הישג זה כולל ידע בסיסי של התאמת שפת ההלכה לשפתו של התלמיד, חשוב לציין שהישג זה מתייחס להכרת לשון ההלכה; סגנון ותחביר, אך לא מתייחס למושגי בסיס הלכתיים או מילות השייכות למבנה ההלכה.
לשון ההלכה
שפת ההלכה מורכבת ממושגים הלכתיים והיא כתובה בלשון חכמים התלמיד יכיר את מבנה המשפטים הייחודי ללשון חכמים
עקרונות יסוד
שפת ההלכה איננה זהה לעברית של יום יום. יש לה ייחודיות ומאפיינים המתבטאים בכמה מישורים:
אוצר המילים כולל שני ממדים
- מילים/ביטויים לא מוכרים לתלמיד:
מילים לדוגמא: פרק פ"א סעיף ג: לפשפש, עִוֵת
ביטויים לדוגמא: לא היה דעתו על... בו ביום... - מילה מוכרת, אך בהלכה משמעותה שונה מהמקובל בשפה המדוברת.
פרק פ"א סעיף ג: "מכל מקום יראה לעשות תשובה" (=בכל אופן)
אם ראויים לשום מלאכה
סגנון ומבנה
- דרך כתיבת המילים/פעלים שונה מהמקובל בימנו (סיומת 'ן' במקום 'ם', החלפת 'א' ב-'ת' "לקרות").
- בלשון ההלכה קיים מבנה משפטים ייחודי. לדוגמא: לא..אלא, לא הרי..כהרי., כל שאינו ב..אינו ב.
- משמעות שונה של מילות קישור:
האות "ש" לעתים מציינת סיבה במקום המילה "כי".
לדוגמא: "ואם רגיל בשינת צהרים אל יבטלנה... שהיא עקר גדול בשבת [עג, ו]
מטרות ומיומנויות
- התלמיד יבין מילים/ביטויים מוכרים אך מובאים בהלכה במשמעות שונה מזו הרווחת בשפה המקובלת בימינו
- התלמיד יפענח מילים /ביטויים באמצעות ההקשר בו הם מופיעים
- התלמיד יבחין במבנים תחביריים מיוחדים של משפטים בהלכה
כל המטרות רלוונטיות לכל הגילאים תלוי בהיקף ובמורכבות. למסמך זה ילווה נספח מתאים
דוגמא לשאלות או משימות הערכה בהתאם לרמת הגיל
דוגמא למטרה 2:: "לא יאחרו מצווה זאת יותר מיום פורים". מה פרושה של המודגשת בסעיף? סמנו את המילה המתאימה: ידחו, יפסידו, יקיימו ישמרו