דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

מגמת מידע ונתונים - DATA ANALYSIS

​דבר המפמ"ר

הקידמה והטכנולוגיה מציפים את העולם במידע רב.

אנו עדים לכך בעוצמה רבה בעידן הקורונה.

בתקופה זו של משבר אנו נחשפים מדי יום להחלטות המתקבלות על בסיסי נתונים שונים, המוצגים לנו בדרכים שונות, ומוגשות לנו כסיפור ויזואלי (storytelling, visualisation).

על מנת שאנו נדע להתמודד עם היצף המידע, להבין אותו, להפעיל חשיבה ביקורתית לגביו, וכן להפיק בעצמנו היצגים ויזואלים ותובנות אנו זקוקים לכלים ומיומנויות.

במסגרת הלימודים במגמה התלמידים מתנסים במיומנויות אלה תוך חקר של מידע אקטואלי ורלוונטי מעולמם בחקר מסדי נתונים.   

> התלמידים מתנסים בטכניקות כגון כריית מידע, ניהולו, ניתוחו בטכנולוגיות שונות והיצגו באמצעים שונים- דשבורד, והיצגי פרזנטציה בצד ניהול ידע והתייחסות להיבטים אתיים. התלמידים מתנסים בסטטיסטיקה תיאורית, שימוש בכלי ניתוח מסדי נתונים ברמות גבוהות ועוד.

הלמידה במגמה שמה דגש על פיתוח וחיזוק מיומנויות כגון:

חשיבה עצמאית ויזמית, למידה עצמאית, יצירתיות, למידה שיתופית, חשיבה ביקורתית, יכולת תכנון וחשיבה תהליכית.

בחינת הבגרות הינה מתוקשבת וכוללת שאלות ברמות יישום ואנליזה עם חומר פתוח.

פרויקט הגמר הינו דוח אנליטי תוך שימוש בדשבורד לויזואליזציה של נתונים והמלצות בעקבותיהם.

המגמה נלמדת בהיקף של 10 יח"ל ומיועדת לתלמידים מצטיינים בעלי יכולות שפתיות מעולות, וחשיבה אנליטית גבוהה, המעוניינים להיות גורם מפתח במקצוע נדרש מאוד בעולם הטכנולוגי של המאה ה 21.

חומרי המגמה עוברים תהליכי התאמה לחברה הערבית ולחברה החרדית.

בברכה

רונית נחמיה

מפקחת ארצית מגמת מידע ונתונים Data Analysis

בתקופה זו של משבר הקורנה אנו נחשפים מדי יום להחלטות המתקבלות על בסיס נתונים שונים, התקשורת מציפה אותנו באיורים, תרשימים, גרפים ואמצעים ויזואלים שונים, שצריך לדעת איך לקרוא אותם, ברשת מתרוצצות חדשות, שיש לבדוק היטב אותם, שאינן חדשות כזב (פייק ניוז), העולם מציף אותנו במערכות AI ( בינה מלאכותית) ועוד.

במסגרת הלימודים במגמה התלמידים מכירים את הנושאים הללו, המדוברים מדי יום באמצעי התקשורת השונים, ומתנסים במיומנויות של כריית מידע, איסוף, ארגון, ניהול, טכנולוגיות ניתוח, אבטחת המידע, שימור של מידע וייצוגו בדרכים מגוונות באמצעות מערכות מתקדמות תוך היכרות עם העולם הדיגיטלי מקרוב. בנוסף לכך, במהלך הלימודים התלמידים נחשפים לסוגיות התרבותיות והערכיות-חברתיות במרחב הדיגיטלי כגון: ניתוח רשתות חברתיות, הפצת מידע ברשתות חברתיות והתפשטות מידע.

המגמה מיועדת לתלמידים מצטיינים במקצועות רבי מלל ותלמידים בעלי אוריינטציה טכנולוגית ומדעית, המעוניינים לקבל כלים וידע, להיות גורם מפתח במקצוע נדרש מאוד בעולם הטכנולוגי של המאה ה 21 (Data Analyst).

בברכה,
רונית נחמיה



מה חדש?

חדש במידע ונתונים


חשוב לדעת

​מקצוע מבוא: מקצוע מדעי (פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מדע וטכנולוגיה לכל), או שפה זרה נוספת (ערבית, סינית, רוסית, פרסית).

מקצוע מוביל: מידע ונתונים.

מקצוע התמחות: ניתוח נתונים.

 

​בתי ספר שמעוניינים להגיש בקשה לפתיחת המגמה בבית ספרם נדרשים לפעול ע"פ ההנחיות הבאות:

  1. טרם הגשת בקשת פתיחת מגמה יש לבחון היטב את התאמת התלמידים למהות המקצוע ולתכניות הלימוד.

