אוטיזם הוא שם כולל לקשת של הפרעות נוירולוגיות-התפתחותיות, הבאות לידי ביטוי בשני תחומים, לקות עקבית בתקשורת ואינטראקציה חברתית. תבוא לידי ביטוי ב:
-
קושי בהדדיות חברתית ורגשית - קושי בניהול שיחה הדדית, יכולת מופחתת ליזום אינטראקציה חברתית,
קושי לחלוק עניין או רגש עם האחר.
- לקות בהבנה ובהפקה של תקשורת לא מילולית.
- קשיים ביצירת קשר עין, כמו גם הבעות פנים, מחוות ושפת גוף לא תקינים.
- לקות ביכולת לפתח ולשמר קשרים חברתיים - קשיים בהתנהגות מסתגלת למצבים חברתיים, קושי ליצור חברויות, חוסר עניין בבני קבוצת הגיל.
דפוסי התנהגות, עניין או פעילות מצומצמים וחזרתיים. באים לידי ביטוי ב:
-
הופעת תנועות מוטוריות סטריאוטיפיות וחזרתיות , שימוש חזרתי וסטראוטיפי בחפצים (לדוגמא: סידור בשורות), שימוש ברוטינות של דיבור (כגון ציטוטים או שינון).
- קיבעון התנהגותי והצמדות לרוטינות, התנגדות לשינויים, קשיים במעברים, חשיבה נוקשה וטקסיות.
- תחומי עניין מצומצמים במיוחד, חריגים מבחינת עוצמה ומיקוד - עיסוק יתר בחלק מחפץ או בחפץ מסוים, חזרה ללא סוף על אותה התנהגות או אותו סיפור.
- תגובת יתר או העדר תגובה לגירויים סנסוריים או עניין חריג בגירויי סנסורי מסוים - חוסר תגובה לכאב או לטמפרטורה, תגובה אגרסיבית לצליל מסוים או לטקסטורה מסוימת, התמכרות לגירויי של אור או תנועה חזרתית.
רמת התפקוד של ילד עם אוטיזם תתייחס לרמת התקשורת, רמת הקוגניציה והיכולת השפתית שלו. מדובר למעשה בהפרעה אחת הנמצאת על פני רצף תפקודי, הנע בין ילדים הנזקקים לסיוע נרחב בשל הפרעה חמורה לבין ילדים היכולים להשתלב במסגרות הרגילות עם סיוע.
להרחבה אודות אוטיזם
בפורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים