מטלת הביצוע באזרחות מקשרת באופן מעשי בין הלימודים התיאורטיים באזרחות ובין המציאות היומיומית מחוץ לכתליי הכיתה. בשנה"ל תשע"ז נמשיך להפעיל תכנית ייחודית ליצירת מטלות ביצוע משותפות באזרחות. שותפים לתוכנית זו בתי ספר ממלכתיים וחמ"ד - תיכונים, אולפנות וישיבות תיכוניות. במפגש מסוג זה הופכים לימודי האזרחות לבעלי משמעות קיומית ומעשית של חיים בצוותא במדינה יהודית ודמוקרטית. התכנית מתנהלת מתוך שיח קשוב ומכבד ומהווה גשר לחיים משותפים. תלמידים שהשתתפו בתוכנית העידו שהמפגשים המשותפים עם תלמידים בעלי דעות והשקפות אחרות היוו עבורם חווית למידה אחרת ומעוררת חשיבה וליבון ערכי. תלמידים ומורים כאחד היו שותפים למחשבה כי המאחד והמקשר בין רבדי החברה מהווה נדבך חשוב בעיצוב זהותם היהודית, החינוכית והאזרחית של התלמידים.
הוכנסו לתכנית חידושים מאתגרים ומרתקים למורים ולתלמידים המעוניינים לעסוק בסוגיות אקטואליות ברמה הלאומית וברמה העירונית- קהילתית. התכנית בהובלת הפיקוח להוראת האזרחות והמפ"א על אזרחות בחמ"ד ובתמיכת קרן אבי-חי בשיתוף עם עמותת "גשר" .
בשנה"ל תשע"ז בשיתוף ארגון גשר נפתח אתר מקצועי לשימוש המורים והתלמידים המשתתפים במטלות הביצוע, כחלק מאתר אזרחות הראשי. בו יפותחו מערכים והפעלות ייעודיות לשימוש מורי האזרחות במסגרת המטלה, על פי בחירתם וצרכיהם.
פיתוח כלים טכנולוגיים לשימוש של מורי האזרחות במסגרת המטלה. כלים אלו ישמשו את המורים בעבודה מתוקשבת של המטלה.
מטרות מטלת הביצוע המשותפת
העמקת דיון ושיח מתון ומעמיק בנושאי זהות יהודית / ישראלית.
מפגשי הכרות אישית וחיבור בין מגזרים שונים. יצירת סדרת מפגשים חווייתית, משמעותית ותהליכית בין בני הנוער, אשר תסייע בצמצום סטריאוטיפים והעמקת ערכי הפלורליזם הסובלנות וההסכמיות.
כתיבת מטלת ביצוע משותפת לנוער דתי וחילוני באזרחות, בתחומי עניין שונים הנוגעים בשאלות אזרחיות בדגש על שאלות זהות וצביון המדינה ועל הקשר בין יהדות ודמוקרטיה.
ביצוע המטלות באמצעות שילוב ייחודי וראשוני של משימות מתוקשבות ושימוש בחומרים טכנולוגיים, לצד המפגשים הבלתי אמצעיים.
מבנה התוכנית
א. מסלול ראשון - בדגש על תכני עיון ושיח עם אישי ציבור ודיון בשאלות וסוגיות העוסקות בקיומה ובצביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בעקבות מפגשי תלמידים עם דמויות ציבוריות, הקשורות להוויה והעשייה החברתית במדינת ישראל, ולאחר דיון בהובלה ובשיתוף של מורי האזרחות. בסיכום התהליך תכתב מטלת ביצוע משותפת שתציג את עיקרי תובנות התלמידים מן המפגש והשיח.
ב. מסלול שני - דגש על מפגש לימודי ואישי בין התלמידים לצורך משימת כתיבת מטלת ביצוע שתעסוק בסוגיה אזרחית לבחירת התלמידים ובליווי מוריהם. מפגשים אלו ילוו גם הם בפתיחה ומפגשי הכרות וזהות שיועברו ע"י מדריכי גשר, ובהמשך בשיתוף-פעולה של המורים לאזרחות לצורך כתיבת המטלה.
בשני המסלולים – יקבלו בתי הספר מפגשים המסובסדים ע"י ארגון 'גשר', ובהם פתיחה של משחקים חווייתיים של הכרות וזהות ויועברו בבתי הספר השונים ע"י מדריכי "גשר" . לבתי הספר המעוניינים – יאורגנו סמינריונים של יום או יומיים הכוללים לינה באכסניה בעלות סמלית לתלמיד.