חוזר מפמ"ר עברית למורי החינוך היסודי לקראת שנת הלימודים תשפ"א
בשנת הלימודים החולפת נאלצה מערכת החינוך להתמודד עם אתגר סבוך במיוחד, אתגר שהשפיע על חיי בית הספר ועל הוראת מקצועות הלימוד, ובכלל זה הוראת העברית. היה עליכם ללמד בתנאים חדשים עבורכם ועבור תלמידיכם, ולהציע פתרונות במצבים של חוסר ודאות. כמפמ"ר להוראת העברית בבית הספר היסודי, ברצוני להודות לכם על המאמץ המיוחד ועל המחויבות שלכם להקניה ולטיפוח של מיומנויות השפה בתקופת החירום הרפואי.
כידוע, גם שנת הלימודים תשפ"א צפויה להיות שנה מורכבת, ושומה על כולנו להיערך לקראתה. כמורים, רכזים, וכמדריכים לעברית, אתם מודעים היטב לחשיבותו של המקצוע ולצורך לקדם את מיומנויות השפה בשנה זו לא פחות מאשר בשנת לימודים אחרת. אומנם במקצועות מסוימים מוצע מיקוד וצמצום ההוראה לאור סדר העדיפויות שהמצב מחייב, אולם בתחום העברית אין אפשרות לעשות זאת. היכולת להתבטא בעל פה ובכתב, לקרוא ולהבין, עומדת בבסיס הלמידה של כל תחומי הדעת ואי־אפשר לוותר עליה או לדחותה. עם זאת, אפשר וצריך להתאים את הוראת העברית לתנאים שיכתיב לנו החירום הרפואי.
במיוחד אבקשכם לוודא שכלל תלמידי הכיתה מתקדמים כראוי ובהתאם ליכולותיהם, שהפערים אינם מתרחבים ושתלמידים מתקשים מקבלים את התמיכה הלימודית שהם זקוקים לה. תלמיד שמתקשה בקריאה יישאר מאחור. תלמיד שמתקשה בכתיבה לא יוכל להציג כראוי את ידיעותיו או לבטא את רגשותיו ודעותיו. תחושה של כישלון ושל תסכול עלולה להחמיר בימים של חירום ולהכביד עוד יותר על הלמידה של ילדים שחווים אותה. אנא, היו ערניים אפילו יותר מאשר בכל שנה, ועקבו אחר ההתקדמות של כלל התלמידים בכיתה.
בחוזר זה אעסוק בדגשים המיוחדים להוראת העברית בשנת הלימודים תשפ"א בכל כיתות בית הספר היסודי, אם בהוראה מקרוב או בהוראה מרחוק, בכיתת האם או בחלוקה ל"קפסולות". כבכל שנה, אכלול בו הפניות לחומרי למידה, לכלי הערכה ולפיתוח מקצועי.
להמשך קריאת חוזר מפמ"ר תשפ"א:
חוזר מפמ"ר תשפ"א
מיקוד למידה והמלצות להוראה לקראת שנת הלימודים תשפ"א
חוזרים קודמים
חוזר מפמ"ר תש"ף
חוזר מפמ"ר תשע"ט
חוזר מפמ"ר תשע"ח