הישג זה כולל צירוף ההבנה והכישורים שנרכשו בארבעת ההישגים הקודמים המאפשרים פרשנות והיסק במשנה הנלמדת. יכולת זו מתבטאת בעיקר בפעילויות הבאות: פרפרזה, הסבר, סיכום, השוואה.
עקרונות יסוד
המשנה נכתבה בתמצות, לעתים יש להוסיף משפטים כדי להשלים את המשמעות. כל משנה או לקט של משניות מציגים נושא מסויים. לא תמיד הנושא כתוב במפורש במשנה. לכל דין במשנה יש טעם. אך לרוב הוא לא נכתב במפורש. כל מחלוקת כלומר חילוקי דעות בין תנאים מתבססת על עקרון יסוד. ניתן להבחין בנקודות בהן קיימת הסכמה ובנקודות בהן יש חילוקי דעות. המשנה יכולה להתפרש באופנים שונים. פרשני המשנה מסייעים בידינו בגילוי אופנים שונים אלו.
מטרות
- התלמיד יסכם במילים שלו את המשנה.
- התלמיד ישלים במילים שלו את הרעיונות שאינם מפורשים במשנה.
- התלמיד יזהה את נושא המשנה ואת הנושא המשותף ללקט משניות.
- התלמיד יזהה במשניות את העדר הזכרת הטעם בצורה מפורשת ויכיר את הכלים לאיתור הטעם.
- התלמיד יגלה את העיקרון שעומד בבסיס המחלוקת.
- התלמיד יזהה את הנקודות בהן יש הסכמה והנקודות בהן חולקים התנאים.
- התלמיד יפתח יכולת להבין את פרשניה הבסיסיים של המשנה בעיקר במקרה של אי בהירות לגבי אופן הבנתה.
- התלמיד ישווה בין הפרשנים של המשנה.
מיומנויות
- יכולת ניסוח המשנה במילים אחרות.
- יכולת זיהוי והשלמת רעיונות שאינם מפורשים במשנה.
- יכולת ניסוח נושא, כותרת למשנה, ללקט משניות.
- יכולת השערה וביסוס טעמי הדינים שבמשנה.
- יכולת השוואה בין דעות במחלוקת תנאים בהתייחס לבסיס המחלוקת.
- יכולת פענוח של פרשני המשנה.
- יכולת השוואה בין פרשנים.
פריסה לפי שכבות גיל
שנה ג-ד 1,3,4,10, 11
שנה ה-ו 1-13
שנה ז-ח 1-15