כיתות ז-ח– רשימת הישגים מקוצרת במשנה משניות החובה הנכללות בתכנית הלימודים הערות:1. פירוט ההישגים והסבר מפורט של כל אחד מהם נמצאים במסמך ההישגים באתר המפמ"ר. 2. לדף זה מצורפים שני נספחים:נספח 1: רשימת מושגי תוכן והסברם לפי המשניות (הישג 2). נספח 2: רשימת המילים, הביטויים והמבנים הלשוניים שיש ללמד בהתאם למשניות (הישג 3).בכיתות ז-ח יש גם להתייחס להישגים של כיתות ג-ו. לנוחות המורה נכתבו הישגים אלו במלבנים ובתמצות. להרחבה ניתן לקרוא במסמכי ההישגים המצופים לכיתות ג-ו.הישג 1: יסודות התורה שבעל פה1. מקורה, מהותה, מאפייניה ותולדותיה של התורה שבעל פה 2. הישגים שנלמדו בכיתות ג-ו: הגדרת התורה שבכתב והתורה שבעל פה והזיקה ביניהן, מהותה של התורה שבעל פה והסבות שבשלהן היא נכתבה, סמכות חכמים; זיהוי פסוק במשנה, הבנת הפסוק כמסייע להבנת הדין במשנה; (פירוט והדגמה ראו במסמכי ההישגים לכיתות ג-ו) מקורותיה של התורה שבעל פה:1. הלכות שניתנו בסיני- הלכות שנמסרו למשה מפי ה' בסיני למשל: שתפילין צריכות להיות שחורות.2. הלכות שנלמדו מהתורה שבכתב באמצעות המידות שהתורה נדרשת בהן: הלכות שאינן כתובות במפורש בתורה שבכתב אבל חכמים למדו אותן מהתורה שבכתב באמצעות דרשות הכתובים ושימוש במידות שהתורה נדרשת בהן. למשל: לומדים במידה שנקראת "בנין אב" שאפשר למנות שליח לקיים מצוות מקרבנות ששם הכהן מקריב עבור מביא הקרבן. 3. תקנות וגזירות: הלכות שחכמים קבעו כדי להרחיק מעבירה [גזירות] כגון: לחכות בין בשר וחלב. או לתועלת מסוימת למשל: ברכות הנהנין. חיבורי התנאים משנה: קובץ של דברי תנאים, בעיקר הלכות, שערך רבי יהודה הנשיא מתוך דברי התנאים שהיו לפניו. המשנה כתובה בלשון קצרה ותמציתית ומחולקת לששה סדרים על פי תחומים.ברייתא [וברבים: ברייתות]: משנה חיצונית. כינוי לדברי תנאים שלא הוכנסו למשנה. חלק מהברייתות נכללו בתוספתא ויש ברייתות שמובאות בתלמוד.תוספתא: קובץ שמכיל ברייתות ונערך על ידי רבי חייא תלמידו של רבי במתכונת הדומה למשנה. מדרשי הלכה: קבצים המסודרים על פי סדר פסוקי התורה וכוללים פרשנות ודרשות של חז"ל ללימוד הלכות מתוך הפסוקים. יש בידינו מדרשי הלכה לספרים שמות ויקרא במדבר ודברים. אין מדרש הלכה לספר בראשית שאין בו כמעט הלכות. שמות – מכילתא; ויקרא – ספרא; במדבר, דברים- ספרי אופי החיבוריםהמשנה והתוספתא כתובות בדרך כלל כהלכות פסוקות ומסודרות על פי נושאים. מדרשי ההלכה כוללים את התהליך הדרשני המראה כיצד ההלכה נלמדה מהפסוקים. והם מסודרים על פי סדר הפסוקים.יש קצת משניות שבתוכן מופיעים מדרשי הלכה. תוקף החיבורים וסמכותםמבין ההלכות המצויות בחיבורי התנאים (תוספתא, משנה ומדרשי ההלכה) להלכות המופיעות במשנה יש את המעמד החזק ביותר בגלל העובדה שרבי החליט לכלול אותם במשנה. עם זאת יש כלל בתלמוד שאין פוסקים הלכה ממשנה ללא הביאור של האמוראים למשנה זו.המטרות: להכיר את שלושת חלקיה של התורה שבעל פה (הלכות שניתנו בסיני, הלכות שנלמדו מהתורה שבכתב באמצעות המידות שהתורה נדרשת בהן, תקנות וגזירות)להכיר באופן כללי חיבורי תנאים נוספים על המשנה: ברייתא, תוספתא ומדרשי הלכהלזהות ולהסביר מדרש הלכה במשנה.