כיתה ט – רשימת הישגים מקוצרת במשנה משניות החובה הנכללות בתכנית הלימודים (כיתה ט)הערות:פירוט ההישגים והסבר מפורט של כל אחד מהם נמצאים במסמך ההישגים באתר המפמ"ר. לדף זה מצורפים שני נספחים:נספח 1: רשימת מושגי תוכן והסברם לפי המשניות (הישג 2). נספח 2: רשימת המילים, הביטויים והמבנים הלשוניים שיש ללמד בהתאם למשניות (הישג 3).הערה: בכיתה ט יש גם להתייחס להישגים של כיתות ג-ח. לנוחות המורה נכתבו הישגים אלו במלבנים ובתמצות. להרחבה ניתן לקרוא במסמכי ההישגים המצופים לכיתות ג-ח.הישג 1: יסודות התורה שבעל פה1. מקורה, מהותה, מאפייניה ותולדותיה של התורה שבעל פה מטרה: להכיר את סמכותם, אופיים וסגנונם של חיבורי התנאים: משנה, ברייתא, תוספתא ומדרשי הלכהפרוט והדגמה ראו מסמכי הישגים לכיתות ז-ח.2. התמצאות בשישה סדרי משנהמטרה: להתמצא בתוכנם ובסדרם של המסכתות והסדרים של המשנהפרוט והדגמה ראו מסמכי הישגים לכיתות ז-ח.3. היכרות עם התנאיםהערות:הדמויות הצבועות באפור נלמדו בכיתות ג-ח, הדמויות המודגשות יילמדו בכיתה ט. הכיתה כתובה בסוגריים.במשניות מופיעים חכמים נוספים אך אלו הם העיקריים [לפירוט ראו בנספח 3 למסמך המיומנויות הכללי]מטרות:להכיר את מיקומו של התנא בסדר הדורות תוך הבנת ההקשר ההיסטורי. לחץ כאן לטבלה מפורטתלהכיר קווים כלליים מאישיותו ופועלו של התנא. מושגים ועקרונות בדרכי הדיון ההלכתי- לרשימת 'מושגי הלימוד לכיתה ט - ראו בהישג 2 'מושגים' הישג 2: מושגיםבמשנה נבחין בשלושה סוגים של מושגים:1. מושגי תוכן הם מושגים המתייחסים לנושא מסוים בהלכה, כגון המושג 'סוכה' הקשור לחג הסוכות או המושג 'אב מלאכה' הקשור להלכות שבת. לרשימת מושגי התוכן לכיתה ט ראו בנספח 1א למסמך זה 2. מושגי בסיס הם מושגים המשמשים את הפוסק בבואו לפסוק הלכה. הם העקרונות שלפיהם נקבעת ההלכה, למשל העיקרון 'הידור מצווה' או הכלל 'נשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן'. לרשימת מושגי הבסיס לכיתה ט ראו בנספח 1ב למסמך זה 3. מושגי לימוד הם מושגים שאינם מופיעים בדרך כלל במפורש במשנה; הם מתארים את אופן הלימוד של החכמים, המשתנה ממקום למקום במשנה.לרשימת מושגי הלימוד לכיתה ט ראו בנספח 1ג למסמך זה להגדרות המושגים ראו במסמך המושגים במשנה לכיתות ג-ט מטרותהערה: המטרות בכיתה ט יילמדו בהקשר למושגי לימוד חדשים שלא נלמדו בכיתות קודמות. לזהות ולהגדיר מושגי בסיס בהקשר למשניות הנלמדות.לזהות ולהגדיר מושגי תוכן מרכזיים העולים מן המשניות.להבחין בין מושגים מרכזיים למושגים משניים במשנהלהכיר ולהגדיר מושגי לימודלקשר בין הדינים במשנה למושג הלימוד הקשור אליהם.להבדיל בין מושג תוכן/בסיס ומושג לימודלקשר בין כל מושג בסיס לקטגוריה המתאימה לו ובין מושג תוכן לנושא המתאים לופירוט והדגמה:הדגמה למטרה 3: להבחין בין מושגים מרכזיים למושגים משניים במשנה לדוגמה: סוטה פרק ז משנה ג. המושג המרכזי הוא מושג התוכן: מקרא ביכורים. המושג 'לשון הקודש' הוא חשוב אך משרת את המושג המרכזי.