ההערכה הבית ספרית באזרחות תעשה ע"י מטלת הביצוע שתהווה 20% מהציון הסופי.
מטלת הביצוע מבוססת על נושאים ומושגי יסוד מתוך תכנית הלימודים בהוראת האזרחות, ולכן ההנחיה היא כי ניתן להוביל כתיבת מטלה רק החל מהמחצית השנייה של השנה הראשונה להוראת אזרחות לבגרות.
לאחר צבירת ניסיון מקצועי של חמש שנים בבקרה על מטלת הביצוע, ערכנו לימוד וחשיבה בצוות ההדרכה, לקראת עריכת מחוון גנרי. מטרתו של המחוון הגנרי היא פתיחת אפשרויות של הערכה חלופית למטלת הביצוע, תוך שמירה והדגשה של ארבע אבני היסוד של המטלה.
במיוחד יצרנו איזון מתאים בין החלק האקדמי של המטלה לחלק של הביצוע והשינוי האזרחי. המחוון החדש מאפשר גמישות פדגוגית בהתאם לצרכי התלמידים ועל פי שיקול הדעת המקצועי של המורים בשטח.
החל משנת תשע"ז יתאפשר לבית הספר לעצב את מטלת הביצוע הבית ספרית על פי שיקול דעתם של מורי בית הספר ובהתאם לרעיונות הפדגוגיים הייחודיים להם, כל זאת תוך הקפדה על מימוש הרציונל ורכיבי המטלה המוצגים במחוון זה. ביצירת כל מטלה יש לשלב את ארבעת אבני היסוד לאורך כל תהליך הלמידה וההערכה.
דגשים למורה
העבודה הינה קבוצתית אך הציון הניתן לכל תלמיד הוא אישי. כל תלמיד מחויב להשתתף בכל אחד משלבי העבודה על מנת שיוכל לקבל ציון עובר על אותו חלק.
מספר התלמידים המתאים לקבוצת עבודה הוא 2-5 (הרכב החורג מכך מצריך אישור מדריך מראש).
רצוי לערוך יום מסכם להצגת מטלות הביצוע בפני קהילת בית הספר.
בתי ספר המעוניינים ליצור מטלת ביצוע שלא בהתאם למחוון הגנרי נדרשים לקבל אישור מראש מן המדריך הבית ספרי.
הבקרה למטלה, בהתאם למחוון החדש, תתמקד בבחינת קיומם האיכותי של ארבעת היסודות. על כן, בבקרה יידרשו התלמידים להציג את הדברים הבאים:
- הצגת הבעיה האזרחית הנבחרת (תיאור הבעיה כולל הרקע לבחירתה וההקשר המושגי).
- העבודה הכתובה.
- התייחסות בע"פ/בכתב לעבודת הצוות של התלמידים.
- הפתרון המוצע והתוצר שבוצע בפועל.
כל עוד מופיעות ארבעת אבני היסוד- לצוות המורים אוטונומיה לקבוע את הניקוד במחוון.
ציון מינימום לכל אחד מחלקי המחוון הוא 15%.
מצורפת במחוון זה המלצת הפיקוח לציון בכל אחת מאבני היסוד.
דף ציינון למטלות ביצוע על פי המחוון הגנרי
מחוון תלקיט
מחוון מוניטור מקומי
מחוון "פוליטיקה עכשיו"