דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

אומנות חזותית

דבר המפמ"ר

מנהלי ומורי אומנות יקרים,

בשנה האחרונה עברנו טלטלה עולמית, מקומית ואישית, כל אחד ואחת מאיתנו – ואנו ממשיכים לחוות את השינויים והמשברים מדי יום ביומו. אני בטוחה שהתקופה שעוברת על כולנו מעוררת בכם ובכן מחשבות ורגשות רבים, וסימני שאלה לגבי העתיד. עם זאת, תקופת הסגר הראשונה הראתה לנו מורי האומנות כי אין גבול ליצירתיות, למסירות ולהשקעה וכי אנו קבוצה מגובשת של אנשי מקצוע מיוחדים, איכותיים וחסרי מורא.

הייתי גאה בכולכם, בהתמודדות שלכם עם המשבר, בגמישות ובמחוייבות שלכם לתלמידים, בהתנדבות ובהתגייסות שלכן ושלכם לכל משימה, ביכולותיכם המקצועיות וביצירתיות האינסופית שפרצה מכם. אני מלאה בהכרת טובה ובהערכה לכם, מורי ומורות האומנות החזותית בכל שכבות הגיל על עשייתכם ועשייתכן המופלאה שלמרות ועל אף שעת המבחן צלחה את כל המהמורות.

שנת תשפ"א זימנה לנו אתגרים רבים, התחדשות ו"חשיבה מחוץ לקופסה" או יותר נכון: לחשוב מחדש על הקופסה ולבנות אותה בצורה אחרת: גמישה יותר, מעניינת יותר, וכמובן – מקוונת יותר.

בשנה הקרובה היו השתלמויות במסגרת הפיתוח המקצועי ומפגשים בעיקר בממד הוירטואלי, אך כבר ראינו כיצד דווקא התפתחות זו והעליה בבקיאות הטכנולוגית של כולנו עקב חוסר הברירה תרמה להכלתן של אוכלוסיות חדשות: מורים שהיה להם קשה להגיע פיזית מהפריפריה הרחוקה והיום הם איתנו בלחיצת כפתור. זוהי התפתחות משמחת שאני מתכוונת למנף אותה בהשתלמויות שלנו בשנה הבאה עלינו לטובה לכיוון של היכרות רב-תרבותית ועל-אזורית נרחבת.

השיתופיות עליה הצבענו בגישת ה"ארטיביזם" והאומנות החברתית עוד לפני המשבר קרמה עור וגידים והוכיחה את נחיצותה בשנה האחרונה. אחת ההתפתחויות החשובות בנושא זה היא הקמת 8 קהילות מקצועיות לומדות של מורי אומנות חזותית בכל רחבי הארץ. קהילות המורים משגשגות, המורות והמורים נפגשים, מלמדים את עצמם, תומכים זה בזה ומקבלים העשרה ושיח מקצועי ייחודי.

אני מודה לכל מובילי הקהילות של תשפ"א ומאחלת הצלחה רבה למובילים החדשים והממשיכים לשנה נוספת. אני מאחלת לכולנו שנה של צמיחה והתפתחות אישית ומקצועית, שלוות נפש ותחושה שיש מי ששומע, מי שרואה ומי שתומך בכם לאורך כל הדרך.

אל תשכחו להיות תמיד בקשר בקבוצות הווטסאפ, באתר ובפייסבוק.


בשמי ובשם צוות ההדרכה:
ד"ר סיגל ברקאי
מנהלת תחום דעת אומנות חזותית



חשוב לדעת

תחום האומנות היווה מאז ומעולם, עוד מימי מערות האדם הקדמון, אפיק חשוב ומרכזי לביטוי האנושי. לאורך שנות ההיסטוריה השתקפה נפש האדם על מורכבותה ורבדיה ביצירות האומנות שיצר, בין אם כאופן של פולחן והתחברות אל הרוחני ובין אם כדרך להלל את יפי הטבע, לבטא מעמקים פסיכולוגיים, או לייצג מסרים ביקורתיים, פוליטיים וחברתיים. חברות ותרבויות שרוממו בתקופות היסטוריות שונות את האמנות זכו לחיי נצח בזיכרון התרבותי האנושי.