הדגמה למטרה 4: להכיר ולהגדיר מושגי לימודלדוגמה: הסבירו מהו 'מעשה רב'.הדגמה למטרה 5: לקשר בין הדינים במשנה למושג הלימוד הקשור אליהם.לדוגמה לחץ כאן הישג 3: לשון חכמים אוצר המילים כולל שלושה ממדים:מילה שאינה מוכרת, לדוגמה: גֶּפֶת - פסולת של זיתים (בבא בתרא פרק ב משנה א). מילה מוכרת, אך משמעותה במשנה שונה ממשמעותה המקובלת היום, לדוגמה: סְּלָעִים - אבנים שהאש יוצאת מהן בבא בתרא פרק ב משנה א.סגנון ומבנה, לדוגמה: - בבא בתרא בבא בתרא פרק ב משנה א: לא...אלא אם כן רשימת המילים והמבנים הלשוניים לפי המשניות של כיתה ט מופיעה בנספח 2 מטרות1. להכיר מילים שאינן מוכרות ולתרגמן ללשון ימנו2. לזהות מילה מוכרת ולסביר את משמעותה השונה בהקשר של המשנה.3. לזהות מבנה של מילים, ביטויים ומבנים לשוניים ייחודיים ללשון המשנה.4. להמיר משפטים/ ביטויים בלשון המשנה ללשון המדוברת בימנו.הישג 4: מבנההישג המבנה מתייחס ליכולת של זיהוי רכיבי מבנה מפורשים במשנה ככלי להתמודדות ראשונית עם המשנה (איתור מידע ואחזורו). מיומנויות מעמיקות של המבנה כמו ניסוח מקרה כאשר איננו כתוב במפורש במשנה - יילמדו בהישג 5 (הבנה ופרשנות)המשנה בהקשר של הפרק והמסכתהערה: בכיתה ט' נוסיף נדבך של קשר אסוציאטיבי בין משניות. שאר הקשרים האחרים כבר נלמדו בכיתות קודמות ובכיתה זו יילמדו בהקשרי תוכן מותאמים לכיתה ט.קיימות משניות ואפילו נושאים שלמים של חטיבות משניות שאינן קשורות בקשר רעיוני לפרק ולעתים אף לא למסכת. הן הוכנסו לפרק בשל מושג, נושא ואף מספר שהוזכר במשנה. לעיתים המושג או הנושא אינם מרכזיים. מבנה זה של הצגת המשנה תורם להקלה בשינון המשניות בעל פה.מטרות: לברר מהם הנושאים הכלולים במסכת, להבין את מבנה המסכת למצוא את הקשר בין הנושאים.להבין את מיקומה של המשנה בפרק בהתאם למרכיבים המאפיינים את סידור המשניות: משניות המסודרות בפרק לפי רצף תוכני- לוגימשניות המסודרות בפרק לפי סדר כרונולוגימשניות המסודרות בפרק בהקשר אסוציאטיבי לזהות את המשותף בין המשניות בפרק או בין כמה פרקים במסכת.לקשר בין נושא הפרק לתוכן המשנהפירוט והדגמהדוגמה למטרה 2: להבין את מיקומה של המשנה בפרק בהתאם למרכיבים המאפיינים את סידור המשניות. להדגמה לחצו כאןהדגמה למטרה 3: לזהות את המשותף בין המשניות בפרק או בכמה פרקים.להדגמה לחצו כאןמבנה המשנה א. רכיבי מבנההערה: המטרות של רכיבי המבנה כבר נלמדו בכיתות קודמות ובכיתה זו יילמדו בהקשרי תוכן מותאמים לכיתה ט.מטרות לחלק את המשנה לפי התכנים: רישא [=הראש], סיפא [=הסוף], מציעתא [=האמצע].להכיר את רכיבי מבנה המשנה (כאמד"ט) ולזהות אותם במשניות נתונות ובמשניות חדשות. לזהות רכיבים של מבנה של מקרה מפוצל במשנה.להציג את המשנה באמצעות טבלה או תרשיםלנתח משניות שיש בהן ציווי [חיובי או שלילי] ללא מקרה מובחן ברור- כדין שהמקרה מובלע בו.