הוראת חינוך לשוני בחינוך המיוחד
החינוך הלשוני, מהווה נדבך מרכזי בתכנית הליבה, אשר אומצה ע"י אגף חינוך מיוחד, מתוך תפיסה שהחינוך הלשוני מחוייב לפתח ולהעמיק את הכישורים האנושיים הבסיסיים והייחודיים ביותר, החיוניים ליצירת קשר ותקשורת באמצעות מערכות השפה הדבורה הכתובה. הנחות היסוד המזינות את ת"ל בחינוך הלשוני, נגזרות מעקרון השוויון ברוח החינוך ההומניסטי, ודוגלות בזכותו של כל תלמיד לרכוש ולפתח כלים, כישורים ומיומנויות, אשר יסייעו לו להתנהל בעולם ובאיכות חיים מירבית.
החינוך הלשוני חופן בחובו מטרות לטיפוח כישורי שפה ואוריינות, כגון: כישורים ליצירת קשר מילולי משמעותי בעל-פה ו/או בכתב, יצירת אינטראקציות חברתיות, נגישות למידע ולידע , שותפות והנאה מנכסי שפה ותרבות. על כן, מהווה גרעין משמעותי בתכנית "הליבה" , ומסד לתכנון ולפיתוח תכניות חינוכיות, בכל מסגרת חינוכית באשר היא (המדריך ליישום והטמעת החינוך הלשוני בחינוך המיוחד, 2007, האגף לחינוך מיוחד).
הנחיות להוראת שפת אם בחינוך המיוחד במסמך מתנ"ה
למידה משמעותית בשפה
פורום ההדרכה בחינוך הלשוני לחינוך המיוחד
פורום ההדרכה לחינוך לשוני בחינוך המיוחד כולל מדריכה ארצית ומדריכות מחוזיות.
מטרות הפורום הן:
- הדרכה למסגרות החינוך המיוחד בהטמעת תכנית החינוך הלשוני בחינוך המיוחד בקרב כל אוכלוסיות החינוך המיוחד ועל רצף הגילאים.
- פיתוח מקצועי של צוותי הוראה בתחום החינוך הלשוני.
- פיתוח חומרי הוראה/למידה ליישום התכנית בחינוך המיוחד.
דגל הועדה הארצית לחינוך לשוני בחינוך המיוחד תשפ"ב
תכנון לימודים בחינוך לשוני בחינוך המיוחד
תכנון לימודים בשפה בחינוך המיוחד
תכניות לימודים בחינוך לשוני לחינוך הכוללני על רצף הגילאים:
המדריך ליישום והטמעה של תכניות הלימודים בחינוך לשוני בחינוך המיוחד
המדריך ליישום והטמעה של תכניות הלימודים הינו פרי עבודתה של וועדה ארצית, בה לקחו חלק מפקחים, מנהלים, מדריכים ועובדי הוראה ממקצועות הבריאות מכל מחוז. מדריך זה נועד לסייע לצוותים החינוכיים בהטמעת התכנית במסגרת החינוכית, לצד מערך הדרכה והשתלמויות.
להלן פרקי המדריך:
פרק שלישי- נספחים:
תכניות הוראה וחומרי למידה/הוראה
יחידות הוראה בתכנית ההוראה לחינוך לשוני בחינוך היסודי באתר האגף לחינוך יסודי
הערכת הישגים בשפת אם
הוראת ספרות
עבודת הצוות הבין מקצועי בתחום שפה ותקשורת
מצגות ממפגשים ארציים
תשפ"ג-מצגות מהשתלמות " קידום שפה ואוריינות בהקשרים טקסטואליים":
חקירת מילים לקידום שטף הקריאה ואוצר מילים, דר לימור קולן
קריאה דיאלוגית ותהליכי קריאה גבוהים, דר לימור קלן
קישור
להקלטה מפגש מס 3: פרקטיקות הוראה – קריאה דיאלוגית של טקסטים לקידום תהליכי
קריאה גבוהים: הבנת הנקרא ואסטרטגיות קריאה – ד"ר לימור קולן
הטקסט כמצע לקידום שפה ואוריינות, חינוך מיוחד
קישור להקלטה מפגש מס 2 :גישת "הטקסט כמצע לקידום שפה ואוריינות", עקרונות דידקטיים ופסיכו-פדגוגיים להתערבות – ד"ר לימור קולן
הערכה פנימית בשפה בחינוך המיוחד
הערכת כישורי הבנת הנקרא בחינוך המיוחד, דר לימור קלן
הערכת שטף הקריאה ומודל שורש העניין לניתוח שגיאות, דר לימור קולן
תשפ"ב-חומרי למידה וסביבות למידה בשפה ויישומן בחינוך המיוחד:
עקרונות לשימוש מותאם של חומרי למידה וסביבות למידה בחינוך המיוחד
יחידות הוראה מקוונות בשפה
תשפ"ב-כתיבת תעודות לתלמידים עם צרכים מיוחדים בתחום שפת אם:
כתיבת תעודות בתחום שפה בחינוך המיוחד
תשפ"ב-כלים להערכה פנימית בשפת אם:
תשפ"ב-הערכת הקריאה בחינוך המיוחד:
תשפ"א- הערכה בשפה לתלמידים עם צרכים מיוחדים:
תשפ"א-הוראת הקריאה וקידום שטף קריאה לתלמידים עם צרכים מיוחדים:
תש"פ- הוראת הקריאה לתלמידים עם מוגבלויות בשכיחות נמוכה:
חומרים מימי עיון
כנס ארצי תשע"ט: מודל שיתופי
יום עיון תשע"ח: הוראה וטיפול בשפה ותקשורת לתלמידים עם צרכים מיוחדים
יום עיון תשע"ו - קריאה, הבנת הנקרא ומה שביניהן
יום עיון תשע"ה: הוראת קריאה בחינוך המיוחד
יום עיון תשע"ד: הוראת השיח הדבור בחינוך המיוחד