תהליך תכנון הלימודים כולל גיבוש של יעדים חינוכיים ואמצעים למימושם, המלווים בהערכה ובמשוב של תהליכי ההוראה וההבחנות. מטרת ההערכה היא להשביח את תהליכי ההוראה והלמידה, וליצור מערכת משותפת של ציפיות ותובנות בין הגורמים השותפים בתוך המערכת החינוכית ומחוצה לה.
תכנון הלימודים לתלמידים עם צרכים מיוחדים יכלול דרכים וכלים להערכה בכל התחומים הנלמדים, וכן הערכה של התכנית האישית של כל תלמיד בהתאם ליעדים שנקבעו בה. ההערכה תתבסס על כלים ושיטות כנהוג בשכבת הגיל בחינוך הרגיל, תוך ביצוע התאמות נדרשות.
להיוועצות בנושא ניתן לפנות לאילנה קלר, מדריכה ארצית לתחום שפה והערכה, אגף חינוך מיוחד
כתיבת תעודות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים
כתיבת תעודות לתלמידים זכאים לשירותי חינוך מיוחדים, מתקיימת בהלימה לכתיבת תעודות בחינוך הרגיל, בדומה לאופן בו מתקיימים תהליכי הערכה עבורם. לפיכך, התעודה לתלמידים אלו תהיה דומה לתעודה בחינוך הרגיל מבחינת מהות, מטרות ומבנה. לעיתים נעשים שינויים בתהליכי הערכה בהתאם לתפקוד התלמידים ולצורכיהם, אשר משפיעים על התכנים, היקפם ומידת מורכבותם. על התעודה לתת ביטוי לכך באמצעות הערכה מילולית המבטאת את מצבם הלימודי, החברתי, ההתנהגותי והרגשי ביחס להישגים הנדרשים בתכניות הלימודים בשכבת הגיל וביחס ליעדיהם בתכנית האישית.
מסמך כתיבת תעודות לתלמידים זכאים לשירותי חינוך מיוחדים
מצגת כתיבת תעודות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים – מפגש ארצי תשפ"ב
דוגמאות להיגדים לכתיבת הערכה מילולית בתעודה
קישור להקלטה ממפגש ארצי מקוון בנושא כתיבת תעודות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים, ינואר 2021
הזמנת מיצ"ב פנימי עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים
כחלק מתהליכי הערכה פנימיים בבית- הספר, המיצ"ב הפנימי משמש את הצוות החינוכי לתכנון ההוראה והלמידה בזיקה לתכנית הלימודים הרגילה, תוך התאמת תהליכי ההערכה לצרכי התלמידים בבית – הספר.
בתי- ספר לחינוך מיוחד המעוניינים להזמין את מבחן המיצ"ב מראמ"ה, מתבקשים לפעול בהתאם להנחיות להזמנת המיצ"ב.
התאמות לתלמידים עם צרכים מיוחדים
מסמך זה כולל עקרונות והנחיות למתן התאמות בתהליכי הערכה פנימיים המתקיימים בבית- הספר ובמבחנים חיצוניים, הנערכים לתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד, עם כל סוגי המוגבלויות, בבית הספר היסודי והעל יסודי:
- בכיתה לחינוך רגיל
- בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר לחינוך רגיל
- בבית ספר לחינוך מיוחד
המסמך מיועד לצוותים החינוכיים בכלל מוסדות החינוך ובמתי"א.