חינוך לחיי עבודה הינו נושא בתכניות המעבר להשתלבות בוגר בקהילה.
תעסוקה היא מנוף לחיי רווחה עתידיים טובים יותר עבור בני נוער וצעירים בכלל ועבור בני נוער עם מוגבלות בפרט. שוק העבודה במאה העשרים ואחת משתנה תדיר וכך גם אופי הכישורים הנדרשים בו ורמתם. במדינות שונות מוענקת חשיבות הולכת וגדלה לשותפות בין מערכות החינוך לבין ארגוני מעסיקים איגודים מקצועיים וכלל המגזר העסקי. בנוסף, הספרות מלמדת כי מדיניות ממלכתית בנושא, המעוגנת לעתים בחקיקה ובמנגנוני יישום מובנים, כגון תכניות מעבר לתעסוקה, היא מרכיב הכרחי להשגת התוצאות הרצויות (מתוך: הביטאון לעובד החינוכי-סוציאלי, עמותה לפיתוח שירותי רווחה וחינוך בשיתוף עם ג'וינט ישראל, גיליון מס׳ 23).
תכנית חינוך לחיי עבודה, כוללת למידה עיונית והתנסות במקום עבודה. הרכיבים העיוניים, ההתנסות והרפלקציה הכרחיים לקיומה של למידה משמעותית וללמידה של מיומנויות ביצוע תעסוקתיות בפרט.
תחום זה כולל שני רכיבים מרכזיים: הלמידה העיונית והתנסות תעסוקתית במקומות עבודה.
חינוך לחיי עבודה - תהליכי למידה עיוניים
הלמידה העיונית, מאפשרת הרחבת הידע ב- 10 תחומי הכנה לחיים, באופן מותאם לתפקוד הלומד, לגילו ולשלב חיים זה, בדגש על הכרות עם שירותים ומוסדות בקהילה ותוך בחינת העדפותיו של התלמיד.
להלן קווים מנחים להבניית התכנית העיונית:
- תכנית המעבר מיועדת לתלמידים בגילאי 16-21.
- לכל תלמיד בגילאים אלו תתוכנן "תכנית מעבר אישית" רב- שנתית, בהתייחס לכל אחד מ-10 תחומי הכנה לחיים שתוארו לעיל.
- טופס סיכום תכנית מעבר אישית
- בחטיבה העליונה החל מגיל 16 יוקצו לפחות 3 ש"ש לתכנית ההכנה לחיים, בנוסף להזדמנויות הלמידה בשגרה. החל מכיתה י' יוקצו 2 ש"ש (מתוך ה-3 ש"ש) לתכנית המעבר להשתלבות בוגר בקהילה.
- תכנית "מעבר – להשתלבות בוגר בקהילה " תכלול תכנית אישית/ קבוצתית/ כיתתית.
- התכנית תתוכנן תוך קיום שיח ובשיתוף התלמיד והוריו.
- התכנית תעודכן בהתאם להערכות צוות רב מקצועי.
- כשנה וחצי לפני סיום הלימודים במסגרת החינוכית, תכנית ה"מעבר" תכלול שיח עם ההורה והתלמיד בהתייחס לאפשרויות ההשתלבות של התלמיד לאחר סיום לימודיו: שרות משמעותי/ לימודים על תיכוניים / עבודה/ מגורים בקהילה. מומלץ לקיים את השיח בהשתתפות צוות חינוכי טיפולי ועו"ס בקהילה.
בתהליך ההוראה למידה, מוקדשת עשייה רבה בפיתוח 11 מיומנויות ביצוע תעסוקתיות, הנחוצות להשתלבות במקום עבודה ולהתמדה בו בכל סוגי העבודות.
