אנגלית
תכנית לימודים לתלמידים עם צרכים מיוחדים לבית הספר היסודי והעל יסודי הממלכתי, הממלכתי-דתי, הערבי והדרוזי, תשס"ח
מסמך זה כולל הנחיות להתאמה וליישום של תכנית הלימודים הארצית באנגלית (תשס"א) לתלמידים עם צרכים מיוחדים.
במסמך שלושה פרקים:
פרק א': התאמת תכנית הלימודים באנגלית לתלמידים עם צרכים מיוחדים.
פרק ב': אפיוני לקויות של תלמידים והשלכותיהם על הוראת האנגלית.
פרק ג': קשיים תפקודיים והמלצות להוראה.
הבעה ויצירה באמנות חזותית – פלסטית
תכנית לימודים לכיתות א'-ט' לחינוך המיוחד בבית הספר הממלכתי והממלכתי-דתי
תכנית לימודים זו עוסקת בעיקר בתחום היצירה בחומרים.
מגמת התכנית היא לטפח את הביטוי האישי של כל תלמיד על ידי חשיפת הכוחות הקיימים בו וסגולותיו המיוחדות והפעלתם באופן יעיל ומבוקר.
המייחד תכנית זו הוא הדגש על דרכי ההפעלה בכיתה, כשהמטרה העיקרית היא לאפשר לילדים להתנסות בפעולות אמנותית על כל מרכיביה.
הסטוריה
תכנית לימודים לחינוך המיוחד בבית הספר הממלכתי
תכנית המסגרת להוראת היסטוריה לחטיבת הביניים בחינוך המיוחד היא גמישה ומודולרית מבחינת הנושאים, המוקדים והדגשים המוצעים בה.
התכנית רחבת ההיקף מאפשרת התאמת חומרי למידה לתלמידים ברמות שונות, לתלמידים בעלי כושרי הספק שונים ולצרכים של תלמידים חריגים מסיבות שונות במסגרות לימוד פורמליות מגוונות.
תכנית לימודים לחינוך המיוחד בבית הספר הממלכתי דתי, ו' - ט'
במבנה הדעת של ההיסטוריה כדיסציפלינה אין הבדל מהותי בין החינוך המיוחד ובין החינוך הרגיל.
לימוד ההיסטוריה בחינוך המיוחד ייעשה תוך שמירה על המבנה הכרונולוגי של האירועים. במהלך הלימוד יוצגו גם קשרים סיבתיים ותהליכים היסטוריים. במישור הדידקטי- מהותי יהיו שינויים בהדגשים,בפרופורציות, בקצב ובהתאמת חומר הלימוד לתלמידי החינוך המיוחד.
חינוך גופני
תכנית לימודים לכיתות ג'-י"ב ולחינוך המיוחד, לכל המגזרים, תשס"ו
מטרת- העל של התכנית היא לעצב, לפתח ולטפח אצל התלמיד דפוסי פעילות והתנהגות גופנית וספורטיבית במסגרת עבודת צוות בגבולות הפוטנציאל האישי. זאת, להבטחת איכות חייו, בריאותו ואישיותו ההרמונית בהווה ובעתיד. התכנית מציבה יעדים ספציפיים בתחום הגופני, החברתי, ההכרתי, ובתחום הרגש והאופי. בכל סוג-יעדים, התכנית מפרטת את המיומנויות וההתנהגויות ואת תחומי הידע, ההבנה והמודעות הנדרשים.
לימודי המולדת והחברה, הסביבה הקרובה
לחינוך המיוחד בבית הספר הממלכתי והממלכתי דתי
תכנית זו מיועדת לתלמידים הלומדים בכיתות מיוחדות בבתי הספר הממלכתיים הרגילים, או בבתי ספר מיוחדים לתלמידים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים.
התכנית בנושא "הסביבה הקרובה" לכיתות ג' – ו' עוסקת בסביבה הפיזית והאנושית הקרובה של התלמידים ובאה ליצור תשתית ללימודי המולדת והגיאוגרפיה בשנים הבאות.
נקודת המוצא לעיבוד התכנית היתה תכנית האב להוראת לימודי המולדת והחברה לכיתות החינוך הרגיל.
מדע וטכנולוגיה
תכנית מסגרת ומתווה לתכנון ההוראה לגילאי 21-6, תשע"א
תכנית לימודי מדע וטכנולוגיה ללומדים עם צרכים מיוחדים פותחה בידי ועדת תכנית שמונתה על ידי מנהלת האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים במשרד החינוך, ביוזמה משותפת עם האגף לחינוך מיוחד ועם הפיקוח על הוראת המדעים והטכנולוגיה.
