איך כותבים פיל? - פרופ' איריס לוין
המצאות הכתב של הילדים הן הליך מרתק של פתרון בעיות, והמפגש האישי של המורה עם כל ילד וילדה מאפשר לה להיות צופה משתתפת במהלך החשיבה שלהם. בסרט מובאות דוגמאות למפגשים של מורים ותלמידים מסוג זה.
להרצאה >
ניצני אוריינות במאה ה- 21 וקידומם בגן - פרופ' דורית ארם
התפתחות ניצני אוריינות אינה רק פועל יוצא של חשיפה לגירויים אורייניים (לדוגמה, ספרים) אלא מצריכה תיווך של מבוגרים.
בהרצאה מוצג מגוון הפעילות בגן שעשויות לעורר ולעודד את הסקרנות של ילדים, ליצור הזדמנויות חקר ולקדם מיומנויות רלבנטיות .
להרצאה >
העשרת שפה במרחב הגן - פרופ' רחל יפעת וד'ר שרה זדונאיסקי ארליך
ההרצאה מתמקדת בדרכים המגוונות בהן יכולות גננות ליזום פעילויות ואינטראקציות במרחב הגן מתוך מטרה להעשיר את שפת הילדים.
להרצאה >
אוריינות בשיח עמיתים דבור בגן הילדים - ד"ר מיכל חמו
ההרצאה עוסקת באוריינות בשיח עמיתים דבור בגן הילדים - בזיקות בין אוריינות לבין השפה הדבורה.
ההרצאה דנה בייצור זמינויות ייחודיות ופוריות לפיתוח כישורי שיח בכלל וכישורי שיח אורייני בפרט.
להרצאה >
העשרת השפה וההבנה הרגשית חברתית של ילדים באמצעות ספרי ילדים - פופ' מרגלית זיו
ההרצאה עוסקת בקריאת ספרים עם ילדים כחוויה משמעותית לילדים ולמבוגרים, המאפשרת להעשיר בו זמנית את השפה של ילדי הגן ואת ההבנה הרגשית-חברתית שלהם.
להרצאה >
מודעות (ערנות) פונולוגית וידע אותיות – ד"ר שלי שאול
ההרצאה מתמקדת בשתי יכולות מרכזיות המהוות את הבסיס לרכישת הקריאה:
מודעות פונולוגית - רגישות למבנה הצלילי של המילה והיכולת לזהות ולבצע מניפולציות שונות על חלקי המילה המדוברת.
ידע אותיות - הכרת צורת האותיות, שמות האותיות והקשר שבין צורת האות לצליל שהאות מייצגת.
להרצאה >
כתיבה עם ילדי הגן: מנוף לפיתוח ניצני אוריינות - פרופ' דורית ארם
ילדים מתנסים בכתיבה וחוקרים אותה מהינקות - מכתיבת סימנים- דרך כתיבת אותיות שאינן מתאימות ועד לכתיבה עיצורית מלאה. במסגרת ההרצאה נבחנות פעילויות כתיבה מגוונות של מבוגרים עם ילדים, כמו כתיבת פתקים, רשימות, סיפורים, הזמנות וברכות.
להרצאה >
הפקה של טקסטים עיוניים בגיל הרך - ד"ר עינת גוברמן
, ייצוגים גרפיים לא מילוליים הם משאבים עשירים, מגוונים ונגישים להעברת משמעות. שימוש בייצוגים גרפיים לא מילוליים תורם להבנת הזמינויות שלהם וכן להבנה והפקה של טקסטים עיוניים.
להרצאה >
ילדים רב-לשוניים בגנים בישראל – פרופ' מילה שוורץ
בשנים האחרונות, מאז העלייה הגדולה מברית-המועצות, התגבשה מדיניות חדשה שתומכת בשימור מרכיבי תרבות המוצא של עולים ובמיוחד שימור שפת-האם.
הדגשים בהרצאה יסייעו לגננות להכיר את המאפיינים התרבותיים של ילדי עולים ולפתח מודעות לשפת הבית שלהם.
להרצאה >
אסטרטגיות להוראת אוצר מילים לילדים דוברי עברית כשפה שנייה - חלק א' - פרופ' מילה שוורץ
בהרצאה מדובר על אסטרטגיות להרחבת אוצר מילים ולהעלאת מוטיבציה לשפה העברית בקרב ילדים שבאים מבתים שאינם דוברי עברית.
ההרצאה מתייחסת לרכישת השפה באינראקציה עם מבוגר (גננת) ובאינטראקציה עם ילדים בגן.
להרצאה >
אסטרטגיות להוראת אוצר מילים לילדים דוברי עברית כשפה שנייה - חלק ב' - פרופ' מילה שוורץ
בהרצאה מדובר על אסטרטגיות להרחבת אוצר מילים ולהעלאת מוטיבציה לשפה העברית בקרב ילדים שבאים מבתים שאינם דוברי עברית.
בחלק זה של ההרצאה ההתייחסות היא לאסטרטגות של העמיתים בגן.
להרצאה >
טכנולוגיה בהוראה ולמידה בגיל הרך חלק א' - יתרונות הטכנולוגיה - ד"ר עדי אלימלך
ההרצאה מתמקדת בתרומה של הטכנולוגיה לקידום ניצני האריינות של ילדי בגן
בחלק זה מפורטים היתרונות של השימוש בטכנולוגיה בהוראה ולמידה של הילדים.
להרצאה >
טכנולוגיה בהוראה ולמידה בגיל הרך חלק ב' - ספרים אלקטרוניים - ד"ר עדי אלימלך
ההרצאה מתמקדת בתרומה של הטכנולוגיה לקידום ניצני האריינות של ילדי בגן
בחלק זה מוסבר כיצד ניתם לקדם את השפה הדבורה והכתובה של הילדים באמצעות ספרים אלקטרוניים מתוחכמים.
להרצאה >
טכנולוגיה בהוראה ולמידה בגיל הרך חלק ג' - משחקי מחשב - ד"ר עדי אלימלך
ההרצאה מתמקדת בתרומה של הטכנולוגיה לקידום ניצני האריינות של ילדי בגן
בחלק זה של ההרצאה נערכת סקירה על מחקרים שנעשו באמצעות משחקי מחשב לקידום השפה הכתובה תוך התמקדות במיומנויות האלפבתיות: מודעות פונולוגית, ידע אותיות וכתיבה פונטית.
להרצאה >
לתכנים נוספים על אוריינות בגיל הרך >