להדגמה לחצו כאן3. התמצאות בשישה סדרי משנהההישגים בכיתות ג- והכרת שמות ששת סדרי המשנה (זמ"נ נק"ט), הכרת תוכנו הכללי של כל סדר, התאמה בין מסכת לסדר שאליו היא שייכת בהתייחס למסכתות שנלמדו בכיתות ג-ו. (פירוט והדגמה - ראו מסמכי הישגים ג-ו).4. היכרות עם התנאיםהערות:הדמויות המסומנות באפור נלמדו בכיתות ג-ו, הדמויות המודגשות יילמדו בכיתות ז-ח. הכיתה כתובה בסוגריים.במשניות מופיעים חכמים נוספים אך אלו הם העיקריים [לפירוט ראו בנספחים 3,4 למסמך המיומנויות הכללי] מטרות:להכיר את מיקומו של התנא בסדר הדורות תוך הבנת ההקשר ההיסטורי. ראו טבלה מצורפת.להכיר קווים כלליים מאישיותו ופועלו של התנא. 5. מושגים ועקרונות בדרכי הדיון ההלכתי- ראו בהישג 2 'מושגים'הישג 2: מושגים במשנה נבחין בשלושה סוגים של מושגים:1. מושגי תוכן הם מושגים המתייחסים לנושא מסוים בהלכה, כגון המושג 'אב מלאכה' הקשור להלכות שבת .לרשימת מושגי התוכן לכיתות ז-ח ראו בנספח 1 למסמך זה 2. מושגי בסיס הם מושגים המשמשים את הפוסק בבואו לפסוק הלכה. הם העקרונות שלפיהם נקבעת ההלכה, למשל הכלל 'נשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן' . לרשימת מושגי הבסיס לכיתות ז-ח ראו בנספח 1 למסמך זה 3. מושגי לימוד הם מושגים שאינם מופיעים בדרך כלל במפורש במשנה; הם מתארים את אופן הלימוד של החכמים, המשתנה ממקום למקום במשנה.לרשימת מושגי הלימוד לכיתות ז-ח ראו בנספח 1 ראו את כל סוגי המושגים בכיתות ג-ט והגדרתם במסמך המושגים במשנהמטרותההישגים בכיתות ג-ולהבחין בין מושגים מרכזיים למושגים משניים במשנהלהכיר ולהגדיר מושגי בסיס, תוכן ולימודלקשר בין הדינים במשנה למושג הקשור אליהם.(פרוט והדגמה ראו במסמכי המושג לכיתות ג-ו)מטרות והדגמות:להבדיל בין מושג תוכן/בסיס ומושג לימודלקשר בין כל מושג בסיס לקטגוריה המתאימה לו ובין מושג תוכן לנושא המתאים לולהדגמה לחצו כאןהישג 3: לשון חכמים 1. אוצר המילים כולל שלושה ממדים: 1. מילה שאינה מוכרת, לדוגמה: דֶּקֶר – מעדר לחפירה (ביצה פרק א משנה ב). 2. מילה מוכרת, אך משמעותה במשנה שונה ממשמעותה המקובלת היום, לדוגמה: מודים - מסכימים (ביצה פרק א משנה ב).2. סגנון ומבנה ייחודיים ללשון חכמיםלדוגמה: ביצה פרק א משנה א: "..בית שמאי אומרין, שאור כזית וחמץ ככותבת; ובית הלל אומרין, זה וזה כזית."- המילים זה וזה משמשים כמאזכרים- כלומר הם מתייחסים לשאור ולחמץ שצוינו קודם במשנה.רשימת המילים והמבנים הלשוניים לפי המשניות של כיתות ז-ט מופיעה בנספח 2 מטרות:1. להכיר מילים שאינן מוכרות ולתרגמן ללשון ימנו2. לזהות מילה מוכרת ולסביר את משמעותה השונה בהקשר של המשנה.3. לזהות מבנה של מילים, ביטויים ומבנים לשוניים ייחודיים ללשון המשנה.4. להמיר משפטים/ ביטויים בלשון המשנה ללשון המדוברת בימנו.הישג 4: מבנה הישג המבנה מתייחס ליכולת של זיהוי רכיבי מבנה מפורשים במשנה ככלי להתמודדות ראשונית עם המשנה (איתור מידע ואיחזורו). מיומנויות מעמיקות של המבנה כמו ניסוח מקרה כאשר איננו כתוב במפורש במשנה - יילמדו בהישג 5 (הבנה ופרשנות)המשנה בהקשר של הפרק והמסכתההישגים בכיתות ג-ו: לברר מהם הנושאים הכלולים במסכת, להבין את מבנה המסכת למצוא את הקשר בין הנושאים.