מחוון המושגים נועד למורה. מטרתו למקד, בצורה בהירה, את הנדרש להגדרה בסיסית של מושגי היסוד בבחינת הבגרות, ולאפשר לכל אחד ואחת ממורי האזרחות- המלמדים על פי ספרי הלימוד השונים המאושרים להוראה – לדבר בשפה משותפת.
המחוון מתייחס לדרישות בחינת הבגרות בחלק של זיהוי המושגים והצגתם בלבד והוא נועד לקדם שקיפות ובהירות, ולוודא שכל רכיבי ההגדרה המחייבים מוכרים לכלל המורים. בהגדרת המושגים ניתן להשתמש במילים נרדפות נוספות, בלשונו של התלמיד, ובלשון ספרי הלימוד השונים כך שיתאימו להגדרה וישקפו את הבנת המושג. בכל מקרה, כל תשובה מלאה המופיעה בספרי הלימוד ומתייחסת לכל רכיבי המושג תתקבל בבחינת הבגרות.
אנו מבקשים להדגיש שהערכת הבחינה מתייחסת להבנה שמפגינים התלמידים בכתיבת תשובותיהם, וליכולותיהם לבטא מיומנויות נוספות בבחינה הבאות לידי ביטוי בשאלות המציגות אירוע אקטואלי או מאמר טיעוני שלא נלמד מראש, ובשאלות עמדה. לשם כך נדרשות מן התלמיד מיומנויות של הבנה, איתור מידע, הבחנה בין עובדות לדעות, ניתוח האירוע והצגתו בצורת תשובה במבנה אחר (זיהוי, הצגת מושג, ביסוס וקישור).
למועד חורף תשע"ח
מחוון המושגים - עברית
למועד קיץ תשע"ח
מחוון המושגים בעברית pdf
מחוון המושגים בעברית word
למועד חורף תשע"ט
מחוון המושגים - עברית pdf
מחוון המושגים - עברית word
מחוון בערבית