לעובדי הוראה לאורך שנות עבודתם
- מורים - קורסים בתחום ההתמחות: לקויות/תחום דעת.
- עובדי הוראה ממקצועות הבריאות - קורסים בתחום המקצוע הטיפולי של עובד ההוראה ממקצועות הבריאות ובתחום הלקות.
- כלל עובדי ההוראה - קורסים בחיבור למוסד החינוכי ו/או נושאים גנריים המחייבים כל עובד הוראה במערכת החינוך.
- נושאי הפיתוח המקצועי לעובדי הוראה בראשית דרכם (שסיימו קורס למורים חדשים)
- תכנית מיוחדת – קורסים בתחומי לקות אשר הידע הנדרש להם לא נרכש במסלולי ההכשרה והם סיימו קורס למורים חדשים.
- רפרנטים לפיתוח מקצועי של החנ"מ במחוזות
תפקידם של הרפרנטים הוא תכלול הפיתוח המקצועי בחנ"מ במחוז מבחינה פדגוגית, ארגונית ותקציבית. זאת בהתאם לצרכי החינוך המיוחד במחוז אל מול דגשים מחוזיים כלליים ודגשים של האגף לחינוך מיוחד.
עבודת הרפרנטים מתקיימת תוך דיאלוג קבוע עם הפיקוח על החינוך המיוחד במחוז, מנהלים, מדריכים מחוזיים ומומחי תחום במתי"אות.
- ימי עיון
במסגרת הפיתוח המקצועי של עובדי ההוראה בחינוך המיוחד נערכים ימי עיון ארציים ומחוזיים או ימי עיון באזור השרות של מתי"א, לשם חשיפה, עדכון, דיון ולמידת עמיתים אודות תכנית, מידע מקצועי, מדיניות חדשה וכיוב'.
- פיתוח מקצועי במסלול אישי
עובדי הוראה בחינוך המיוחד יכולים ללמוד בקורסים ייחודיים, המתקיימים במסגרות שונות מחוץ למשרד החינוך. אפשרות זו נובעת מתוך ההכרה בצורך של עובדי הוראה בחינוך המיוחד מהמקצועות השונים ובהתמחויות שונות, להתמקצע וללמוד באמצעות גופים מקצועיים בעלי ידע ומומחיות רלוונטיים.
קורסים אלה יוכרו לעובדים לפיתוח מקצועי באופק חדש
הנחיות בנספח 2
נספחים
נספח 1 : נושאי מתווה הפיתוח המקצועי בחינוך המיוחד
אוכלוסיית התלמידים בחינוך המיוחד: לקויות/ מוגבלויות
- מוגבלות שכלית התפתחותית
- אוטיזם (30/60 שעות)
- הפרעות נפשיות
- לקויות פיזיות
- לקויות למידה בחינוך המיוחד
- תלמידים חולים (30/60)
- לקויות שמיעה
- לקויות ראייה (30/60 שעות)
- הפרעות התנהגות
- ניתוח התנהגות
מקצועות הבריאות
- מקצועות הבריאות (30/60 שעות)
- הפרעות בתקשורת
- ריפוי בעיסוק (30/60 שעות)
- פיזיותרפיה 30/60 שעות)
- טיפול באמצעות אמנויות (30/60 שעות)
הוראה ולמידה - מקצועות ליבה בחינוך המיוחד ותחומי דעת
- התאמת ההוראה במקצועות הרוח והחברה לחינוך המיוחד
- התאמת ההוראה במקצועות יהדות ומורשת לחינוך המיוחד
- התאמת ההוראה בשפה וספרות לחינוך המיוחד
- התאמת ההוראה במדע וטכנולוגיה לחינוך המיוחד
- התאמת ההוראה בתקשוב ומחשבים לחינוך המיוחד
- התאמת ההוראה במתמטיקה לחינוך המיוחד
- התאמת ההוראה באנגלית לחינוך המיוחד
- התאמת ההוראה בחינוך גופני ובתנועה לחינוך המיוחד
- הכנה לחיים (כישורי חיים) בחינוך המיוחד (30/60 שעות)
נושאים כלליים בעבודת עובד ההוראה בחינוך המיוחד
- תכנון לימודים בחינוך המיוחד
- הוראה מותאמת לתלמידים בחינוך המיוחד ובשילוב
- המחנך/ הגננת כמנהל כיתה בחינוך המיוחד
- העצמת גננות בחינוך המיוחד
- קשר עם הורי התלמידים
- עבודת צוות רב מקצועי
- הנגשת הסביבה והלמידה לתלמיד עם מוגבלות
*כל הנושאים בהיקף 30 שעות. ציון 30 /60 שעות לצד הנושא, משמעו קיום שני נושאי מתווה שונים, בהתאם להיקף הקורס.
נספח 2 : הנחיות למסלול אישי בחינוך המיוחד
עובדי הוראה בחינוך המיוחד ועובדי הוראה ממקצועות הבריאות הלומדים בקורסים ייחודיים, יגישו בקשה במסלול אישי למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז לקבלת אישור.
יש להגיש את הבקשה לפחות 45 ימים לפני פתיחת הקורס.
אישורים לקורסים במסלול אישי יינתנו רק במידה והמורה יוכיח את הרלוונטיות של הקורס לעבודתו, בכפוף למדיניות של תכניות הלימודים של האגף לחינוך מיוחד ולהנחיות האגף לפיתוח מקצועי.
כדי להגיש בקשה לאישור במסלול אישי, יש לצרף:
- טופס בקשה למסלול אישי (נמצא באתר האגף לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה)
- סילבוס של הקורס מהמוסד המפעיל
- שתי המלצות-של מנהל המוסד החינוכי ושל מפקח החינוך המיוחד של המוסד החינוכי.
ההמלצה תכלול תיאור עבודת המורה בבית הספר / במתי"א, נחיצות הקורס להתפתחותו המקצועית והרלוונטיות לעבודתו בשטח.
ההמלצה טעונה אישור סופי של המפקח על הפיתוח המקצועי שהמנדט בנושא הוא שלו.
לעו"ה ממקצועות הבריאות גובשה רשימת קורסים המאושרים לפיתוח מקצועי במסלול אישי. הרשימה מופיעה באתר האגף לחינוך מיוחד רשימת קורסים במסלול אישי. במקרה של קורסים שאינם ברשימת הקורסים המאושרים לפיתוח מקצועי, יש לפעול על פי ההנחיות בסעיף הקודם.
קישורים: