חינוך ערכי חברתי קהילתי
מנהל חברה ונוער אחראי על החינוך הערכי-חברתי-קהילתי (החינוך הבלתי פורמלי) לכלל בני הנוער במדינת ישראל לאור מטרות החינוך (חוק חינוך 2000). חיזוק החינוך לערכים, טיפוח החשיבה וההתנהגות המוסרית והחינוך למעורבות ולאחריות חברתית הם בליבת התפיסה החינוכית של כל תחומי המנהל, ומהם נגזרים התכנים, העקרונות המנחים ומסגרות הפעולה כאחד. (מתוך מנהל חברה ונוער).
בדומה לתכנון הפדגוגי בתחומי הדעת, גם בתחום החינוך החברתי-קהילתי, מתבססות תכניות העבודה לתלמידים עם מוגבלות, על תכניות ויוזמות של החינוך הרגיל. שיתוף הפעולה של אגף א' חינוך מיוחד עם מנהל חברה ונוער הניב מהלכים שונים להתאמת התכניות לתלמידים עם מוגבלות.
פעילויות פנאי במסגרות החינוך הבלתי פורמאלי מותירות רישום משמעותי על המשתתפים ומספקות הזדמנות ייחודית לבחינת כישורים ולהתנסות חברתית (גילור, קליבנסקי, כפיר 2015) וקיימת חשיבות רבה לקחת חלק בפעילויות השונות במהלך שעות היום במסגרת הלימודים ובשעות אחה"צ.
התפתחות אישית ומעורבות חברתית
התפתחות אישית ומעורבות חברתית לתלמידים עם מוגבלות התכנית מותאמת לתלמידים עם מוגבלות ומבוססת על התכנית המתקיימת בחינוך הרגיל. מתווה ההתאמות כולל עקרונות שיאפשרו את השתתפותם של תלמידי החינוך המיוחד בתכנית. להמשך קריאה...
טיול מונגש
שילוב תלמידים עם מוגבלות בטיולים ופעילויות חוץ בית ספרית הטיולים המתקיימים במערכת החינוך מיועדים לעורר בקרב התלמיד את האהבה לארץ, לנופיה ולמורשתה. הטיול המתקיים מחוץ לכותלי בית הספר הוא חלק בלתי נפרד מהמערך הלימודי-חינוכי של בית הספר. תלמידים עם מוגבלות המשולבים בכיתות רגילות או לומדים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים ישתתפו בכלל הפעילות הכיתתיות והשכבתיות המתקיימות בבית הספר במסגרת התכנית. להמשך קריאה...
סיור במוזיאון/ מרכז מבקרים
מתווי העקרונות להתאמת הדרכה במוזיאון/ מרכז מבקרים לתלמידים עם צרכים מיוחדים נכתבו עבור צוותים חינוכיים במסגרות החינוך השונות ועבור צוותי הדרכה במוזיאונים ובמרכזי מבקרים. המתווים כוללים עקרונות והמלצות לתכנון סיור מותאם (פנים אל פנים ו/או מקוון) במוזיאון/ במרכז מבקרים בהתייחס למגוון המאפיינים של אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
המתווים נכתבו בהתבסס על עקרונות ההוראה בחינוך המיוחד כפי שהם מופיעים בתל"ם בחנ"מ- מדריך לתכנון למידה משמעותית והוראה איכותית לתלמידים עם צרכים מיוחדים, וכן על פי האמור בתקנות לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בפרק העוסק בנגישות לתערוכות ולמרכזי מבקרים.
מסע לפולין
השתלבות תלמידים עם מוגבלות במשלחות המסע לפולין משרד החינוך מוצא לנכון לארגן מסעות תלמידים מישראל לפולין במטרה לחזק את שייכותם של התלמידים לעם ישראל ואת זיקתם למורשתו לדורותיו. משרד החינוך פועל להשתלבותם של תלמידים עם מוגבלות בכלל העשייה החינוכית. להמשך קריאה...
קיץ אחר
השתלבות של צעירים עם מוגבלות בפעילויות "קיץ אחר" התכנית מאפשרת הרחבת המענה לתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בתכנית השילוב ולתלמידי כיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים, אשר אינם נכללים במסגרת "הארכת שנה"ל בחינוך המיוחד" (סל חופשות), וכן לתלמידים הזכאים להארכת שנה"ל בחלק מחופשת הקיץ, בזמן שהותם בחופשה. להמשך קריאה...
הכנה לשירות משמעותי
שילוב תלמידים עם מוגבלות במכינות קדם צבאיות, פועלות על פי חוק המכינות הקדם צבאיות, ומהוות חלק אינטגרלי מהמרקם החינוכי חברתי במדינת ישראל ומושתתות על ערכים של שוויון הזדמנויות, סולידריות וסובלנות. מטרת המכינות היא, הכנת החניכים לשירות מלא בצבא הגנה לישראל וחינוך למעורבות חברתית ואזרחית תוך לקיחת אחריות ומנהיגות. להמשך קריאה...
שירות לאומי-אזרחי
שירות לאומי-אזרחי לצעירים עם מוגבלות, אשר נדחו על ידי צה"ל להשתלב במערך השירות הלאומי ולהבנות את זהותם המרכזית כצעירים , כאזרחים תורמים, מתנדבים ופעילים. להמשך קריאה...
תנועות נוער
שילוב תלמידים עם מוגבלות בתנועות נוער, ילדים עם מוגבלות הם חלק מקהל היעד של התנועות והשתלבותם משפיעה לטובה עליהם ועל כלל החניכים. להמשך קריאה...
תכניות לאוכלוסיות מיוחדות של החברה למתנ"סים
החברה למתנסים שואפת לפתח רשת חברתית אמיתית בין כל חברי הקהילה ,להפיל חומות ולשבור מחסומים בין אנשים ולתת שירות מיטבי לכל האוכלוסיות מתוך כך ,המתנ״ס הוא בית עבור כל תושבי הקהילה ומחויב לשירות איכותי לכל אדם בה. להמשך קריאה...