  2. הכנת תכנית הוראה תלת שנתית להוראת מקצוע המגמה בהסתמך על שעות המסגרת בכל מגמה.

  3. הערכות צוות הוראה להקמת המגמה – רכז מקצוע ומורים בעלי השכלה להוראת ההתמחות הרלוונטית. ניתן לפנות למפמ"רית לסיוע בחיפוש מורה.

  4. עיון בחוזר מנכ"ל המתייחס לפתיחת מגמה טכנולוגית.

  5. הגשת בקשה לפתיחת המגמה באמצעות אתר מוקד מקצוע 

  6. יש לצרף לבקשה את נספח הבקשה לפתיחת מגמה חתום על ידי הבעלות.

    • על גבי הטופס יש לציין מגמה מבוקשת "מידע ונתונים".

    • סמל המגמה- 3610.

    • בסעיף ההסמכה יש לציין בגרות.

    • הרכב תעודת ההסמכה המתוכנן יש לציין את מקצוע המבוא שנבחר. המקצוע המוביל הוא "מידע ונתונים" - 789  ומקצוע ההתמחות הוא "מידע וידע באינטרנט" 785.

    • הרכב תעודת ההסמכה הוא כנ"ל - תעודת הסמכה 3.3.

    • עיקרי הציוד ההתנסותי הוא מעבדת מחשבים.

  7. לאחר הגשת הבקשה תתבצע בדיקה יסודית מול בית הספר, ולאחריה יוחלט האם לאשר את המגמה.

  8. עדכון לגבי אישור או דחיית הבקשה יתקבל דרך מערכת מוקד מקצוע ובהודעת דואר אלקטרוני.

ועדת המקצוע מגמת מידע ונתונים

​יו"ר הוועדה פרופ' ניב אחיטוב

פרופסור אמריטוס באוניברסיטת תל אביב. בעבר, דיקאן הפקולטה לניהול, סגן נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה ומייסד המכון לחקר האינטרנט. חבר בוועדה של האקדמיה הישראלית למדעים שמטרתה להציע תכנית לתואר אקדמי ב-Data Science, והכשרה בנושא לכל הסטודנטים בכל הקמפוס. מייצג את האקדמיה הישראלית בוועדת CODATA הבינלאומית.

מפקחת המגמה - הגברת רונית נחמיה

מתחום האקדמיה

  • ד"ר אורית ציכנר - עוסקת בסוגיות חברתיות וערכיות במרחב הדיגיטלי. מובילה תחום שימוש נבון ברשת. פיתוח המגמה מתחילת דרכה.
  • ד"ר אלון הסגל - חוקר, מרצה וראש מרכז חדשנות. מתמחה בחדשנות חברתית, עסקית וארגונית מבוססת טכנולוגיות מידע ודיגיטל.
  • ד"ר יובל דרור - מרצה בבית הספר לתקשורת, סוציולוג וחוקר טכנולוגיה.
  • ד"ר משה לייבה - ראש הרשות ללמידה חדשנית, חוקר וסגל בכיר באקדמית תל אביב-יפו (תחום המחקר כריית נתונים בחינוך) וסמנכ״ל World ORT קדימה מדע
  • ד"ר הדר רונן - מרצה וחוקרת בתחום ממשק אדם מחשב HCI, ויזואליזציה של מידע וחווית משתמש
  • ד"ר ענבל יהב שנברגר - חברת סגל קבועה בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. חוקרת בתחום data science
  • סיגלית עדני - מנהלת מרכז המידע למדעי החברה ולחינוך מכון סאלד
  • דרור אוברמן - ראש תחום חינוך, הספרייה הלאומית
  • ד"ר אורלי סימון - ראש אגף שירותי קהל הספרייה הלאומית
  • פרופ' ג'ני בורנשטיין - מנהלת המחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר-אילן
  • פרופסור עדו גל (אמריטוס) - החוג לשירותי אנוש, אוניברסיטת חיפה. חוקר בתחום ניהול בארגוני שירות, חינוך לאוריינות סטטיסטית ומתמטית, והנגשת מידע כמותי לציבור.

