"למידת האמנויות מאפשרת התנסות בגיוון ובשוני, מאחר והן מזמנות דרכים רבות לראות את העולם ולפרשו. לימודי האמנויות מאפשרים לתלמידים לגלות איכויות של חוויה וניסיון, שאינם יכולים לעלות ממקור אחר".
אייזנר, 1998, בתוך ארז א., 2008, מחשבות מחול, העצמה במחול ובתנועה - הרהורים על תרומתם של המחול והתנועה להעצמה האישית ולהעצמת תהליכי למידה בחינוך המיוחד.
הוראת אמנויות
תחום האמנות כולל את המקצועות הבאים:
- אמנות חזותית
- מוסיקה
- מחול
- תיאטרון
- קולנוע ותקשורת
הוראת האמנויות על כל היבטיה מהווה חלק מתכניות הלימודים, ועליה להיות חלק מלימודיו של כל תלמיד, על אחת כמה וכמה תלמיד עם צרכים מיוחדים בכל רמות התפקוד ובכל שכבות הגיל.
מקצועות האמנות מהווים שפה נוספת, ובמקרים מסוימים אף שפה יחידה, דרכה תלמידים ככלל ועם צרכים מיוחדים בפרט, יכולים לבטא את עצמם ואת עולמם הפנימי. העיסוק באמנויות מאפשר לתלמידים ביטוי רגשי וקוגניטיבי שונה מזה הנדרש מהם במקצועות השונים. בנוסף, תחומי האמנויות עשויים לתרום לחיבור בין תחומי דעת ובין תחומי עניין שונים בחייהם של התלמידים. טיבן הייחודי של האמנויות והמגוון העשיר של ההתנסויות פותח בפני התלמיד אפשרויות רבות של חווית הצלחה לצד הזדמנויות לקידום תפקודי הלומד השונים.
בתכנון הלימודים באמנויות יש להבחין בין הוראת אמנויות לבין טיפול באמצעות אמנות מבחינת צוות, לומדים, זמנים ותכנים, תוך איתור נקודות השקה בין שני התחומים שיש בהן כדי לקדם יעדים אישיים של התלמידים ולתרום ללמידת הנושא.
להרחבה אודות הוראת אמנויות בחינוך המיוחד:
הוראת אמנויות לתלמידים עם צרכים מיוחדים - אגף א' חינוך מיוחד
הוראת אמנויות בקרב תלמידים עם צרכים מיוחדים - אתר אגף אמנויות במזכירות הפדגוגית
פיתוח מקצועי
להלן קישור לקורסים ארציים המתקיימים תוך שיתוף בין אגף א' חינוך מיוחד במנהל הפדגוגי בין אגף אמנויות במזכירות הפדגוגית.
תכניות לימודים, דגמי הוראה ומאמרים
סיור לימודי במוזיאון/ מרכז מבקרים
מתווי העקרונות להתאמת ההדרכה במוזיאון/ מרכז מבקרים לתלמידים עם צרכים מיוחדים נכתבו עבור צוותים חינוכיים במסגרות החינוך השונות ועבור צוותי הדרכה במוזיאונים ובמרכזי מבקרים. המתווים כוללים עקרונות והמלצות לתכנון סיור מותאם )פנים אל פנים ו/או מקוון( במוזיאון/ במרכז מבקרים בהתייחס למגוון המאפיינים של אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
המתווים נכתבו בהתבסס על עקרונות ההוראה בחינוך המיוחד כפי שהם מופיעים בתל"ם בחנ"מ- מדריך לתכנון למידה משמעותית והוראה איכותית לתלמידים עם צרכים מיוחדים, וכן על פי האמור בתקנות לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בפרק העוסק בנגישות לתערוכות ולמרכזי מבקרים.
יישום תכנית הלימודים במוסיקה בגני ילדים של החינוך המיוחד
המסמך: יישום תכנית הלימודים במוזיקה לגיל הרך בגני ילדים בחינוך המיוחד, מציג עקרונות לקידום העשייה בתחום המוזיקה, תוך התבססות על התכנית לחינוך הרגיל ומטרותיה, ותוך שימוש בדרכי הוראה המותאמות למאפייני הילדים בגן. המסמך מיועד לגננות בגני ילדים של החינוך המיוחד.
המסמך מתבסס על תכנית הביניים ליישום נושאים נבחרים בתחומי החינוך לאמנויות בגיל הרך – חינוך מוזיקלי, אגף א' לחינוך קדם יסודי.