לזהות רכיבי מבנה ברורים במשניות בהן לא כל החלקים מאופיינים באופן ברור ומובן פרוט והדגמההדגמה למטרה 5: לנתח משניות שיש בהן ציווי [חיובי או שלילי] ללא מקרה מובחן ברור- כדין שהמקרה מובלע בו.לדוגמה:לֹא יַחְפֹּר אָדָם בּוֹר סָמוּךְ לְבוֹרוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ, (דין הכולל מקרה= דין+מקרה)(בבא בתרא פרק ב משנה א)ב. הצגת תכני המשנה הערה: המטרות בכיתה ט הן אותן מטרות. דרגת הקושי הגבוהה תתבטא: ברמת קושי גבוהה יותר של המשניות וכן במידת העצמאות של התלמיד בביצוע המשימה.המטרות:להציג את רכיבי הכאמד"ט של המשנה באמצעות תרשים או טבלה.להציג את המשנה בדרכים שונות המבטאות הבנה (בנוסף לרכיבים המקובלים כאמד"ט): טבלה/ עימוד/ פרוט והדגמההדגמה למטרה 2: להציג את המשנה בדרכים שונות המבטאות הבנה– עימוד המשנהלהדגמה לחצו כאןהישג 5: הבנה מיומנויות המשנהאיתור מידע ואחזורו (הבנה לוקאלית) גדרי ההלכה- מי, מה, מתי, איך (אופן, במה, מקום)הערה: המטרות בכיתה ט הן אותן מטרות. דרגת הקושי הגבוהה תתבטא: ברמת קושי גבוהה יותר של המשניות וכן במידת העצמאות של התלמיד בביצוע המשימה.המטרות:לזהות גדר או גדרי ההלכה בהם עוסקת המשנה: להבחין מהו גדר ההלכה במשנה [מי? (האדם), מתי? (זמן), היכן? (מקום) , איך? (אופן), וכדומה]לקשר בין המשנה לגדרי ההלכה המתאימים.לדוגמה: סוטה פרק ז משנה ב:וְאֵלּוּ נֶאֱמָרִין בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ. מִקְרָא בִכּוּרִים, וַחֲלִיצָה, בְּרָכוֹת וּקְלָלוֹת, בִּרְכַּת כֹּהֲנִים, וּבִרְכַּת כֹּהֵן גָּדוֹל, וּפָרָשַׁת הַמֶּלֶךְ, וּפָרָשַׁת עֶגְלָה עֲרוּפָה, וּמְשׁוּחַ מִלְחָמָה בְּשָׁעָה שֶׁמְּדַבֵּר אֶל הָעָם:מהו גדר ההלכה בו עוסקת המשנה/ לפניכם גדרי הלכה . סמנו מהו הגדר הקשור למשנה ונמקו.היכן? באיזה אופן? מתי? במה?גדר ההלכה הוא: באיזה אופן. המשנה מציינת תכנים הנאמרים בלשון הקודש.2. הבנה מעמיקהא. קישור והשלמת פעריםהערה: חלקן של המטרות בכיתה ט הן אותן מטרות. דרגת הקושי הגבוהה תתבטא: ברמת קושי גבוהה יותר של המשניות וכן במידת העצמאות של התלמיד בביצוע המשימה.המטרות1. להשלים מילים במשפט מקוצר המופיע במשנה.2. לקשור בין הדין לבין המושג הקשור אליו 3. להבין את תפקיד המעשה/מעשה רב במשנה (ביסוס לדין, חיזוק הדין, טעם לדין , דין או טעם) – לפי ההקשר.4. להסביר כיצד המעשה מבסס או סותר את הדין5. לזהות חלקים שאינם מפורשים במשנה, להשלים אותם בלשון התלמיד (פראפרזה)6. לנסח את המשנה בלשון התלמיד7. לקשר בין חלקי המשנה במקרה שהקשר איננו מפורשמטרה נוספות לכתה ט8. לנסח מקרה ודין במילים אחרות כאשר במשנה הם כתובים כמשפט אחד.פירוט והדגמההדגמה למטרה 3: להבין את תפקיד ה'מעשה' במשנה (ביסוס לדין, חיזוק הדין, טעם לדין , דין או טעם) – לפי ההקשר.