תכניות הממירות היבחנות בהיקף של 2 יחידות לימוד
במקצוע האזרחות קיימות שתי מסגרות מרכזיות המפעילות תכניות הוראה-למידה-הערכה המאפשרות להמיר את ההיבחנות
באזרחות בהיקף של 2 יח"ל (גם בחינה וגם מטלת ביצוע).
שתי המסגרות מבוססות על תכנית הלימודים (תכנים ומיומנויות), אך מאפשרות דגשים נוספים ודרכי הערכה חילופיות.
הערכה חלופית באזרחות היא תוכנית רחבת היקף וייחודית. בתי ספר רבים בוחרים לפתח תוכניות שמאפשרות למידה אחרת. מקצוע האזרחות מוביל בתחום זה במזכירות הפדגוגית כמקצוע רלוונטי ואקטואלי. אנו מקדמים בברכה מורים מובילים המבקשים להשפיע ולקדם למידה משמעותית בבתי הספר. כל תוכנית בית ספרית מסוג זה חייבת אישור מפמ״ר.
1.תכנית תמ"ר
התכנית פועלת במסגרת המזכירות הפדגוגית ומפמ"ר אזרחות.
הלמידה במסגרת תמ"ר מקדמת העמקה בחומר הלימוד, כישורי למידה עצמאיים ומיומנויות חקר וחשיבה מסדר גבוה.
התוצר המרכזי במסגרת תכנית תמ"ר הוא עבודת חקר / פרויקט למידה עצמאית / מיזם חקר אותו כותבים התלמידים בהנחיית מוריהם. וזאת בנוסף לבחינה בית ספרית באישור מפמ"ר ותוצרים נוספים, המרכיבים את ציוני התלמידים וממירים את בחינת הבגרות החיצונית ואת מטלת הביצוע.
במסגרת תכנית תמר קיימים שלושה מסלולים:
מסלול חקר, מסלול מיזם חקר ומסלול "לומד עצמאי"
הצטרפות לתכנית מותנית בעמידה בתנאי סף, והיא טעונה אישור מראש של הפיקוח על לימודי האזרחות ומחייבת הדרכה צמודה והשתתפות בהשתלמות ייעודית באזרחות.
http://meyda.education.gov.il/files/Ezrachut/tamar.pdf
א. מסלול חקר
במסלול זה מושם דגש על הקניית מיומנויות חקר. בנוסף לתכנים רוכשים התלמידים מיומנויות חקר בסיסיות וכותבים עבודת חקר בהיקף של 1 יח"ל, שמוערכת גם ע"י בוחן חיצוני. בנוסף הם נבחנים בבחינה בית-ספרית באישור מפמ"ר, הכוללת את נושאי הלימוד ומיומנויות חקר שנקבעו מראש ע"י הפיקוח. פירוט בטבלה
ב. מסלול מיזם - חקר
במסלול זה מושם דגש על הקניית מיומנויות חקר ומיומנויות של מעורבות ועשייה אזרחית-חברתית (התמודדות עם בעיות אזרחיות וביצוע תוצרים אזרחיים). במסגרת התכנית רוכשים התלמידים מיומנויות אלה וכותבים מיזם-חקר בהיקף של 1 יח"ל, שמוערך גם ע"י בוחן חיצוני. בנוסף הם נבחנים בבחינה בית ספרית באישור מפמ"ר, הכוללת את נושאי הלימוד, מיומנויות חקר ומיומנויות הקשורות לביצוע תוצרים אזרחיים כפי שהוגדרו מראש ע"י הפיקוח. פירוט בטבלה
תכנית מיזם החקר
טופס להגשת הצעה למיזם
ג. מסלול "לומד עצמאי"
רציונל- מטרת על
מתוך הכרה בחיוניותה של מעורבות התלמיד בתהליכי הלמידה להבנה מעמיקה, מעורבות רגשית וערכית, וטיפוח יכולות לימוד עצמאיות; מבקשת תכנית הלומד העצמאי להעצים את הכשרת התלמיד כלומד עצמאי באמצעות הוראה המכוונת ללמידה פעילה של התלמיד. הנעתם, תמיכתם והטמעתם של דגשים אלו תיעשה באמצעות תכנית לימודים בית ספרית המותאמת ליעדים פדגוגיים אלו, מטלות הערכה ובכללן, בחינה בית ספרית באישור המפמ"ר, שיתנו דגש על המיומנויות הרלוונטיות, ופיתוח וליווי מקצועי מותאם הכולל השתלמות ייעודית, ומפגשים מלווים לכל אורך התכנית.
צוות מדריכי תוכנית תמ"ר:
תמיר לוי-סבג - מוביל תכנית תמ"ר אזרחות 0504551477 levyt10@walla.com
נעמה סורקיס-קוניץ – מובילת חלוצי הערכה ולומד עצמאי באזרחות 0526176641 naamask@gmail.com
פלסטין חמדאן - מדריכת תמ"ר לחברה הערבית 0542554820 falasteen.h79@gmail.com
שרית אלוני - מדריכת חלוצי הערכה 0544413370 saritaloni@gmail.com
2. תכנית "חלוצי הערכה"
התכנית פועלת במסגרת המנהל הפדגוגי.
במסגרת תכנית הלמידה המשמעותית, בתי"ס יכולים להציע תכנית לימודים חלופית בהיקף של 2 יח"ל הכוללת
הערכה חלופית מתאימה.
התכנית מבוססת על תכנית הלימודים באזרחות, עם דגשים על ערכים, מיומנויות למידה ואסטרטגיות הוראה,
המקדמים למידה משמעותית, ייחודיים לביה"ס ומותאמים לתלמידים.
ההצטרפות לתכנית טעונה אישור של ועדת היגוי מטעם המנהל הפדגוגי, ע"פ קריטריונים שנקבעו לכלל
מקצועות הלימוד ומותנית באישור הפיקוח על האזרחות. ניתן להכיר את תוכנית חלוצי הערכה באתר המינהל הפדגוגי.
תנאי סף להצטרפות לתכנית הערכה חלופית