נוכחות חזקה של היצירה האומנותית בחברה כלשהי היא המסמנת חברה זו כתרבות שוקקת, חושבת, אנושית ומתפתחת. עם כניסתי לתפקיד, אני מרשה לעצמי לחלום רחוק ולהביט גבוה, ביוצאי למסע מאתגר זה, המלא תשוקה והתלהבות. כולי תקווה שתחום האומנות יתחזק כתחום דעת אהוב, מוערך וחשוב שתלמידים, מורים, הורים, מנהלים ותושבים ישלבו לתוך מארג חייהם.

האומנות היא מקצוע מטפח תרבות, הנושא עימו ערכים הנוגעים לליבת החינוך ולערכי היסוד של החינוך הפלורליסטי וההומניסטי. שילובם של לימודי האומנות במקום ראוי ומכובד במערכת החינוך הישראלית מהווה צעד חשוב ליצירת חברה פתוחה, אנושית, רב-תרבותית, לא-אלימה, המחנכת את התלמיד לחשיבה עצמאית, ללקיחת אחריות, להתמודדות עם מטלות מאתגרות ולשיתוף פעולה והקשבה לזולתו. בעולם המודע לסכנות האורבות לכדור הארץ האומנות מעודדת למעורבות ואכפתיות כלפי הסביבה הקרובה והרחוקה.

ברמת היחיד, האומנות היא כלי מופלא לפיתוח בטחון עצמי, להכרה בערך עצמך, ליצירת חוויית הצלחה הכוללת סיפוק וגאווה במעשה ידיך. תלמיד האומנות מפעיל מיומנויות של חשיבה מופשטת, יישומית, מארגנת, ממיינת ומוכללת, המסייעות לו גם במגוון תחומי לימוד אחרים. בעולם משתנה במהירות, תחרותי ותובעני, תורמת האומנות לפיתוח האדם העתידי: גמיש, יצירתי, חושב, בעל יכולת פרשנית וביקורתית של המציאות ובעל אינטליגנציה רגשית.

חיים בסביבה חינוכית הפועמת ונושמת אמנות הם חיים אסתטיים ונעימים יותר, המטפחים בתלמיד ערכים של רגישות ומודעות למרחב, תוך חיזוק הקשר בינו לבין בית-הספר בו הוא לומד. מתוך המגע היומיומי עם סביבה תומכת אומנות הוא יפתח הרגלים וטעם של צרכן תרבות עתידי מיודע ומושכל.

מורה האומנות תורם לצוות המורים בבית הספר ולקהילה כאדם פתוח, רב-תחומי ויצירתי המשפיע על האווירה באופן חיובי. אנו רואים במורה האומנות דמות מרכזית בבית הספר; מחד, כיזם ומחולל של מגוון אירועי אומנות, כגון: תערוכות, הרצאות, מפגשי אומן, סיורי אומנות ומיזמים חזותיים המשתפים את קהילת בית הספר כולה, ומאידך, ככתובת רגשית משמעותית עבור התלמידים, ששיעורי האומנות מזמנים עבורם מפגש בלתי אמצעי וישיר עם המורה. 

כמו כן, מורה האומנות מסוגל לתמוך בכלל מורי בית הספר כיועץ מומחה בתחום ארגון מידע חזותי, לדוגמה בהכנת מצגות לימודיות, עיצוב פרסומים, עיצוב החלל ושיפור סביבות הלמידה. שילוב בין האומנות לבין תחומי הדעת השונים הוא הכרחי להבנת שפת היומיום בתרבות העכשווית, בה מסרים חזותיים הם שווי ערך למסרים מילוליים.

על מנת להגשים חזון זה, ובכדי להרחיב את היקף לומדי האומנות העיונית והמעשית במערכת החינוך כולה ובמקביל להעשיר ולהעמיק את לימודי האומנות, תוך התאמתם לעולם העכשווי, שמנו לנו למטרה להעצים ולטפח את מורי האומנות הפועלים בשטח במגוון דרכים ובמקביל לנסות ולהגיע למודעותם של מובילי מערכת החינוך, מנהלים וראשי רשויות, תוך הסברת חשיבותם של לימודי האומנות בכל מוסד במערכת. 