מטרות:להבין קשר בין משניות בפרק: משניות המסודרות בפרק לפי רצף הגיונימשניות המסודרות בפרק לפי סדר כרונולוגי לדוגמה להצגת הקשרים בין המשניות בפרק: מסכת בבא מציעא פרק ב עוסקת בדיני השבת אבדה. – קשר לפי רצף הגיונימשניות א-ה- העקרונות מתי יש להחזיר ומתי האבדה שלו משניות ו-ח – טיפול באבדה (אופן ההחזרה, טיפול באבדה הנמצאת ברשותו; שימוש באבדה הנמצאת ברשותו)משניות ט-יא- באילו מצבים יש להשיב את האבדהמבנה המשנה א. רכיבי מבנהההישגים בכיתות ג-ו: לחלק את המשנה לפי התכנים: רישא [=הראש], סיפא [=הסוף], מציעתא [=האמצע].להכיר את רכיבי מבנה המשנה (כאמד"ט) ולזהות אותם במשניות נתונות ובמשניות חדשות. לזהות רכיבים של מבנה של מקרה מפוצל במשנה.להציג את המשנה באמצעות טבלה או תרשיםהערה: בכיתות ז-ח, התל' יאתרו בכוחות עצמם אילו משניות ניתן לנתח לפי רכיבי כאמד"ט.לנתח משניות שיש בהן ציווי [חיובי או שלילי] ללא מקרה מובחן ברור- כמקרה ודין מחוברים.לזהות רכיבי מבנה ברורים במשניות בהן לא כל החלקים מאופיינים באופן ברור ומובהקלהדגמה לחצו כאן ב. הצגת תכני המשנהההישגים בכיתות ג-ו: להציג את רכיבי הכאמד"ט של המשנה באמצעות תרשים או טבלה.לזהות רצף אירועים/ פעולות במשנהמטרות:להציג את המשנה בדרכים שונות (בנוסף לרכיבים המקובלים כאמד"ט): טבלה/ עימוד/ תרשיםראו פירוט בהישג 5הישג 5: הבנה 1. איתור מידע ואחזורו (הבנה לוקאלית) א. הצגת תכני המשנה מטרה:- להציג את תוכן המשנה בדרך המעידה על הבנתה: טבלה; עימוד; תרשים- לנסח את המשנה או חלקים ממנה במילים אחרות הערה: תצוגת המשנה באמצעות רכיבי מבנה קבועים - כאמד"ט (באמצעות טבלה או תרשים)- ראו בהישג מבנה. להדגמה לחצו כאן עימוד המשנהדוגמא לעימוד המשנה בדרך המעידה על הבנה להדגמה לחצו כאןב. גדרי ההלכה- מי, מה, מתי, איך (אופן, במה, מקום)ההישגים בכיתות ג-ו: זיהוי גדר או גדרי ההלכה בהם עוסקת המשנה: להבחין מהו גדר ההלכה במשנהלקשר בין המשנה לגדרי ההלכה המתאימים. 2. הבנה מעמיקהא. קישור והשלמת פעריםההישגים בכיתות ג-ולהשלים מילים במשפט מקוצר המופיע במשנה.לקשור בין הדין לבין המושג הקשור אליו מטרות להבין את תפקיד המעשה/מעשה רב במשנה (ביסוס לדין, חיזוק הדין, טעם לדין , דין או טעם) – לפי ההקשר.להסביר כיצד המעשה מבסס או סותר את הדיןלנסח את המשנה/ חלק מהמשנה או חלקים שאינם מפורשים במשנה בלשון התלמיד (פראפרזה)לקשר בין חלקי המשנה במקרה שהקשר איננו מפורשלהדגמה לחצו כאן הערה: תפקידו של המעשה במשנה הוא לבסס דעה או להביא דעה אחרת. מטרות 1,2:מטרות: לנסח את המשנה או חלק מהמשנה/ או חלקים שאינם מפורשים במשנה בלשון התלמיד(פראפרזה)לאפיין ולקשר בין חלקי המשנה במקרה שהקשר איננו מפורשלהדגמה לחצו כאן ב. השוואה והסקת מסקנות ההישגים בכיתות ג- ו - להשוות בין חלקים שונים במשנה או במשניות סמוכות (מקרים /דינים/ רישא וסיפא וכדומה): מציאת הדומה והשונה, הסקת מסקנות בעקבות ההשוואהלהשוות בין דעות במחלוקת ולהסיק מהן נקודות ההסכמה ואי ההסכמה בין התנאים, מי מקל ומי מחמיר.הבהרה: בדרך כלל קיימות שתי אפשרויות להשוואה במשנה:א. דין זהה למקרים שונים. נבדוק מה המכנה המשותף של המקרים.ב. מקרים דומים שבהם הדין שונה. נבדוק מהו השוני בין המקרים.ג. לאחר ההשוואה נסיק מסקנות. המסקנות תהיינה קשורות למשותף/ לייחודיות /לעיקרון שאותו המשנה מבארת. בדרך כלל המסקנה תתקשר לטעמי ההלכות וכדי להסיקה יש לכוון את התלמידים לעיין בפירוש המשנה.