הגדרה של מוגבלות שכלית
"מוגבלות שכלית" מאופיינת ב: "מגבלה משמעותית בתפקוד אינטלקטואלי וגם בהתנהגות המסתגלת, הבאה לידי ביטוי במיומנויות תפיסתיות, חברתיות ופרקטיות, נכות זו ראשיתה לפני גיל 18".
על פי ה- DSM-5 הקשיים בתפקוד האינטלקטואלי מתייחסים להיבטים של הסקת מסקנות, פתרון בעיות, תכנון, חשיבה מופשטת, שיפוט, למידה אקדמית, זיכרון עבודה ולמידה מניסיון. קשיים בתפקוד ההסתגלותי נוגעים ליכולות עצמאיות, עמידה בסטנדרטיים התפתחותיים וסוציו תרבותיים ואחריות חברתית. כגון: תקשורת בינאישית, השתתפות חברתית ויכולת תפקוד עצמאי בסביבות שונות. ביטול הקלסיפיקציה לרמות מוגבלות על פי מנת משכל קיבל משנה תוקף ב- DSM-5 כאשר הקלסיפיקציה לרמות מוגבלות על פי מנת משכל הוחלפה בקלסיפיקציה של רמות מוגבלות על פי רמות התנהגות מסתגלת. שינוי זה מייחס פחות חשיבות לרמת האינטליגנציה של האדם ומדגיש יותר את רמות התפקוד שלו, והוא נובע מן התפיסה שרמות התפקוד הן אלה המכתיבות את מידת התמיכה לה זקוק הפרט. ה- DSM-5מגדיר ארבע דרגות של מוגבלות שכלית: קלה, מתונה, קשה ועמוקה הנקבעות על פי יכולות ההבנה, יכולות חברתיות ויכולות התנהגותיות של הפרט.(APA, 2013)
תלמידים עם מוגבלות זו נדרשים לתמיכות מתאימות, לקידום התפתחותו, חינוכו, רווחתו ותחומי העניין של הפרט ולשפר את תפקודו האישי.
תחת מוגבלות זו ניתן למצוא את החלוקה הבאה במשרד החינוך:
- חשד למוגבלות שכלית התפתחותית קלה (קוד 65)
- מוגבלות שכלית התפתחותית קלה (קוד 52)
- חשד למוגבלות שכלית התפתחותית בינונית (קוד 66)
- מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית (קוד 53)
- חשד למוגבלות שכלית התפתחותית קשה-עמוק (קוד 67)
- מוגבלות שכלית התפתחותית קשה/עמוקה (קוד 54)
להרחבה אודות מוגבלות שכלית התפתחותית בפורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים
פרסומים בתחום מוגבלות שכלית התפתחותית
מסמכים
הרצאות
- מודל להנגשה קוגניטיבית - פרופ' שירה ילון- חיימוביץ דיקנית הסטודנטים וראשת המכון להנגשה קוגניטיבית קריה אקדמית אונו, ואורנית אבידן-זיו מנהלת המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית.
- הנגשה לשונית ופישוט לשוני לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית - ד"ר סיגל עוזיאל, מומחית בהנגשת הלשון לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית.
- "עוצמות - קמפוס אקדמי למתבגרים ומבוגרים עם רב גוניות קוגניטיבית" - פרופ' חפציבה לפשיץ, ראש ההתמחות לתואר שני בחינוך מיוחד מוגבלות שכלית אוניברסיטת בר- אילן, וד"ר שושנה ניסים, רכזת פרוייקט עוצמות.
- הנגשה פדגוגית לתלמידים עם מוגבלויות - אילנה קלר, מדריכה ארצית בתחום הפדגוגיה, אגף א' חינוך מיוחד משרד החינוך.
- חווית המבקר מונגשת קוגניטיבית בתרבות ופנאי - ורד סבג, סמנכ"לית חינוך, עמותת לוטם.
- הזכות להשמיע קול, הנגשה קוגניטיבית בחקירות - נטע זאב, רכזת ארצית המלווה חקירות מיוחדות.
- יוזמה להנגשה קוגניטיבית בקהילה, מודל "עיר נגישה" - רוני אנקורי, מנהלת מודל עיר נגישה, עמותת לוטם
שילוב תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
- שילוב והכלה של תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, משימה אפשרית! - יפית כהן בוננה, מדריכה ארצית אגף א', חינוך מיוחד משרד החינוך.
- סיפורו של נועם יומטוביאן - אדם עם מוגבלות שכלית, משולב בחינוך ובקהילה מילדותו.