
מהי למידה רגשית - חברתית?
למידה רגשית-חברתית- sel- -הוא התהליך באמצעותו רוכשים ומשתמשים ביעילות בידע, בכישורים, בעמדות ובמיומנויות הנדרשים כדי להתמודד עם אתגרי היום יום, להתפתח לאנשים סקרנים, בעלי יכולת להבין את רגשותיהם ואת רגשות האחרים, לקיים אינטראקציות חיוביות עם אחרים, לפעול מתוך מוטיבציה פנימית, להפגין גמישות מחשבתית, יכולת התמדה, וויסות רגשי והתנהגותי, ולקבל החלטות אחראיות.
לפניכם שני סרטונים המסבירים את הרעיונות המרכזיים העומדים בליבה של הלמידה הרגשית חברתית:
למידה רגשית וספרות- הילכו יחדיו?
למעשה, אין מקצוע מתאים מהוראת הספרות להנחלת עקרונות הלמידה הרגשית חברתית.
דוגמאות לדרכי הוראה של יצירות שניתן דרכן ללמד sel:
1. חיזו בטטה/ לב לדעת
שימוש במודל "חלונות ג'והארי" מיומנויות: חיזוק התפיסה העצמית והמודעות העצמית דרך ניתוח הסיפור.
2. "מבצע אחים"/ רונית לוינשטיין מלץ. במערך הלמידה שכתבה יונית מסורי נמצא שימוש בכובעי החשיבה של דה בונו. מיומנויות: קבלת שונות וגיוון, כבוד והכלה לעמדות שונות, עבודה בשיתוף פעולה וזיהוי רגשות.
3. "את אחי אנוכי מבקש"
יחידה במחולל הוראה(אדוה פלק)- שימוש במודל החוסן "גשר מאחד".(עדיין לא עלה לאוויר)
4. "נקמת הילד המגמגם"-
מערך בין תחומי בנושא שיוויון. (כתבה: מירב ראובנוף)
מיומנויות: פיתוח אמפטיה והכלה של השוני.
5. האוצר מתחת לגשר והשיר "גשר"
יחידת :"על חולמים וחלומות" במחולל ההוראה(מאת: אילת בן זקן)- למידת האוצר מתחת לגשר והשיר "גשר" של סטאף.
מיומנויות: עידוד מוטיבציה, זיהוי חוזקות, הצבת מטרות