מדריכה ארצית - ויקי שמש
מקצוע מתמטיקה הוא בעל השפעה רבה על לימודיו של התלמיד במגוון תחומי דעת ועל תפקודו בחיי היומיום בהווה ובעתיד.
הוראת המקצוע כוללת פיתוח מיומנויות מתמטיות ותובנה מספרית וגיאומטרית, ומאפשרת שימוש בכלים מתמטיים לצורך פתרון בעיות מילוליות ופיתוח היכולת להתמודדות עם משימות חקר.
קיימת חשיבות להוראת התכנים המתמטיים תוך קיום תהליכי הוראה, למידה והערכהמשמעותיים ומותאמים לצרכים היחודיים של הלומד ובהלימה לתפקודי הלומד במאה ה- 21, כדי לאפשר לכל תלמיד לממש את כישוריו ויכולותיו. תהליך זה יכוון לטיפוח לומד בעל מסוגלות עצמית, אשר יעשה שימוש מושכל בידע המתמטי לצורך מעורבות והשתלבות מיטבית במשפחה, בחברה ובקהילה.
הוראת המתמטיקה והמתמטיקה השימושית נכללת בתחומי הליבה המחייבים לחינוך המיוחד.
התאמת תכנית הלימודים במתמטיקה של בית הספר היסודי, לתלמידי החינוך המיוחד
בשנה"ל תשע"ה פורסם "מסמך התאמת תכנית הלימודים במתמטיקה של בית הספר היסודי, לתלמידי החינוך המיוחד". המסמך מתבסס על תכנית הלימודים במתמטיקה לחינוך הרגיל ונבנה בשיתוף אגף א' חינוך מיוחד ואגף מדעים במזכירות הפדגוגית.
מטרת המסמך לסייע למורים ולמדריכים לענות על הצרכים הייחודיים של תלמידים הלומדים מתמטיקה במסגרות החינוך המיוחד ו/או המשולבים בכיתות הרגילות, ולהוות בסיס לבניית תכנית הוראה אישית או כיתתית.
המסמך כולל מטרות ויעדים, דוגמאות לפעילויות והבהרות דידקטיות תוך קישור לתוכנית הלימודים ולמסמך ציוני הדרך במתמטיקה ומתמקד בארבעה נושאים מתוך תכנית הלימודים של בית הספר היסודי:
- מספרים טבעיים
- מבנה עשרוני
- פעולות חיבור וחיסור
- פעולות כפל וחילוק
- נושא השאלות המילוליות משולב בכל אחד מהנושאים הנ"ל.
תכנית הלימודים כוללת נושאים נוספים: חקר נתונים, שברים, אחוזים וגיאומטריה, אשר אינם נכללים לעת עתה במסמך ההתאמות. בהוראת נושאים אלו יש להתבסס על תכנית לימודים במתמטיקה לבית הספר היסודי (לחינוך הרגיל).
כמו כן פותח מתווה המהווה בסיס להטמעה מיטבית של מסמך ההתאמות – קישור למצגת:הטמעת מסמך ההתאמות לתכנית הלימודים במתמטיקה ליסודי.
מתווה לארגון תכני הוראה במתמטיקה בחינוך המיוחד- ברצף שכבות הגיל בחטיבת הביניים
תכנון לימודים בחינוך המיוחד מתבסס על תכנית הלימודים של החינוך הרגיל, תוך ביצוע התאמות באופן הצגת התוכן וכן שינויים וחלופות בתכני הלימוד.
תלמידים רבים במסגרות החינוך המיוחד לומדים מתמטיקה על פי תכנית הלימודים הרגילה. עם זאת, מכלול הקשיים המאפיינים אותם משפיע, לא פעם, על קצב התקדמותם בלמידה ועל יכולתם להתמודד עם נושאים מסוימים.
מסמך זה נבנה במטרה לסייע לתלמידים אלה להגיע לשליטה מיטבית בנושאי תכנית הלימודים הרגילה עם סיום חטיבת הביניים, לקראת המעבר לחטיבה העליונה וכהכנה לקראת מבחן הבגרות ב-3 יחידות לימוד.
המסמך מציג מתווה לארגון מותאם של תכני הלימוד במתמטיקה לחטיבת הביניים ברצף שכבות הגיל ומסייע בתכנון תוכנית הלימודים הכיתתית והאישית.
