מדניות, הנחיות, נהלים ועקרונות עבודה
תקשורת המותאמת לתלמיד משרתת את צרכיו להבניית יחסים בין-אישיים/חברתיים ומשמשת תשתית ללמידה אקדמית במסגרת החינוכית. יכולת זו הכרחית לצורך השתלבותו והשתתפותו המיטבית של התלמיד במערכת החינוך ובקהילה. על כן חלה החובה על צוותים חינוכיים וטיפוליים אשר עובדים עם תלמידים עם צרכים תקשורתיים מיוחדים לקדם יכולת זו באופן מיטבי אצל כל תלמיד ותלמיד הנדרש לכך.
המסמך פיתוח מיומנויות תקשורת בקרב תלמידים עם צרכים מורכבים: מדיניות, הנחיות, נהלים ועקרונות עבודה', נועד להנגיש את תהליך התאמת המערכת התקשורתית של התלמיד והטמעתה במסגרת החינוכית. המסמך נחלק לשני חלקים:
1. מושגים ועקרונות יסוד הקשורים לפיתוח מיומנויות תקשורת ולשימוש במערכות תקשורת תומכות וחליפיות.
2. שלבים בפיתוח יכולת תקשורתית של תלמיד בבית-הספר, בכיתה וברמת הפרט.
- פיתוח תכנית תקשורת
- במסגרת החינוכית
- בכיתה
- פיתוח תקשורת כחלק ממטרות התל"א או התח"י של התלמיד
- הכנה ואיסוף מידע
- בניית פרופיל תקשורת
- בחירת מטרות
- שילוב מטרות בתחום התקשורת
- בתכניות הוראה
- ביצוע, בקרה ומעקב
מתוך ההקדמה והתוכן לחוברת
פיתוח מיומנויות תקשורת בקרב תלמידים עם צרכים מורכבים