תכנית זו מתבססת על התכניות בלימודי מדע וטכנולוגיה בבית הספר היסודי (תשנ"ט) ובחטיבת הביניים (תשנ"ו) ותוך זיקה לתכניות המתגבשות בתשס"ח ובתש"ע. היא מהווה תוצר של שילוב והתאמה בין העקרונות, המטרות והיעדים שפותחו בתכניות הרגילות במדע וטכנולוגיה, ובין מטרת העל של הלימודים בחינוך המיוחד: טיפוח מרבי של האוטונומיה של היחיד, על מנת שיוכל לקיים חיים של איכות בקהילה.
תכנית זו כוללת הנחיות וכיוונים להתאמות ולתמיכות הנדרשות לתלמידים עם צרכים מיוחדים.
מקרא
תכנית לימודים לכיתות א'-ט' לחינוך המיוחד בבית הספר הממלכתי-דתי
תכנית זו התגבשה כהיענות לצורך אמיתי של מערכת החינוך המיוחד הממ"ד בתכנית קבועה, מפורטת וגמישה, שתהווה דרך להוראת מקצוע חשוב זה.
כידוע, מקרא הוא אחד המקצועות החביבים על התלמידים, ובמיוחד החלקים הסיפוריים שבו, ואין תלמידי החינוך המיוחד יוצאים מכלל זה.
מקצוע זה אף מתאים לשילוב, והוא נבחר כאחד ממקצועות השילוב הראשונים של תלמידי הכיתות המשלבות והמקדמות בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים.
התכנית עוצבה ונערכה בהתאם לצרכי החינוך המיוחד, אך היא אמורה להיות קרובה במידת האפשר לזו של החינוך הרגיל.
תכנית לימודים לכיתות א'-ט' לחינוך המיוחד בבית הספר הממלכתי
תכנית לימודים זו מיועדת לתלמידים הלומדים בכיתות מיוחדות בבתי הספר הממלכתיים הרגילים או בבתי ספר של החינוך המיוחד.
מגמת התכנית היא להשוות, כל האפשר, את תוכני הלימוד בתנ"ך בין הכיתות המיוחדות לבין תוכני הלימוד בכיתות הרגילות.
תלמידים המסוגלים להשתלב בכיתות רגילות ילמדו לפי התכנית הרגילה בתנ"ך, בתוספת פעילויות משלימות או חלופיות שיותאמו להם.
לקראת בגרות – (ל"ב 21)
תכנית לימודים למתבגרים ולמבוגרים בני גיל 21-16 בחינוך המיוחד
לקראת בגרות היא תכנית אב בת 3 יחידות:
- יחידה א: חינוך חברתי
- יחידה ב: חינוך לעבודה
- יחידה ג: חינוך לקראת יציאה מהבית ומגורים עצמאיים
העקרונות המפורטים בתכנית הם פרי תפיסה חדשה של יעדי העבודה בחינוך המיוחד.
לפי תפיסה זו, מודגשת לא רק האוטונומיה של התלמידים כיעד עיקרי, אלא גם האוטונומיה של המורים בכיתות מתבססת.
התכנית מדגישה תוצרים אישיותיים (אוטונומיה, שיפוט, יכולת בחירה ועוד), אך גם מיומנויות הנדרשות בתפקוד עצמאי הן מרכיב חיוני ביותר באוטונומיה של היחיד.
א. חינוך חברתי
ג. חינוך לקראת יציאה מהבית ומגורים עצמאיים
תכנית מסגרת לילדים המתקשים בגיל הרך
לילדים מתקשים בגיל הרך בגן הילדים הרגיל, המשולב והמיוחד הממלכתי והממלכתי דתי
תכנית זו מיועדת למחנכים ולמטפלים העוסקים בגיל הרך ומוצעים בה בסיס וכלים לעבודה עם ילדים מתקשים בגן הילדים הרגיל, המשולב והמיוחד.
התכנית עברה תהליכי כתיבה ובדיקה חוזרים, ועם זאת, יש מקום להערות, לשינויים ולתוספות במהלך ההתנסות בשדה.
בעתיד יוכנו גם מדריכים אופרטיביים ומפורטים לכל אחד מן התחומים שבתכנית.