לדוגמה: קידושין פרק ב - משנה זהַמְקַדֵּשׁ אִשָּׁה וּבִתָּהּ אוֹ אִשָּׁה וַאֲחוֹתָהּ, כְּאַחַת, אֵינָן מְקֻדָּשׁוֹת. וּמַעֲשֶׂה בְחָמֵשׁ נָשִׁים וּבָהֶן שְׁתֵּי אֲחָיוֹת, וְלִקֵּט אֶחָד כַּלְכָּלָה שֶׁל תְּאֵנִים, וְשֶׁלָּהֶם הָיְתָה וְשֶׁל שְׁבִיעִית הָיְתָה, וְאָמַר הֲרֵי כֻלְּכֶם מְקֻדָּשׁוֹת לִי בְכַלְכָּלָה זוֹ, וְקִבְּלָה אַחַת מֵהֶן עַל יְדֵי כֻלָּן, וְאָמְרוּ חֲכָמִים, אֵין הָאֲחָיוֹת מְקֻדָּשׁוֹת:מעשה זה מוכיח את הדין הכתוב במשנה ולכן ננתח אותו כביסוס לדין.דוגמה למטרה5: לזהות חלקים שאינם מפורשים במשנה, להשלים אותם בלשון התלמיד (פראפרזה)להדגמה לחצו כאןהדגמה למטרה 8: לנסח מקרה ודין במילים אחרות כאשר במשנה הם כתובים כמשפט אחד.הערה: בחלוקת המבנה בכאמד"ט מתייחסים ללשון המשנה ולא מפרידים בין מקרה המובלע בדין, ומגדירים אותו כמקרה ודין. אך בשלב ההבנה של המשנה נחלץ את המקרה המובלע וננסח אותו בלשון התלמיד.להדגמה לחצו כאןב. השוואה והסקת מסקנות הבהרה: בדרך כלל קיימות שתי אפשרויות להשוואה במשנה:דין זהה למקרים שונים. נבדוק מה המכנה המשותף של המקרים.מקרים דומים שבהם הדין שונה. נבדוק מהו השוני בין המקרים.לאחר ההשוואה נסיק מסקנות. המסקנות תהיינה קשורות למשותף/ לייחודיות /לעיקרון שאותו המשנה מבארת/ במחלוקת נזהה מי מקל ומי מחמיר. בדרך כלל המסקנה תתקשר לטעמי ההלכות וכדי להסיקה יש לכוון את התלמידים לעיין בפירוש המשנה.מטרותהערה: חלקן של המטרות בכיתה ט הן אותן מטרות. דרגת הקושי הגבוהה תתבטא: ברמת קושי גבוהה יותר של המשניות וכן במידת העצמאות של התלמיד בביצוע המשימה. להשוות בין חלקים שונים במשנה (מקרים /דינים/ רישא וסיפא/ דעות במחלוקת וכדומה): לזהות בין מה למה משווים, לנסח את התבחינים של ההשוואה,להסיק מסקנות בעקבות ההשוואה פרוט והדגמה:להדגמה לחצו כאןסיכום והכללהמטרותהערה: חלקן של המטרות בכיתה ט הן אותן מטרות. דרגת הקושי הגבוהה תתבטא: ברמת קושי גבוהה יותר של המשניות, במורכבות המשימה, וכן במידת העצמאות של התלמיד בביצוע המשימה.לנסח את נושא המשנה. למצוא מהו המכנה המשותף לכמה מקרים או לכמה דינים במשנה.לסכם את רעיונותיה המרכזיים מתוך המשנה בדרכים שונות: - סיכום רציף, סיכום באמצעות תרשים. בסיכום מציגים את המבנה ההיררכי של המשנה לאו דווקא בסדר רציף אלא דרך ציר מארגן. לנסח כלל מתוך דוגמאותלמצוא את הציר המארגן המשותף לכמה משניות. פירוט והדגמה:הדגמה למטרה 3: לסכם את רעיונותיה המרכזיים של המשנה בדרכים שונות. הבהרה: סוגי סיכומים: הסיכום יכול להיות של כל חלקי המשנה - סיכום כולל - ההנחיה: 'סכמו את משנה...') סיכום של חלק מהמשנה לפי ההנחיות - סיכום בורר- ההנחיה: סכמו את טעמי הדינים לכל אחת מקבוצות המקרים שבמשנה. ) הסיכום הבורר נעשה בכיתות ז-ח, ואילו בכיתה ט' התלמידים יסכמו גם סיכום כולל. אופן כתיבת הסיכום: הסיכום יפתח במשפט מכליל ולאחריו עיקרי התכנים.