מתחום החינוך

  • יעל גרינשפון - מנהלת תחום ארגון, פיתוח וניהול ידע, מינהל טכנולוגיות מידע, משרד החינוך
  • אהרון בן שימול - מנהל אגף חדשנות בעיריית חולון
  • אתי שמואלי - מנהלת את המגמה "גילוי ואיתור מידע דיגיטלי" בתיכון בליך בר"ג. מורה ומגישה לבגרויות במגמה בשלוש השנים האחרונות.
  • לזלי סלומון - מדריכה ארצית במגמה ומורה בשני בתי ספר
  • שי גרשון - מנהלת תחום חדשנות טכנו-פדגוגית רשת חינוך עתיד
  • גלית גולדברגר - מנהלת המכון לחדשנות בחינוך על שם גורלניק
  • רויטל רובין  - מנכלית עמותת סנונית
  • יואל רוטשילד - סמנכ"ל אורט ישראל למו"פ ולהכשרה

מתחום הממשלה

  • נאור מורג - ראש יחידת מידע ומודיעין עסקי במכון היצוא

מתחום הצבא

  • רס"ן ליאור שפיגלר - ראש מדור ניהול מידע וידע בחיל האוויר
  • רס"ן רעות קומימי גרשי - חיל התקשוב

מתחום התעשייה

  • ד"ר מוריה לוי - בעלת חברה לניהול ידע ודיגיטל ומרצה באונ' בר אילן
  • עדי חן מנקר - מנהלת החדשנת והידע בתעשייה האווירית
  • ישראל פרץ - מומחה ללמידה דיגיטלית באינטרנט- סמנכ"ל yschool
  • נורית כהן אינגר - מנהלת פיתוח ומערכות מידע סא"ל במיל' בתפקידה האחרון chief Data Officer של אגף התקשוב​
  • רם נוגרטן - חברת Ironsource
  • אבי שגיא - inovation starter
  • ד"ר נעם קוריאט - מנהל מחלקת ביקורת מערכת מידע בבנק דיסקונט ומרצה בבית הספר למנהל עסקים אוניברסיטת בר אילן במסגרת תוכנית MBA התמחות מערכות מידע.

רונית נחמיה

מפקחת על מגמת מידע ונתונים-Data Analysis

ממונה על התאמת מערכת החינוך למאה ה-21

טלפון: 050-6283909
דואר אלקטרוני: ronitne@education.gov.il


לזלי סלומון

מדריכה פדגוגית ארצית
טלפון: 054-6247044
דואר אלקטרוני: lesleysa@education.gov.il


נעמה מרוז

דיגיטל ותוכן
טלפון: 052-2512064
דואר אלקטרוני: naamameroz@gmail.com

The Data Analysis program for high-school major in Israel

The evolution of technology accelerates information overload, and we have witnessed this very strongly in recent years following the Corona Pandemic. At this time of crisis, we are repeatedly exposed to decisions that are based on different data sources. These decisions are often presented to us visually as a way to make the information more accessible. (storytelling, visualization) In recent years, the Data Analysis profession has risen to the top of the list of required jobs. The role of Data Analysts is to process vast amounts of data and transform them into datadriven recommendations.

To handle information load, visualize and understand data, produce meaningful insights, and exercise critical thinking tools and skills are needed. As part of the studies in the Data Analysis program for high school, students experience these skills while dealing with current and relevant information and exercising data-driven research methods Specifically, students experience a variety of techniques, such as Data Mining (DM), information management, information analysis (using different technologies), and information visualization with plots, dashboards, and presentations as they engage in knowledge management and address ethical issues. Students further learn descriptive statistics, using complex off-the-shelf data analysis tools and more.

Learning in the program is carried out in an innovative and experiential, 'hands on' learning concept that is adapted, among other things, to remote learning such as MOOC, Flipped Classroom, Problem Based Learning, and Gamification. Students also learn by watching short videos (micro-learning) and applying the information learned through challenging questions and tasks.

Learning in the program emphasizes developing and strengthening skills, such as independent learning, entrepreneurial thinking, creativity, collaborative learning, critical thinking, planning ability, and process thinking.

The Data Analysis program is a ten-study unit major (BAGRUT). It is intended for outstanding students with excellent verbal abilities and high analytical thinking who are interested in taking a pivotal role in the technology industry of the 21st century.

The final exam is computerized and includes open book questions, in which students must demonstrate their ability to find and apply information and knowledge.

The final project is an analytical report using a dashboard for visualizing data and deriving recommendations based on these data. Learning materials are currently in the process of being adapted to both Arab and ultra- Orthodox societies.

 

To learn more about the program

for further details

Ronit Nehemia

ronitne@education.gov.il

Supervises a high school data analyst program

Ministry of Education

Israel

 

The data analysis program includes the following topics:

Introduction to data analysis

Data Collection

The information pyramid

Search for information

Information evaluation

Data retrieve

Information Ethics

Data and information Analysis

Data governance

Descriptive Statistics

Excel

decision making and conclusions

knowledge management

Visualization

The power of visualization

Ways to display data

messaging

Visualization tools

Analytical research and Benchmark

Principles of scientific research​