מורים יקרים,
תוכנית הלימודים באמנות לבתי הספר היסודיים מיועדת להוראת כל תלמידי ישראל, בכל המגזרים. התוכנית מעוגנת בחוק יסוד חינוך משנת 1951. על פי הוראת החוק יש ללמד את אחת מהאמנויות לפחות, במהלך כל שנות בית הספר היסודי, במשך שעתיים שבועיות (אמנות חזותית, תיאטרון, מחול, מוסיקה, קולנוע). התוכנית המוצעת נותנת מענה ללמידה, הוראה והערכה משמעותיות, כפי שהם באים לידי ביטוי בחוזר מנכ"ל עה/2, אוקטובר 2014, העוסק בלמידה משמעותית. התוכנית מותאמת להוראה של שעתיים בשבוע, על פי דגם פתוח ומודולרי המוצע למורה ומחלקת את לימודי האמנות לשלוש חטיבות גיל: כיתות א-ב, כיתות ג-ד וכיתות ה-ו.
מאז שנות השבעים של המאה העשרים לא נכתבה תוכנית לימודים באמנות לבתי הספר היסודיים. כתיבת התוכנית חיונית למורי האמנות, לאור השינויים הרבים שהתחוללו בעולם מאז כתיבת התוכנית הקודמת. השאלות בהן דנה התוכנית היו, בין היתר : מהי משמעותם של לימודי האמנות בבית הספר היסודי? לאילו ערכים אפשר וכדאי לחנך בגיל הצעיר באמצעות האמנות ומהו הידע שחשוב להקנות בגיל זה על האמנות והתרבות? מה מסוגלים ילדים לתפוס ולאילו מושגים, יצירות, מצבים וידיעות, אנו כמבוגרים, היינו רוצים לחשוף אותם? כיצד רצוי לעגן את מגוון החוויות והגירויים להם נחשפים הילדים בחיי היומיום בלמידה משמעותית וערכית של מקצוע האמנות.
התוכנית נותנת מענה להוראה-למידה הן בהיבט המעשי של יצירה וביטוי חזותי והן בהיבט הפרשני של הבנת יצירות ודימויים בעידן החזותי. התוכנית מעודדת הוראה משתפת, המבוססת על דיאלוג וסובלנות לריבוי דעות ופתרונות. הוראה המבוססת על דיאלוג תאפשר בחינה של נושאים, אמצעים ופרשנויות. היא איננה מציעה שיעורים כ"מתכונים" סגורים ומוכנים לביצוע, אלא מציגה אבני דרך העומדות בתשתיתן של מטרות התוכנית ואת אופני השימוש בהן, לצורך בניית שיעורי אמנות מרתקים ורלוונטיים ללומד ולמלמד כאחד. אבני דרך אלה שזורות זו בזו, והן אמורות לשמש את המורה בתכנון ובהערכה של יחידות ההוראה ומערכי השיעורים לאורך שנות ההוראה בבית הספר.
בצד הצבת היעדים והחלוקה לגילאים, התוכנית מניחה שהמורים לאמנות הם אלה המכירים את תלמידיהם ואת קהילת בית הספר בו הם מלמדים ולכן הם אלה שידעו להתאים לתלמידים ולתנאים בצורה המיטבית את המוצע בתוכנית. כמו כן, התוכנית תסייע לקביעת שפה משותפת וסטנדרטים אחידים להוראה, ללמידה ולהערכה, שיהיו מוכרים על ידי כל הגורמים השותפים לעשייה החינוכית-אמנותית בתוך משרד החינוך ומחוצה לו.
ד"ר סיגל ברקאי, מפמ"ר אמנות חזותית וצוות הכותבים.
חוזר מפמ"ר תש"פ יסודי
תוכנית הלימודים החדשה לבתי הספר היסודיים
תוכנית הלימודים החדשה לבתי הספר היסודיים - תרגום לערבית
מצגת הוראת אמנות
אומנות חזותית בתיק תוכניות לימודים למורה
כיתה א'
כיתה ב'
כיתה ג'
כיתה ד'
כיתה ה'
כיתה ו'
מהלכה למעשה- כלים למורה >