הוועדה לתיעוד החינוך המיוחד – בראשותה של הגב' בתיה נוימן, בשיתוף עם הארכיון לחינוך יהודי בישראל ובגולה, ע"ש אביעזר ילין, אוניברסיטת ת"א, סקרה את היסטוריית החינוך המיוחד בארץ והעלתה על הכתב 2 חוברות:
החינוך המיוחד בישראל
תוכניות לימודים
החינוך המיוחד בישראל עד קום המדינה - תיעוד היסטורי של החינוך המיוחד בארץ
כתבה: שמעונה שדה
החוברת הוכנה ע"י הוועדה לתיעוד החינוך המיוחד – יו"ר הועדה הגב' בתיה נוימן, בשיתוף עם הארכיון לחינוך יהודי בישראל ובגולה, ע"ש אביעזר ילין, אוניברסיטת ת"א.
את החוברת ניתן לרכוש ב"ספר לכל", רח' הבנאי 32, חולון, טל. 03-5580111
הוועדה לנושא תיעוד, מטעם האגף לחינוך מיוחד סקרה את ראשיתו של החינוך המיוחד בתקופת היישוב היהודי בארץ עד הקמת המדינה. העבודה שנעשתה היא עבודת תיעוד.
רב החומר נמצא בארכיון לחינוך יהודי בישראל ובגולה ע"ש אביעזר ילין, אוני' ת"א ובארכיון עיריית תל אביב.
- בחוברת עמדו לבחינה השאלות הבאות:
- מה היה אופיו של החינוך המיוחד בראשית ימי היישוב?
- מתי ולמה התעורר הצורך להקים מסגרות מתאימות לחינוך המיוחד?
- מי היו הילדים שנזקקו לו (נכים, פגועים נפשית, פגועים שכלית)?
- כיצד איתרו את הילדים, וכיצד הוגדרו הילדים הזקוקים לטיפול מיוחד?
- באילו יישובים התעוררו דרישות למסגרות הללו?
- מי דאג לפקח עליהם ומה היו התנאים שבהן פעלו מסגרות אילו?
- מי דאג להחזקת המסגרות?
- כיצד הופנו הילדים למסגרות הקיימות?
- כיצד אובחנו הילדים?
- האם התאימו המסגרות לצורכי הילדים?
- מתי תוקנו התקנות הראשונות, שהתייחסו לילדים עם צרכים מיוחדים?
- מי היו המורים? מה היתה הכשרתם?
תוכניות הלימודים בחינוך המיוחד 1997 - 1954 בשנים תיעוד היסטורי של החינוך המיוחד בארץ
כתבה: מלכה חמדני
החוברת הוכנה בשיתוף הוועדה לתיעוד החינוך המיוחד – יו"ר הועדה הגב' בתיה נוימן, עם הארכיון לחינוך יהודי בישראל ובגולה, ע"ש אביעזר ילין, אוניברסיטת ת"א.
את החוברת ניתן לרכוש ב"ספר לכל", רח' הבנאי 32, חולון, טל. 03-5580111
החוברת מציגה מידע אודות תוכניות הלימודים בחינוך המיוחד בשנים 1997 – 1954.
תוכניות הלימודים משקפות את השינוי הדינמי שחל בעקבות:
- התפתחות הידע והיכולת לעשות אבחנה מבדלת בין אוכלוסיות החינוך המיוחד.
- התפתחות ושינוי באידיאולוגיה החינוכית.
- העמקת הידע בתכני הלמידה.
- השפעת המדע והמחקר על תוכניות הלימודים.
בחוברת סקירה לאורך השנים של:
- הגדרת אוכלוסיית החינוך המיוחד
- מטרות ורציונל של תוכניות הלימודים
- העקרונות עליהם מתבססות תוכניות הלימודים
- מחברי תוכניות לימודים
- מקצועות הלימוד בתוכניות הלימודים
על מנת לבדוק שינויים והתפתחויות במקצוע מסוים לאורך השנים, נבחר תחום הקריאה והכתיבה.
קבלת "חוק חינוך מיוחד תשמ"ח – 1988" ויישומו בעת כהונתו של שר החינוך והתרבות יצחק נבון
קישור לאתר ארכיון המדינה המתאר את פעילותו של יצחק נבון כשר החינוך והתרבות ומעורבותו בקבלת חוק החינוך המיוחד תשמ"ח - 1988.