שאלה בבחינת הבגרות בהיקף 55%
מאפיינים למאמר לא מוכר
- מעורר עניין ורלוונטי לתלמיד - כתוב בצורה “סיפורית” מושכת וזורמת. מתקשר לחיי יום יום ולידע הכללי של התלמיד
- מותאם לרמת התלמיד - השפה מדעית וברורה, המושגים פשוטים וברורים, אינו עמוס בפרטים טכניים
- נושא רב תחומי - משלב תחומים רלוונטיים לנושא: מדעי, ביולוגי, פיסיקלי, חברתי, תעשייתי, סביבתי.
- ממוקד בנושא - מכיל מוקד מדעי כימי ואינו מתרחב למגוון רב של תחומים שהקשר ביניהם אינו ברור.
- מכיל מידע כמותי - המידע מעובד או ניתן לעיבוד בגרף או בטבלה. ניתן לחישוב כמותי.
דבורה קצביץ, פיתחה מצגת ובה מאגר שאלות אנסין לסיוע העוסקים בנושא.
מיומנויות ורמות חשיבה הנבדקות בשאלות על מאמר לא מוכר
- ידע והבנה - נבדקים בשאלה שהתשובה לה נמצאת בקטע (לא בהכרח בצורה גלויה), זיהוי נושא מרכזי, משפט מפתח או מלים מרכזיות.
- יישום ידע כימי - נבדק בשאלה המתייחסת לחומרים ולתופעות המופעים במאמר ואשר התשובה להן דורשת יישום ידע כימי שנלמד בכתה.
- ייצוג ידע מדעי בשפת הכימאים
- הצגת נתונים ועיבודם – נבדק בשאלה שעוסקת בתרגום ייצוג מילולי לייצוג גרפי, לטבלה ולהפך. או חישוב כמותי המבוסס על נתונים במאמר.
- הערכה - שאלה הדורשת שיפוט הסקת מסקנות והכללה.
- ניסוח שאלות העולות מקריאת המאמר, וניסוח השערה כתשובה לשאלה.
מאפייני המאמר הנבחר כשאלה בבחינת הבגרות
- אורכו כחצי עמוד 150 מילים בקרוב.
- תוכנו יותאם לרמה ולנושאים של הבחינה בהיקף 55%.
- יכיל 4 - 5 סעיפי שאלות, בדומה לשאלה בבחינת הבגרות.
- יש אפשרות שבשאלות יינתן מידע נוסף.
- הזמן הדרוש לפתרון לא יעלה על 30 - 20 דקות.
אפשר שתהיינה שאלות בחירה בין סעיפים ברמה של יישום ידע כימי.
הכנת מחוון למטלה
המחוון יכיל את התשובות לשאלות ואת חלוקת הנקודות בין השאלות.
מומלץ לצרף טבלה דו - ממדית לכל מאמר. באמצעות הטבלה הדו - ממדית ניתן יהיה לקבוע את המיומנויות הנבדקות במאמר לא מוכר.