תקוותנו, כי עבודת שטח מסיבית תוביל גם לכך שבוגרי מכללות ואקדמיות לאומנות ימצאו את מקומם ואת פרנסתם כמחנכים לאומנות ויוכלו לקיים חיים ראויים של אומנים יוצרים ומורים מלאי אמונה וחדוות עשייה.

הנעת החינוך לאומנות היא, אם כן, תרומה משמעותית להמשך שגשוגה של זירת האומנות הישראלית כולה. אומנות זו, שנוצרת כאן באיכות ובכמות נדירות על אף ולמרות תנאים לא קלים, זכתה בעשורים האחרונות להערכה בינלאומית רבה ונציגיה משתתפים בתערוכות האומנות החשובות והמובילות בעולם.

לימודי האומנות החזותית נכללים במסגרת "מגמות מדעיות-עיוניות". "מגמת אומנות חזותית" מס' 4013, תתוקצב על פי אישור מפמ"ר. 

בהתאם לכך, יש למלא מצבת תלמידים בכל שנת לימודים במערכת מצבת תלמידים עדכון מגמות דרך מזכירות בית הספר. לאחר אישור המפמ"ר הכסף יועבר לבתי הספר.

מטרת תפקיד החונך, שמשרד החינוך מייחס לו חשיבות רבה ומצוות לכל מורה חדש וסטאז'ר היא מיטבית של מתמחים ומורים חדשים במערכת החינוך. 

  • יש חשיבות רבה ליצירת מאגר חונכים בתחום האומנות החזותית, שיעזרו למורים החדשים להקלט בבתי הספר וידגישו את הייחודיות והמאפיינים השונים של הוראת האומנות. 

בשנת תשפ"א, נפתח קורס חונכים בבית ברל. 

  • חונך - קורס בסיס 60 ש"ש. חונכי סטאז' חדשים חייבים בקורס זה. 
  • חונך מומחה – קורס 30 ש"ש.
  • חונך בכיר – קורס 30 ש"ש.

התגמול לחונכים הוסדר גם ברפורמת "עוז לתמורה". התגמול מהווה חלק מהשכר הפנסיוני בהתאם ליחס הבא:

  • מתמחה אחד %4.2 גמול מהשכר המשולב
  • 2 מתמחים %8.4 מהשכר המשולב
  • 3 מתמחים %2.7 מהשכר המשולב

מורים המבקשים לחנוך מתמחים בשנת הלימודים תשפ"ב: יש לוודא קיום התנאים הנדרשים למילוי תפקיד חונך המופיעים בחוזר מנכ"ל )9.2.5)

ועדת המקצוע להוראת אומנות חזותית

  • ד"ר ורד חרותי, ראשת תחום חינוך לאומנות בפקולטה לאומנויות, הדרשה לאמנות בית-ברל, ראשת הועדה

  • ד"ר סיגל ברקאי, מנהלת תחום דעת (מפמ"ר) אומנות חזותית במשרד החינוך, מרכזת הועדה

  • טלי גיל-שוורצברג, מרצה לחינוך לאומנות, מכללת אורנים

  • אסף (אסי) משולם, ראש החוג לאומנות, אוניברסיטת חיפה

  • נעה לאה כהן, מרצה במכללת אפרתה

  • פורת סלומון, מנהל ומייסד בית הספר הגבוה לאומנות 'פרדס', מורה ומרכז מגמת האומנות התיכונית "הללי" לבנות

  • איילה רייכרט, מפקחת לימודי מוזיקה בחינוך הממלכתי דתי, מתכללת תוכניות לימודים באגף אומנויות, משרד החינוך

נהלי מינוי ועדת המקצוע >>

פרטים ליצירת קשר

 

ד"ר סיגל ברקאי

מנהלת תחום דעת (מפמ"ר) אומנות חזותית

כתובת דוא"ל: sigalba@education.gov.il