למתווה המלא
עקרונות לתכנון לימודים ולהוראת המתמטיקה לתלמידים עם צרכים מיוחדים ברצף הגילאים
מסמך זה מציג רכיבים בתהליך תכנון הלימודים והוראת המתמטיקה לתלמידים עם צרכים מיוחדים ברצף חטיבות הגיל (יסודי-חט"ב-חט"ע), ברצף רמות התפקוד הקוגניטיבי של לומדים עם צרכים מיוחדים וברצף שירותי החינוך המיוחד: שילוב בכיתה הרגילה, כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל ובית ספר לחינוך מיוחד.
המסמך כולל:
- עקרונות מרכזיים בתכנון הלימודים ובהוראת המתמטיקה
- רכיבים בתהליך התכנון וההוראה
- הדגשים לתכנון הלימודים וההוראה בחטיבות הגיל
למסמך במלואו
מתווה לארגון תכני הוראה במתמטיקה בחינוך המיוחד ברצף שכבות הגיל בחינוך היסודי
תלמידים רבים במסגרות החינוך המיוחד לומדים מתמטיקה על פי תכנית הלימודים הרגילה. עם זאת, מכלול הקשיים המאפיינים אותם משפיע, לא פעם, על קצב התקדמותם בלמידה ועל יכולתם להתמודד עם נושאים מסוימים.
כדי לשפר את הנגישות לתכנית הלימודיםהרגילה ולסייע לתלמידים אלה להגיע לשליטה מיטבית בנושאי הלימוד עם סיום בית הספר היסודי, לקראת המעבר לחטיבת הביניים נבנה מסמך זה.
המסמך מציג מתווה לארגון מותאם של תכני הלימוד במתמטיקה לביה"ס היסודי ברצף שכבות הגיל ומסייע בתכנון תוכנית הלימודים הכיתתית והאישית.
למסמך במלואו
הוראת מתמטיקה לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית - מתווה לתכנון
מסמך זה מציג מתווה להוראת מתמטיקה לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית, תוך מיקוד בתכנים רלוונטיים מתוך תכניות הלימודים במתמטיקה ובדגש על הוראת התכנים בשילוב מתמטיקה שימושית.
מטרת המסמך לסייע לצוות החינוכי בארגון ובהוראה מותאמת של תכני הלימוד באופן שיאפשר התקדמות של התלמידים בתכנים ברצף חטיבות הגיל, על אף מוגבלותם המורכבת. זאת באמצעות הזדמנויות למידה המכבדות ותואמות את גילם הכרונולוגי של התלמידים.
למסמך במלואו
למסמך במלואו בערבית
הזדמנויות הערכה במתמטיקה בגישה אקולוגית בגן הילדים של החינוך המיוחד - מבדק לצורך תכנון תכנית הוראה מותאמת
המבדק המקושר להלן תוכנן בראי הגישה האקולוגית, העומדת בבסיס העשייה החינוכית בגן הילדים.
מטרת המבדק: להעריך את התפקוד המתמטי של ילדים בגן הילדים במסגרות החינוך המיוחד במהלך שגרת היום בגן, ביחס לתכנים המתמטיים הנלמדים בגן הילדים. הערכה זו הינה לצורך תכנון תכנית הוראה מותאמת אשר תאפשר קידום מירבי של הילד.
חומרי עזר לתכנון הלימודים וההוראה במתמטיקה לתלמידים עם צרכים מיוחדים
קדם יסודי
יסודי
על יסודי - חט"ב וחט"ע
כללי
-
מפמ"ר מתמטיקה - פרסומים היוצאים ממשרד המפמ"ר למתמטיקה, מידע על השתלמויות ואירועים מידע על בחינות בגרות והתאמות, הפניות לאתרים רבים בארץ ובעולם הקשורים להוראת המתמטיקה, פורומים להצעות ולדיונים.
מצגות מיום העיון מתמטיקה בחנ"מ תשע"ו:
הזדמנויות למידה במתמטיקה בראי הלמידה המשמעותית
מצגות מיום העיון מתמטיקה בחנ"מ תשע"ז
יישומונים
מיצ"ב פנימי לתלמידים עם צרכים מיוחדים
כחלק מתהליכי ההערכה המתקיימים ברצף ההוראה והלמידה, יכולים תלמידים עם צרכים מיוחדים להבחן במבחני המיצ"ב הפנימי בהתאם לשיקול דעת מקצועי בדומה לתלמידים בחינוך הרגיל. זאת בהתייחס לתלמידים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר לחינוך רגיל וכן לתלמידים בבתי ספר לחינוך מיוחד.
הנחיות, עקרונות ושיקולי דעת לשימוש מושכל במבחני המיצ"ב הפנימי, לרבות המבחן במתמטיקה – באתר אגף א' לחינוך מיוחד – פדגוגיה – תכניות לימודים התחומי ליבה