להלן מיומנויות ביצוע נדרשות, אשר יקודמו במהלך הלמידה העיונית וההתנסות במקומות עבודה( ד"ר מינה רז פיתוח ידע ותכניות שיקום.חנוך.חברה.):
- שמירה על בטיחות/ ביטחון אישי
- קבלת סמכות
- עבודת צוות
- יוזמה ומוטיבציה
- התנהגות בהתאם לנורמות המקובלות
- הופעה חיצונית
- התמדה בפעילות
- נוכחות ועמידה בזמנים
- ביצוע איכותי
- קצב ביצוע
- התארגנות בסביבת עבודה
מיומנויות הביצוע הנדרשות לצורך השתלבות בעולם העבודה באות לידי ביטוי גם בשירות משמעותי (צבאי או אזרחי), לימודי המשך ומגורים בקהילה. כישורים ומיומנויות אלה משמעותיים בכל תחומי החיים ומומלץ לעסוק בהם בשגרת הלמידה כולה.
חינוך לחיי עבודה - התנסות במקומות עבודה
בחינוך לחיי עבודה יודגשו מטרות ויעדים בהקשר לעולם העבודה, אשר ילמדו לקראת ההתנסות במקומות עבודה מחוץ לבית הספר. למידה התנסותית זו, מהווה חוליה משמעותית בתהליך ההוראה העיוני.
להתנסות במקומות עבודה מחוץ לבתי הספר מספר מטרות:
- הכרת מגוון מקצועות, תפקידים ומקומות עבודה
- מודעות להעדפות, יכולות ומגבלות, בהתייחס לאפשרויות ההשתלבות בעבודה בעתיד
- הכרת מודלים שונים של מערכות יחסים ותקשורת בין עמיתים לעבודה ובין עובדים ומעסיקים
- הכרות עם זכויות ונורמות מקובלות במקום העבודה
- תרגול המיומנויות והכישורים הנלמדים בכיתה בסביבת עבודה במצבי אמת
השתתפות התלמיד בהתנסות במקומות עבודה, מחייבת קיומה של עשייה פדגוגית תהליכית והיערכות מנהלית מובנית ומוסדרת. מנהל בית הספר והצוות החינוכי המפנה תלמידים להתנסות במקומות עבודה מחויב לפעול בהתאם לכלל ההנחיות . ההנחיות יבוצעו בהתייחס לכל תכנית המופעלת על ידי בית הספר וכוללת התנסות במקום עבודה, וכן בהתייחס לכל תכנית במקום עבודה, הכוללת שיתוף פעולה עם גורמים נוספים, כגון: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ו/או גורמים אחרים, וכן תכניות המופעלות ע"י כל ספק חיצוני.
עקרונות מנחים לקיום התנסות במקומות עבודה:
- בשלב ראשוני, שלב טרום התנסות במקום עבודה, ניתן לקיים סדנאות תעסוקה בתחומים שונים בתוך בית הספר, לדוגמה: גינון, תכשיטנות, נגרות, מסגרות, אמנות שימושית ועוד.
- תלמידים שמאפייני התפקוד שלהם אינם מאפשרים יציאה אל מחוץ לבית הספר לצורך התנסות בעבודה, ימשיכו בפיתוח מיומנויות תעסוקתיות בסדנאות ובמוקדי פעילות בתוך בית הספר.
- החל מכיתה י' (ולא לפני גיל 16), ולאחר יישום שלבים של חינוך לחיי עבודה בתוך בית הספר, תכלול תכנית החינוך לחיי עבודה גם התנסות במקום עבודה ומשוב בעקבות ההתנסות, לצד למידה עיונית מתמשכת, מתוכננת ומובנית.
- תכנית ההתנסות במקומות עבודה תקבע בצוות רב-מקצועי, בהלימה למטרות תכנית המעבר ומטרות תכנית הלימודים האישית (תל"א), בהתחשב בכישורי התלמיד, צרכיו ויכולותיו, תוך קיום שיח עם התלמיד והוריו.
הדרכה התנסות תעסוקתית
מדריך למשתמש דיווח התנסות תעסוקתית
שאלות ותשובות (עודכן: 17.1.2019)