דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

ספרות ממלכתי

דבר המפמ"ר

מורים יקרים, שלום

עמוס עוז בספרו החדש שלום לקנאים (2017), מספר על מורהו האהוב לספרות, שסיפר אגדה בכיתה:
"אב זקן מצווה לבנו: אם אתה מבקש מחסה מגשם ורוח, הקם לך אוהל או בקתה. אם אתה מבקש מקום לדור בו כל ימי חייך, בנה בית אבן. אם רצונך לדאוג גם לבניך ובני בניך אחריך, בנה עיר מוקפת חומה. אבל אם רצונך להקים בניין לדורות הבאים, כתוב ספר" ('אורות ולא אור' ע' 56).

אגדה זו היא תעודת הזהות שלנו, אומר עוז, לא בנינו פירמידות, ולא את חומת סין, לא הקמנו קתדרלות מרהיבות, כי יוצרי טקסטים מאז ומעולם היו היהודים, מספרי סיפורים ומנסחי רעיונות ששינו את יסודות המוסר. 

ואכן, בארון הספרים שלנו יש אוצרות של ידע וערך, יצירות מורכבות ועמוקות, שטובי המוחות הגו בשיא בשלותם המנטלית והנחילו לבני דורם ולדורות הבאים, בשפה העברית שמופלאה ממנה אין, בכושר חיותה כבר שלושת אלפים שנה. אלא שבעובדות אלה בדיוק טמונה גם הבעיה שאיתה אנחנו מתמודדים יום יום, מורים לספרות יקרים.

היום אנחנו עומדים מול עולם חדש, דור חדש, שיש לו שפה משלו, ושאופן החשיבה שלו מותאם אל המחר, כפי שאמר המשורר ג'ובראן חליל "פניהם קדימה, לא אחור, והם לא יתרפקו על האתמול" ("הילדים" בתוך הנביא). כמתווכים את הספרות, תפקידנו היום מורכב מאי פעם: מחובתנו לגשר בין עבר לעתיד, לדאוג שמורשתנו לא תדעך ותעודת הזהות שלנו לא תישכח, אך בו בזמן גם לפנות ללבם של התלמידים, למה שמעניין אותם ורלוונטי לחייהם.

שהרי נפש האדם זקוקה לרוח. אנחנו חיים בתוך סיפורים, מספרים לעצמנו את הסיפור שלנו, לומדים על עצמנו מסיפורים של אחרים. דבריה של אגי משעול מיטיבים לבטא את אחד מתפקידיה החשובים של הספרות: "זה משמח אותי מאד שיש לי הרבה קוראים, זה אומר שאני מצליחה בכתיבה להיות עד כדי כך "אני" כך שאחרים מוצאים בזה את עצמם" (שיחה עם ורד לי מתאריך 4/5/2012 בעיתון "הארץ"). הספרות מסבירה לקוראיה את עצמם ואת העולם, לא אגזים אם אומר שהספרות יכולה לקרב לבבות, ליצור שלום, לתקן עולם ונפש.

עלינו לחדש, להמציא את עצמנו שוב ושוב מחדש, יש להעז ולשנות, להשתנות ולהתגמש עם המציאות המשתנה. לנו, המורים לספרות, אין הזכות לשרות באזור הנוחות שלנו, לקדש רק את העבר החרוש היטב, ולהוקיר רק את המוכר. אינני אומרת להבעיר את גבעולי אשתקד, אינני מאמינה במהפכות. אבל יש להתארגן מחדש, לחשוב בפתיחות, והעיקר לא לפחד כלל לעשות מהספרות את מה שתלמידינו מצפים ממנה להיות עבורם, הזדמנות לחינוך ערכי, בדרך שמגיעה ליעד הנכון. לא פופולאריות אנחנו מחפשים. אנו, אנשי חינוך וספרות, הננו הציר שעליו מסתובבת מערכת החינוך במלוא מובן המילה. עלינו להבין זאת, להאמין בכך, ולפעול ככאלה.

ולכן בנפשנו הוא. אם לא יאהבו ספרות, לא יקראו ספרים, לא יתחברו אל שיעורי הספרות, לא נביא תועלת להם או לעצמנו, במקצוע שבחרנו להקדיש לו את חיינו, כמשמעותיים ומשפיעים.

אני נכנסת לתפקידי בתקווה לבצע אותו בצורה נכונה וראויה. אתם, המורים לספרות, הם הציבור שעבורו אני פועלת. כולנו יחד צריכים לראות לנגד עינינו את טובת הספרות במדינת ישראל, ואת טובת התלמידים שבאים בבוקר לבית הספר בשביל לשמוע מה שיש לנו לומר להם.


בברכה,
מירב בראוטבר-פסט

מה חדש

  • 17 אוגוסט: פורסם חוזר מפמ"ר ספרות ממלכתי לחטיבת הביניים ולחטיבה העליונה לשנת תשפ"א ב"חשוב לדעת"

חשוב לדעת

חוזרי מפמ"ר לשנת תשפ"א

 חוזר מפמ"ר ספרות תשפ"א לחטיבת הביניים 

 חוזר מפמ"ר ספרות תשפ"א לחטיבה עליונה

חוזרי מפמ"ר לשנת תש"ף

חוזר מספר 1, תש"ף - לחטיבות הביניים

חוזר מספר 1, תש"ף - לחטיבה העליונה​

תשע"ט

חוזר מפמ"ר מספר 1, תשע"ט - חוזר המיועד לכל העושים במלאכת הוראת הספרות בחטיבות הביניים.
חוזר מפמ"ר מספר 1, תשע"ט - חוזר המיועד לעוסקים בהוראת ספרות בחטיבה העליונה.

