חטיבה עליונה
רפורמת התחדשות הלמידה במקצועות המח"ר
התאמה לתלמידים עם מוגבלויות הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים בחטיבה העליונה
הרפורמה בהוראה ובהיבחנות במקצועות המח"ר (מורשת, חברה ורוח) חלה על תלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים, הניגשים לבחינות הבגרות במקצועות הנכללים ברפורמה –היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות. להלן קישור למסמך המפרט הזדמנויות למידה שהרפורמה מאפשרת, חסמים שעשויים לעלות וכן התאמות אפשריות והמלצות פדגוגיות בהתייחס לרכיבים שונים ברפורמה.
קישור למסמך המלא של אגף א' חינוך מיוחד
תעודות סיום לימודים - בחירה של מסלולי למידה והבחנות
להלן מסמך הכולל רקע ומידע אודות מגוון תעודות סיום בחטיבה העליונה.
המסמך כולל קישורים להרחבת המידע בנוגע לכל אחת מתעודות הסיום וכן שאלות מנחות להפעלת שיקול דעת בבחירת מסלול הסיום המתאים לכל תלמיד.
הנחיות בנושא הבחנות בבחינות בגרות
להלן מידע אודות הנחיות הקשורות להערכות הבית ספרית לקראת הבחנות תלמידים עם צרכים מיוחדים בבחינות בגרות.
המידע מתייחס לכלל אוכלוסיית החינוך המיוחד - בתי ספר לחינוך מיוחד לרבות מסגרות חינוכיות בבתי חולים, כיתות חינוך מיוחד בבתי ספר בחינוך הרגיל (לרבות תלמידים שאושרו במסלול חינוך מיוחד 07) ותלמידים עם צרכים מיוחדים עם לקות ששכיחותה באוכלוסייה נמוכה, הלומדים בכיתות רגילות בחטיבות העליונות ונמצאו זכאים להיכלל בתכנית השילוב ע"י ועדת השילוב המוסדית (תכנית שילוב- הקצאה דיפרנציאלית).
יש לפעול בהקפדה יתירה עפ"י כל ההנחיות, תוך הקפדה על עמידה בלוחות הזמנים המצוינים בהנחיות המפורטות בנהלים השונים.
באחריות מנהל/ת בית - הספר לוודא כי תהליכי העבודה מתבצעים עפ"י כל הנהלים כדי למנוע טעויות ופגיעה בזכויות התלמידים.
הנחיות להגשת תלמידים:
עדכון פרטי התלמידים - הנחיות בנוגע לקודים הרלוונטיים לכל תלמיד, מופיעות בחוברת "הקמת בסיס הדיווח בחטיבה העליונה", בפרק מצבת תלמידים.
בתי ספר לחינוך מיוחד המעוניינים להגיש לראשונה תלמידים לבחינות בגרות, נדרשים להגיש בקשה מוקלדת בטופס "בקשה לפתיחת מוסד להגשה לבחינות בגרות" (נספח 1 במסמך זה). יש למלא בדייקנות את כל המידע הנדרש, כולל המלצה מפורטת וחתומה של הפיקוח על החינוך המיוחד. את מכתב הבקשה יש לשלוח עד סוף חודש נובמבר אל גב' כנרת שמואלי, מדריכה ארצית, חינוך א' מיוחד, עבור מנהלת אגף א' חינוך מיוחד.
תלמידים הממשיכים ללמוד במערכת החינוך עד גיל 21, הרשומים במצבת תלמידים – מעמדם הוא ככל הנבחנים האחרים והם זכאים לציונים בית ספריים בבתי ספר בהם ישנה הכרה בציונים בית ספריים.
מומלץ כי צוותים חינוכיים המלמדים בחט"ע לקראת בחינות הבגרות ישתתפו בקורסים, במפגשים מחוזיים ובימי עיון מטעם אגף א' לחינוך מיוחד ומטעם המפמ"רים למקצועות השונים. המידע מפורסם באתרי המפמ"רים ובפורום "בחינות בגרות בחינוך המיוחד" באמצעות המדריכה הארצית לנושא מטעם האגף.
יש לעקוב בקביעות אחר שינויים בהנחיות ועדכון חוזרים ונהלים לכלל החטיבות העליונות במערכת החינוך.
בקשת הצטרפות לקובץ מוסדות
עדכון הנחיה ביחס לטופס 9502 - מסגרות חינוכיות בבתי חולים:
בהמשך להנחיות שפורסמו בנושא בחוזר שנתי לבחינות בגרות תשע"ט (2019) מטעם אגף הבחינות, בהתייחס לדו"ח 9502, מסגרות חינוכיות בבתי חולים יוכלו למלא את דו"ח הבחינה באופן ידני, כבעבר.
עדכון בהתאמות בדרכי היבחנות לתלמידים בחינוך הערבי הבדואי והדרוזי
קישורים ומידע: