מבנה שאלון הבחינה העיונית בהערכה חיצונית (שאלון 037387 או 037381)
להלן פירוט מבנה השאלון של הבחינה העיונית אשר מוערכת בהערכה חיצונית (משקלה 55% מתוך 70%).
פרק ראשון: תשע שאלות חובה
שאלות 1 - 8: שמונה שאלות המכילות סעיפים רב בררתיים בכל נושאי הלימוד. חובה לענות על כל השאלות.
כל שאלה מקנה 2.5 נקודות. בסך הכל : 20 נקודות.
שאלה 9: שאלת מאמר על קטע לא מוכר (אנסין). חובה לענות על כל הסעיפים.
השאלה עוסקת באוריינות כימית. שאלה זו הינה ברוח האופק הפדגוגי לקידום אוריינות מדעית ולשונית, ומיומנויות חשיבה ברמה גבוהה.
שאלה זו מקנה 20 נקודות.
פרק שני: חמש שאלות פתוחות
שאלות 10 - 14: חמש שאלות פתוחות העוסקות בכל נושאי הלימוד מה- 70%.
התלמיד יבחר וישיב על שלש שאלות פתוחות מתוך חמש.
כל שאלה מקנה 20 נקודות.
דף נוסחאות נלווה לשאלון 55% מתוך 70%
הערכה בית ספרית 30%
דרכי הערכה ודיווח של ה - 30%
דיווח ההישגים על ה - 30% יכול להיות בשילובית (אפליקציה או מחשב) או דרך מערכת הדיווח הבית ספרית (מנבסנ"ט smartschool משוב וכדומה).
מומלץ כי ההערכה הבית ספרית תהיה הערכה חלופית המלווה בהנחיות ברורות ובמחוונים מתאימים, כולל המחוונים המעודכנים של מעבדת החקר בכימיה (עודכן בקיץ תשע"ח, 2018). מומלץ כי החלק היחסי של החלק הראשון הבסיסי של מעבדת החקר יהיה 10% מתוך ה- 30%.
בקבצים הבאים מפורט מתווה להערכה בית ספרית 30% בכימיה לצורך דיווח בשילובית בדגש על מיומנויות.
מתווה להערכת 30% למעבדת החקר
מתווה להערכת 30% למיני מחקר
דף נוסחאות נלווה לתהליך ההוראה של ה- 30%
תיק מורה
כל מורה מתבקש להכין תיק מורה המתעד את הוראת ה- 30%. בתיק המורה ירוכזו תכנית העבודה להוראת ה- 30%, דוגמאות הערכה מגוונות של תלמידים על התכנים של ה- 30%, בצירוף ההנחיות שניתנו לתלמידים והמחוון.
תיקי תלמידים
לכל תלמיד יהיה תלקיט של כל העבודות אותן הגיש למורה במסגרת ה- 30%. יש לשמור את כל העבודות שהגישו התלמידים במשך 3 שנים.
תיק המורה ותיק התלמיד במסגרת ה - 30% יכולים להיות תיקיות וירטואליות במחשב.
המלצות לדרכי הוראה והערכה של ה - 30%
מומלץ כי בתכנון ההוראה המורים יתייחסו לארבעה ממדים של גיוון ההוראה והלמידה המשמעותית המבססת ומרחיבה את למידת החקר, תוך שימוש במחוונים מתאימים, כמפורט להלן:
- ידע מדעי מעמיק בכימיה – ידע המתייחס לכל הנושאים העיוניים שנלמדו. מומלץ להעריך ידע זה בהערכה חלופית.
- מיומנויות חקר - הכוללות הערכה של מיומנויות כגון: ניסוח שאלות חקר, איסוף מידע לרקע עיוני בנושא מסוים, עיבוד תוצאות, עבודה קבוצתית (3-4 תלמידים בקבוצה) וכדומה. בממד זה נכללת גם מעבדת החקר הבסיסית.
- עבודה מעשית – עבודה המאפשרת מגוון פעילויות כגון: סיור לימודי, ניסויים (שאינם חקר), ביצוע סקר, פגישה עם מדען הכוללת הכנה וסיכום, ביקור במוזיאון, הכנת סרטון, כתיבת כתבה ועוד.
- הצגת תוצרים (פרזנטציה) ורפלקציה – הצגת תוצרים באופנים שונים: פוסטר, מצגת, תערוכה, ניסוי הדגמה המבוצע על ידי תלמידים וכדומה. בממד זה ניתן לשלב הצגה של תלמידים שמתקיימת באירועים שונים כגון: יום שיא בכימיה, כנס תלמידים, ערב מגמה עם הורים, כנס הסיום של פרויקט "יש לנו כימיה" וכדומה.
הרפלקציה צריכה להיות כתובה ועליה להתייחס לתהליך שעבר/ה התלמיד/ה בהיבטים שונים של עמ"ר: (ערך, מעורבות, ורלוונטיות), וכן בהיבטים רגשיים, חברתיים, ולימודיים.
דוגמאות לפעילויות להערכה חלופית ניתן למוצא באתר של המרכז הארצי למורי הכימיה.
ניתוח בחינות בגרות משנים קודמות
מדי שנה קבוצת מורים בראשותה של זיוה בר-דב מבצעת ניתוח סטטיסטי ואנליטי של בחינת הבגרות.
הניתוח נערך לבחינות בהיקף של 3 יחידות לימוד (רמה רגילה) שאלון: 37303 ולשאלון השלמה מ - 3 ל - 5 יחידות לימוד (רמה מוגברת) שאלונים: 037201 ו - 037202.
החל משנת 2016 הניתוח נערך לשאלון 037381 בהיקף 55%.
הניתוח מאפשר איתורן של שגיאות אופייניות וקשיי למידה של תלמידים, ומציאת דרכים להתגבר עליהן.
ריכוז ניתוח בחינות בגרות משנים קודמות - קובץ להורדה.
בנוסף, ניתן למצוא את פרסום הממצאים במרכז הארצי למורי הכימיה
קישורים לשאלוני בחינות בגרות קודמות
שאלוני בגרות משנים קודמות ניתן לאתר בפורטל תלמידים