להלן מכתב מטעם מפמ"ר כימיה ד"ר דורית טייטלבאום המפרט את
נוהלי מילוי טפסים על הבחינה בע"פ ודיווח על 30%
בהמשך מפורט מידע על ההכנות לבחינה, על מהלכה ועל אופן דיווח הציונים. כמו כן מצורפות שאלות לדוגמא והכלי להערכה .
אנא, קראו בעיון את המסמך המצורף בעיון ופעלו בהתאם להנחיות.
ציון הבחינה בע"פ מהווה 70% מציון התלמיד במעבדת החקר (טופס 9588)
בשאלות, נא לפנות אל:
אורית ויינשטוק
יונת שמאי
עדינה שינפלד
מטרת הבחינה
לבדוק באיזו מידה התלמידים בקיאים במיומנויות החקר וברקע המדעי הקשור לניסויים שביצעו.
מועד הבחינה
המורה המלמד יתאם עם המורה הבוחן את תאריך הבחינה בעל-פה.
הבחינה בעל-פה תתקיים עד שבועיים לפני תאריך הבחינה בכתב.
משך הבחינה: 15- 20 דקות לכל תלמיד. יש לפנות יום במערכת (ואם יש צורך, יומיים) לכל קבוצת לימוד (תלוי במספר התלמידים בקבוצה).
ההכנה לבחינה
התלמיד
יכין את תיק העבודות לבדיקה.
יבחר 3 ניסויי חקר מכיתה י'- י"ב: שני ניסויים ברמה II מלא ועוד ניסוי חקר ברמה II חלקי, או שלושה ניסויים ברמה II מלא, או ניסוי אחד ברמה III.
יבקש מהמורה המלמד אישור על הניסויים שבחר.
יכיר את הרקע המדעי ואת שלבי החקר של הניסויים שביצע במסגרת המיני מחקר וידע להתייחס בביקורתיות לכל שלבי הניסוי.
יכין העתק של המיני מחקר. לבחינה הקבוצתית התלמיד יכין מצגת או פוסטר נלווה למהלך הבחינה.
המורה המלמד
מה צריך לשלוח לבוחן החיצוני:
יש לשלוח את הנושאים של ניסויי החקר ותתי פרקים (נקודות חשובות) של הרקע מדעי הרלוונטי לניסויים.
ישלח מראש למורה הבוחן את רשימת הנושאים של המיני מחקר , תתי פרקים של הרקע המדעי הרלוונטי, ויפרט, במידת האפשר, את רמת ההעמקה של הרקע המדעי.
יכין, עבור כל תלמיד, גליון רלוונטי בקובץ האקסל המצורף בהמשך.
יתאם את מועד הבחינה עם המורה המלמד וידאג לעדכון התאריך בשילובית.
המורה הבוחן
יתעדכן ברשימת הנושאים של הניסויים שבוצעו על ידי התלמידים, ייכנס לפורום של מיני מחקר ויתעדכן בשאלות המחקר שאושרו לתלמידים לביצוע ובראשי הפרקים של הרקע המדעי.
אפשרויות היבחנות:
קיימות שתי אפשרויות להיבחנות:
בחינה יחידנית בע"פ או בחינה קבוצתית בע"פ. באפשרות המורה להחליט באיזו שיטה תלמידיו ייבחנו. רצוי שכל קבוצת התלמידים תיבחן באותה שיטה. יחד עם זאת, במקרים מיוחדים ניתן לבחון חלק מהתלמידים בבחינה יחידנית וחלק אחר בבחינה קבוצתית. המורה הבוחן יבחן לפי הבחירה של המורה המלמד.
שיטה א' -בחינה יחידנית בע"פ
מהלך הבחינה
- הבחינה בעל-פה תתנהל באווירה נעימה ונינוחה.
- הבחינה תתקיים בנוכחות המורה המלמד. משך הבחינה: 15 - 20 דקות לכל תלמיד.
- המורה הבוחן יעיין בתיק התלמיד לפני הבחינה לשם התרשמות כללית.
- השאלות תשאלנה על-ידי המורה הבוחן בלבד.
- במהלך הבחינה תיק התלמיד ימצא בידי הבוחן. בידי התלמיד יהיה עותק של דו"ח המעבדה של המיני מחקר. אין להוסיף מידע לעותק של הדו"ח אשר לא הופיע בדו"ח המקורי. במהלך הבחינה התלמיד רשאי לעיין בדו"ח של המחקר.
- המורה הבוחן ישאל בסך הכול 6- 8 שאלות: 5 - 6 שאלות הקשורות לשלבי החקר ולרקע המדעי, 1 - 2 שאלות רפלקטיביות. (יש לשאול שאלות פתוחות וכלליות יחסית, ולא לרדת לפרטי פרטים).
- רוב השאלות תתמקדנה במיומנויות החקר, אך המורה הבוחן לא חייב לבחון על כל מיומנויות החקר.
- מומלץ להתחיל את הבחינה עם שאלות רפלקטיביות.
- השאלות הבודקות ידע מדעי יהיו ברמה הנדרשת על-ידי תוכנית הלימודים ובהתאם לרמת ההעמקה שהמורה המלמד מסר.
- המורה הבוחן ישאל שאלות על ניסוי אחד או על שני הניסויים, בהתאם להתפתחות הבחינה.
- המורה הבוחן יעריך את התשובות של כל תלמיד. ציון זה מהווה 70% מהציון של התלמיד ב- 15%.