מטרות להשוות בין חלקים שונים במשנה (מקרים ודינים שונים/ רישא וסיפא וכדומה): לזהות בין מה למה משווים, לנסח את התבחינים של ההשוואה, להסיק מסקנות בעקבות ההשוואהלהדגמה לחצו כאןד. סיכום והכללהההישגים בכיתות ג-ו:- לנסח את נושא המשנה. - למצוא מהו המכנה המשותף לכמה מקרים או לכמה דינים במשנה.מטרותלסכם את המשנה/ רעיונותיה המרכזיים של המשנה בדרכים שונות: - סיכום רציף, סיכום באמצעות תרשים, בסיכום מציגים את המבנה ההיררכי של המשנה לאו דווקא בסדר רציף אלא דרך ציר מארגן. לנסח כלל מתוך דוגמאותלמצוא את הציר המארגן המשותף לכמה משניות. להדגמה לחצו כאןה. יישום והשלכהההישגים בכיתות ג-ו:ליישם העיקרון הנלמד במשנה במקרים דומיםמטרה: לנתח או לחבר מקרה תוך שילוב המושגים המתאימים או לזהות באירוע הלכתי את העקרונות ההלכתיים העומדים מאחוריו. לקשר בין העקרונות והדינים המובאים במשנה או בכמה משניות לבין אירוע הלכתי.להדגמה לחצו כאן3. כלים לסיוע לניתוח מעמיק ההישגים בכיתות ג-ו:א. שאילת שאלות (נלמד בג-ו)סיווג וניסוח סוגים שונים של שאלות: שאלות על מילים על פרטי מידע מפורשים במשנה כגון מילים, ביטויים, מושגים וכדומה. (איתור מידע)לדוגמה, מה משמעות המושג/המילה..., איך הוא קשור ל..? שאלות על התוכן המפורש של המשנה כגון: נסיבות, מקרים, דינים וטעמים (איתור מידע(לדוגמה, באיזה זמן או מקום עוסקת המשנה? באילו אנשים המשנה עוסקת?לְמה מתכוונת המשנה במקרה הראשון / השני? לדוגמה: # מדוע אמר כך רבי ______? # מהו הטעם לדין? # מהי המטרה של התקנה? שאלות על הקשר בין חלקי המשנה והמשתמע מהם (הבנה ופרשנות. כגון שאלות של קישור בין חלקי המשנה (בעקבות הכאמד"ט), שאלות לזיהוי דמיון או שוני בין חלקיה השונים של המשנה, שאלות לשם הסקת מסקנה כתוצאה מהשוואה שאלות לשם הבנת המסר של המשנה, שאלות לשם הבנת נושא המשנה. לדוגמה: # מהו הקשר או מהו ההבדל בין המקרים במשנה? # האם יש מקרים שונים במשנה שלהם אותו דין? מהם?# על איזה מקרה יש / אין מחלוקת?# מהו הקשר בין הסיפא לרישא?# אילו דינים הטעם מסביר? ניתוח מחלוקת (ג-ו)זיהוי המחלוקת במשנה, – מי התנאים החולקים? מה אומר כל תנא? ניסוח נושא המחלוקת.קישור בין המחלוקת למקרה המתאים.להבין שלכל דין יש טעם, ולהבין חלק מטעמי המחלוקות, בהתאם לרמת התלמידים. הבנת נקודות ההסכמה ונקודות המחלוקת. זיהוי מי מקל ומי מחמיר.בירור מהו טעם המחלוקת ולנסח את העקרונות העומדים בבסיס כל דעה. מטרה:לאתר מידע בפרשן לצורך הבנת נושאים /מילים שאינם ברורים במשנה.הערה: הדוגמות לאורך כל המסמך מפנות לפירוש קהתי: למשל כדי למצוא טעם למקרה ודין, להבין משמעותו של מקרה, להסיק מסקנות או לענות לתשובות העולות מתוך ההשוואה. להדגמה לחצו כאןמטרות:להעשיר את ידיעת התלמיד במקורות נוספים הדנים בנושאי המשניות.(מטרה קשורה להישג 1- יסודות תורה שבעל פה) להסיק מה היחס בין המקור נוסף למשנה. (טעם לדינים, פסק הלכה וכדומה)להדגמה לחצו כאןהישג 6: ערכים1. לעמוד על כך כי המשנה היא תורת חיים הרלוונטית לחיי התלמידים.2. להתבונן בערכים העולים מהמשנה וקישורם לחיי התלמידים.דוגמאות:אכפתיות ואחריות לרכוש הזולת (בבא מציעא – טיפול באבדה)