להדגמה לחצו כאן דוגמה לסיכום בורר: להדגמה לחצו כאן דוגמה לסיכום כולל באמצעות תרשים:להדגמה לחצו כאןד. יישום והשלכהמטרותהערה: חלקן של המטרות בכיתה ט הן אותן מטרות. דרגת הקושי הגבוהה תתבטא: ברמת קושי גבוהה יותר של המשניות, במורכבות המשימה, וכן במידת העצמאות של התלמיד בביצוע המשימה.1. לנתח או לחבר מקרה תוך שילוב המושגים המתאימים או לזהות באירוע הלכתי את העקרונות ההלכתיים העומדים מאחוריו.2. לקשר בין העקרונות והדינים המובאים במשנה או בכמה משניות לבין אירוע הלכתי.להדגמה לחצו כאן3. כלים לסיוע לניתוח מעמיקהערה: חלקן של המטרות בכיתה ט הן אותן מטרות. דרגת הקושי הגבוהה תתבטא: ברמת קושי גבוהה יותר של המשניות, במורכבות המשימה, וכן במידת העצמאות של התלמיד בביצוע המשימה. שאלת שאלות לסווג ולנסח סוגים שונים של שאלות: שאלות על מילים על פרטי מידע מפורשים במשנה כגון מילים, ביטויים, מושגים וכדומה.(איתור מידע)לדוגמה, מה משמעות המושג/המילה..., איך הוא קשור ל..? שאלות על התוכן המפורש של המשנה כגון: נסיבות, מקרים, דינים וטעמים (איתור מידע(לדוגמה, באיזה זמן או מקום עוסקת המשנה? באילו אנשים המשנה עוסקת?לְמה מתכוונת המשנה במקרה הראשון / השני? לדוגמה: # מדוע אמר כך רבי ______? # מהו הטעם לדין? # מהי המטרה של התקנה? שאלות על הקשר בין חלקי המשנה והמשתמע מהם (הבנה ופרשנות. כגון שאלות של קישור בין חלקי המשנה (בעקבות הכאמד"ט), שאלות לזיהוי דמיון או שוני בין חלקיה השונים של המשנה, שאלות לשם הסקת מסקנה כתוצאה מהשוואה שאלות לשם הבנת המסר של המשנה, שאלות לשם הבנת נושא המשנה. לדוגמה: # מהו הקשר או מהו ההבדל בין המקרים במשנה? # האם יש מקרים שונים במשנה שלהם אותו דין? מהם?# על איזה מקרה יש / אין מחלוקת?# מהו הקשר בין הסיפא לרישא?# אילו דינים הטעם מסביר? ב. ניתוח מחלוקת זיהוי המחלוקת במשנה, – מי התנאים החולקים? מה אומר כל תנא? ניסוח נושא המחלוקת.קישור בין המחלוקת למקרה המתאים.להבין שלכל דין יש טעם, ולהבין חלק מטעמי המחלוקות, בהתאם לרמת התלמידים. הבנת נקודות ההסכמה ונקודות המחלוקת. זיהוי מי מקל ומי מחמיר.בירור מהו טעם המחלוקת ולנסח את העקרונות העומדים בבסיס כל דעה.ג. הבנת פרשנים לאתר מידע בפרשן לצורך הבנת נושאים /מילים שאינם ברורים במשנה.להעשיר את ידיעת התלמיד במקורות נוספים הדנים בנושאי המשניות.(מטרה קשורה להישג 1- יסודות תורה שבעל פה) להסיק מה היחס בין המקור נוסף למשנה. (טעם לדינים, פסק הלכה וכדומה)פירוט ודוגמהדוגמה לאיתור מידע והסקה בהבנת פרשניםלהדגמה לחצו כאןהישג 6: ערכים 1. לעמוד על כך כי המשנה היא תורת חיים הרלוונטית לחיי התלמידים.2. להתבונן בערכים העולים מהמשנה וקישורם לחיי התלמידים.דוגמאות:זהירות התחשבות בשכנים או בעוברי האורח בשעה שהאדם עושה פעולות שונות בתוך שטחו. (בבא בתרא פרק ב- משניות:א; בג; ד; ה;ז; ח; יא; יב; יג; יד))