שיטה ב' - בחינה קבוצתית בע"פ
למה כדאי?
- הקניית מיומנויות עמידה והצגה מול קהל בעת הצגת הניסוי.
- ארגון מידע- הכנת מצגת בהירה מאלצת את התלמידים לארגן את המידע באופן שיטתי ובהיר, תוך שימוש בכותרות ובתתי-כותרות.
- חיסכון ויעילות בזמן – השימוש במצגת חוסך זמן לבוחן בקריאת הניסוי ומאפשר הצגה של תרשימים, טבלאות וצילומים.
- הגברת עניין וסקרנות – מצגת משנה את צורת ההיבחנות, ויוצרת שפה עשירה של סימנים המאפשרת לגוון את העברת המסרים.
- מאפשרת הזדמנות להעביר את המידע או הרעיון בצורה שמתאימה לנושא.
הנחיות כלליות לבחינה קבוצתית בעל-פה:
- הבחינה בעל-פה ברמה III כקבוצה תתנהל באווירה נעימה ונינוחה.
- המורה הבוחן יעיין בתיק התלמיד לפני הבחינה לשם התרשמות כללית.
- השאלות תשאלנה על-ידי המורה הבוחן בלבד.
- במהלך הבחינה תיק התלמיד ימצא בידי הבוחן.
- בידי כל תלמיד יהיה עותק של דוח המעבדה של המיני מחקר.
- אין להוסיף מידע לעותק של הדו"ח אשר לא הופיע בדו"ח המקורי..
- במהלך הבחינה התלמיד רשאי לעיין בדוח.
- הבחינה תתקיים בנוכחות המורה המלמד.
- משך הבחינה: כ- 30 דקות לקבוצה המונה 2 תלמידים וכ- 45 דקות לקבוצה המונה 3 תלמידים.
מהלך הבחינה
הקבוצה תציג את המיני מחקר - רמה 3 באמצעות מצגת או פוסטר מדעי.
זמן ההצגה יהיה כ- 10 דקות. הבוחן לא יפריע לתלמידים בזמן הצגת המצגת.
לאחר סיום ההצגה התלמידים יבחנו כיחידים. המורה הבוחן ישאל בסך הכול 6- 8 שאלות: 5-6 שאלות הקשורות לשלבי החקר ולרקע המדעי, שאלה רפלקטיבית אחת, 1-2 שאלות הנוגעות לרקע המדעי . (יש לשאול שאלות פתוחות הנוגעות לרקע המדעי של הניסוי כפי שהוצג במצגת ומוצג בדו"ח).
דגשים לגבי תוכן הבחינה
מומלץ להתחיל את הבחינה עם שאלה רפלקטיבית.
רוב השאלות תתמקדנה במיומנויות החקר, אך המורה הבוחן לא צריך לבחון על כל מיומנויות החקר.
השאלות הבודקות ידע מדעי יהיו ברמה הנדרשת על פי ההצגה ועל פי הרקע המדעי בדוח.
הערכת התלמיד בשאלון 037376 -בחינה יחידנית על מיני מחקר רמה 3
התלמיד יוערך על פי שלושה ממדים. הכלי להערכת התלמיד מצורף למסמך זה.
שפה מדעית וחשיבה רפלקטיבית (15%)
בקיאות ברקע המדעי (25%)
בקיאות בשלבי החקר (60%)
הערכת התלמיד בשאלון 037376 -בחינה קבוצתית על מיני מחקר רמה 3
התלמיד יוערך על פי שלושה ממדים. הכלי להערכת התלמיד מצורף למסמך זה.
איכות המצגת /הפוסטר (15%)
הצגה של עבודת החקר (25%)
הערכה אישית של התלמיד בעת שיחה עם הקבוצה (60%)
בתום הבחינה
בתום הבחינה בעל-פה, יש לדווח על הציון של כל תלמיד ביחידת החקר באפליקציה. יש לרשום את ציון הבחינה בהתאם לממדים שהוערכו כאשר כל ציון יירשם לפי החלק היחסי שלו מתוך 100%.
יש למלא את ציוני התלמידים באפליקציה מיד עם תום הבחינה בע"פ.
למי שמעוניין-תאום מס יש לשלוח ישירות למרב"ד.
המורה הבוחן ימלא בטופס גוגל דוקס דיווח פדגוגי של בוחן חיצוני על בחינה בע"פ במעבדת החקר לפיקוח (לא בנוכחות המורה המלמד).
המורה המלמד ישמור על קבצי האקסל עם תוצאות הבחינה של תלמידיו למשך 3 שנים בבית הספר.
עצות ורעיונות למורים המלמדים
- לצלם לתלמידים שאלות לדוגמה.
- להציג לתלמידים את דף השאלות ואת הכלי להערכת התלמיד בבחינה בעל-פה.
- לתת לתלמידים בכל ניסוי להציג את הניסוי, או חלק ממנו, ולשאול אותם שאלות רלוונטיות שאופייניות לבחינה.
- ניתן לבקש מכל תלמיד בכיתה י"ב להציג לפני הכיתה ניסוי שביצע, ולשאול שאלות מהסוג שעשויות להופיע בבחינה בעל-פה.
- ניתן לקיים ערב כימיה עם הורים שבמהלכו התלמידים יציגו את ניסויי החקר שביצעו.
נשמח לקבל עצות ורעיונות נוספים, ולפרסם אותם בפורום המורים.