המידע שלהלן לקוח מתוך חוזר מנכ''ל עד/5(א), 2014 - אוכלוסיות מיוחדות, חינוך מיוחד, יישום חוק החינוך המיוחד: ועדת שילוב מוסדית, ועדת השמה ביושבה כערר על ועדת שילוב, ועדת השמה וועדת ערר.
אוכלוסיית היעד
תמיכה מסוג הוראה ולימוד, כפי שמוגדרת בחוזר המנכ"ל לעיל, ניתנת לתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בכיתה לחינוך רגיל (שילוב), בהתאם להחלטה של ועדת השילוב.
עקרונות בבסיס מתן תמיכה מסוג הוראה ולימוד
- תלמידים רבים עם צרכים מיוחדים יכולים להשתלב במסגרת הכיתה לחינוך רגיל ולהפיק תועלת רבה מכך, הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית-רגשית.
- תוספת ההוראה והלימוד מהווה תמיכה בפיתוח היכולת של התלמיד להשתלבות לימודית, רגשית וחברתית, והיא תינתן בהלימה לצרכיו של התלמיד ובהתחשב במשאבים הזמינים של המסגרת החינוכית.
חוק החינוך המיוחד הגדיר את תוספת ההוראה והלימוד ואת השירותים המיוחדים לתלמיד המשולב, ובחוזר המנכ"ל לעיל נקבעו העקרונות והנהלים למתן תמיכה זו. להלן העקרונות העיקריים:
- מספר שעות השילוב שיקבל התלמיד ייקבע על ידי וועדת השילוב ויבוא לידי ביטוי בתכנית חינוכית יחידנית (תח"י), שתתוכנן על-ידי הצוות הבין-מקצועי במסגרת החינוכית שבה לומד התלמיד המשולב בשיתוף התלמיד והוריו.
- תלמיד משולב יהיה זכאי לתמיכה מסוג הוראה ולימוד לכל היותר עד שליש משעות הלימודים בשבוע באופן קבוצתי ו/או פרטני.
- תמיכה מסוג הוראה ולימוד תינתן על ידי:
- מורים מוסמכים לחינוך מיוחד בתחומים: חשבון, אנגלית, קריאה ואסטרטגיות למידה
- מורים מומחים לניתוח התנהגות
- מורים מומחים לעיוורים וללקויי ראייה
- מורים מומחים לחירשים וללקויי שמיעה
- עובדי הוראה ממקצועות הבריאות - קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים ומטפלים באמנויות (אמנות, תנועה, מוזיקה, דרמה, ביבליותרפיה)
- ההוראה תתקיים על פי מערכת קבועה, תוך התאמה לחומר הנלמד בכיתה לגילו הכרונולוגי של התלמיד ולרמת התפקוד שלו.
- על הצוות הרב-מקצועי לבצע הערכה רב-תחומית לתלמיד על פי צרכי התלמיד לצורך התאמת תכנית חינוכית עבורו.