תשע"ח

חוזר מפמ"ר מספר 1, תשע"ח

תשע"ז

חוזר מפמ"ר מספר 1, תשע"זחוזר מפמ"ר מספר 2, תשע"ז - 'הסיפור השלם' – עדכון תכנית הלימודים בספרות (יישום המלצות ועדת ביטון)

'מפעל סופר אורח' הינו מפעל משותף למזכירות הפדגוגית – הפיקוח על הוראת ספרות, מנהל החינוך הדתי והמחלקה לספרות במשרד התרבות והספורט. מפעל זה נועד לקרב את התלמידים ליצירה הספרותית וליוצריה ולטפח את אהבת הקריאה באמצעות הפגשת תלמידים עם סופרים ומשוררים.

במסגרת המפעל ייפגשו סופרים ומשוררים עם תלמידים מכיתות ד’-י”ב בבתי הספר היסודיים והעל- יסודיים ברחבי הארץ. במפגשים אלו ישוחחו היוצרים עם התלמידים על יצירותיהם ועל עולמם כיוצרים וכן על יצירות ספרות הקרובות ללבם במטרה לקרבם אל עולם הספרות.

(לחטיבות הביניים ניתנת האפשרות לבחור סופרים גם מבתי הספר היסודיים).

בתי הספר שיכנסו לתכנית 'מפעל סופר אורח', יבחרו את הסופר או המשורר שעמו הם מעוניינים להפגיש את תלמידיהם מתוך רשימה זו. בפועל ניתן להיפגש רק עם יוצר אחד בלבד, אך יש לרשום בטופס הבקשה שלושה שמות על-פי סדר העדיפויות שלכם (הפיקוח על הוראת הספרות יעשה כמיטב יכולתו לשבץ את אחד מהיוצרים, בהתאם לבחירתכם ולסדר העדיפויות).

ההשתתפות במפעל 'סופר אורח' מוגבלת למספר מסוים של בתי ספר, בהתאם לתקציב. עדיפות תינתן לבתי ספר בעלי מדד טיפוח גבוה, וכן לבתי ספר שתלמידיהם לא זכו למפגש עם סופר-אורח בשנים האחרונות.

בכל מפגש בבתי הספר היסודיים ייפגש הסופר לשיחה עם שלוש קבוצות תלמידים שונות (עד 80 תלמידים בקבוצה). משך כל  שיחה הוא 45 דקות (שעה אקדמית). חלה חובת הפסקה של רבע שעה לפחות בין שיחה לשיחה. 

בכל מפגש בבתי הספר העל-יסודיים ייפגש הסופר לשיחה עם שתי קבוצות תלמידים שונות (עד 80 תלמידים בקבוצה). משך כל שיחה הוא שעה ומחצה. חלה חובת הפסקה של רבע שעה לפחות בין שיחה לשיחה. הביקור כולל 2 שיחות.

המפגשים עם הסופרים ימומנו על ידי משרד החינוך.

בתי הספר יישאו בהוצאות הנסיעה של הסופרים בהתאם לתקנון המפעל. בתי הספר המעוניינים להפגיש את תלמידיהם עם אחד היוצרים המשתתפים ב'מפעל סופר אורח' בשנת הלימודים הקרובה ימלאו את טופס הבקשה להצטרפות ל'מפעל סופר אורח', כאשר תיפתח ההרשמה.

חברי ועדת המקצוע להוראת הספרות בחינוך הממלכתי

  • פרופ' ניצה בן דב, אוניברסיטת חיפה, יו"ר וועדת המקצוע ספרות ממלכתי
  • גב' מירב בראוטבר-פסט, מנהלת תחום הדעת ספרות ממלכתי, מרכזת הועדה 
  • גב' ורדה אשכנזי, אחראית תוכניות לימודים, חברת הועדה
  • מר דרור משעני, אוניברסיטת תל אביב, חבר הועדה 
  • ד"ר יובל פז, סמינר הקיבוצים, משורר ומורה בתיכון "אלוני יצחק", חבר הועדה
  • פרופ' מירון איזקסון, אוניברסיטת בר אילן, חבר הועדה
  • ד"ר אושרה אלפסי, מנהלת כפר הנוער בן שמן, חברת הועדה 
  • גב' דפנה אדלר, מורה בתיכון לאומנויות, חברת הועדה
  • גב' מיקה בארי, מורה בתיכון הדרים, חברת הועדה
  • גב' ענבל קהן, הוראת הספרות, חברת הועדה
  • גב' עדי יהלומי משה, משרד החינוך, חברת הועדה
  • מר' אבי אקשוטי, מורה בתיכון אלדד בנתניה, חבר הועדה
  • גב' אושרה לרר-שייב, מנהלת היחידה לשוויון בין המינים במשרד החינוך, חברת הועדה
  • ד"ר יאיר מימון, אוניברסיטת חיפה, חבר הועדה

רשימת מדריכים לשנת הלימודים תש"ף

ארצי

מנח"י

ירושלים

חיפה

תל אביב

מרכז

דרום

התיישבותי (דרום)

התיישבותי (מרכז)

התיישבותי (ירושלים)

התיישבותי (צפון)

צפון

חלוקת בתי הספר למדריכות – תש"ף

מירב בראוטבר-פסט

מנהלת תחום דעת (מפמ"ר) ספרות ממלכתי

כתובת דוא"ל: meravbp@education.gov.il